English version of this page

Spesialisering i kunst i kontekst

Formålet er å utdanne forskere som kan utforme og utføre kunstfaglige prosjekter hvor fagene utøves, forstås og analyseres i relasjon til utøvende/skapende, didaktiske, kulturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger.

Ph.d.-spesialiseringen skal kvalifisere for forskning innenfor musikk, teater og/eller visuelle fag, innen tverrestetiske perspektiver på tvers av disse fagene samt ved å integrere tverrfaglige perspektiver.

Bilde sett fra publikum mot en forestilling i en sal

 

Hva menes med "kunst i kontekst"?

Kunst i kontekst er en tverrfaglig og tverrestetisk ph.d.-spesialisering. Den er faglig forankret i de tre kunstfagene musikk, teater og visuelle fag. Det samlende fokus for spesialiseringen er forskningsspørsmål rettet mot kontekstene som kunst spiller sammen med og inngår i.

Innhold og oppbygging

Studieplanene til ph.d.-program i kunstfag er førende for alle stipendiater.

Opplæringsdelen i doktorgradsprogrammet ved Fakultet for kunstfag består av en obligatorisk og en valgfri del. Den obligatoriske delen på spesialiseringen i Kunst i kontekst består av 25 studiepoeng. Det er mulig å ta et 5 studiepoengsemne ved UiA eller en annen nasjonal eller internasjonal institusjon. Til sammen skal opplæringsdelen utgjør 30 studiepoeng.

Den obligatoriske delen for alle programmets kandidater omfatter følgende emner:

KF-616 Vitenskapsteori (5 sp)

    Videre er følgende emner obligatoriske for spesialiseringen:

    KF-602 Kunst i kontekst: metoder, teori og estetikk (10 sp)

    KF-615 Vitenskapelige og kunstfaglige metoder (5 sp)

    Til den valgfrie delen av opplæringen er det mulig å velge følgende emner på spesialiseringen:

    KF-612 Visuelle fag i kontekst (5 sp)

    KF-613 Musikk i kontekst (5 sp)

    KF-614 Teater i kontekst (5 sp)

    Opplæringsdelen skal inneholde faglig og metodisk skolering på høyt vitenskapelig nivå for å kvalifisere til arbeidet med avhandlingen og sikre dybde og bredde i kandidatens vitenskapelige kompetanse. Den skal være med på å hjelpe kandidaten til å videreutvikle et selvstendig og reflektert forhold til egen og andres forskning, samt til forskningens rolle i en større sammenheng.

    Kandidater kan etter søknad få godkjent alternative relevante emner ved forskerskoler og andre doktorgradsutdanninger. Her kan kandidaten i samråd med veileder fritt velge blant mulige tilbud ved Universitetet i Agder eller ved andre institusjoner i Norge eller utlandet. Fakultetet og universitetet samarbeider med en rekke forskerskoler og andre nasjonale og internasjonale partnere. Dette gir kandidaten tilgang til en rekke kurs å velge mellom i opplæringsdelen. Opplæringsdelen for den enkelte kandidat skal normalt bestå av minst 15 studiepoeng fra fakultetets eget doktorgradsprogram for å sikre kontinuitet og integrasjon. Dette kan fravikes ved lengre utenlandsopphold eller hvis andre sterke grunner foreligger. For nærmere bestemmelser se Utfyllende regler for ph.d.-program ved Fakultet for kunstfag.

    Alle kandidater oppfordres til å søke om gjesteopphold ved et utenlandsk universitet som en del av avhandlingsarbeidet.

    Veiledere og forelesere

    Vårt fagmiljø består av flere ledende forskere innenfor visuelle fag, sceniske fag og musikk. For å bli bedre kjent med oss, ...

    Aktive ph.d.-kandidater

    På spesialisering i Kunst i kontekst har vi en rekke ph.d.-prosjekter med ulike profiler. Vi har også flere offentlige ph.d.-prosjekter. Du kan lese mer om kandidatene og deres prosjekter under.

    Kontaktpersoner for spesialiseringen

    Bilde av Anne Haugland Balsnes
    Professor
    E-post
    anne.h.balsnes@uia.no
    Telefon
    +47 38 14 12 18
    Bilde av Clare Roberta Louise Hildebrandt
    Seniorrådgiver
    E-post
    clare.hildebrandt@uia.no
    Publisert 2. juli 2024 - Sist endret 3. juli 2024