Studieplan

Vår 2025

Obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studentene

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap innenfor fagområdet pedagogikk og fagets røtter, tradisjon og anvendelse

  • ha inngående kunnskap om historiske og samfunnsmessige betingelser for danning,utdanning, undervisning og oppdragelse, nasjonalt og internasjonalt

  • ha grundig kunnskap om vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger som er relevante for fagområdet og måten de anvendes på i pedagogisk forskning

Ferdigheter

  • kunne gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt, teoretisk eller empirisk, gjennom å utvikle design, begrunne metode og innsamling/valg av materiale, analysere, konkludere og drøfte, samt benytte og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

  • kunne benytte relevant pedagogisk fagkunnskap for å identifisere, kartlegge og håndtere pedagogiske spørsmål i lys av utfordringer i vår tid

  • kunne belyse og drøfte temaer som læring, kunnskapsformidling, sosialisering og utdanning i ulike kontekster som utdanningssystem, organisasjoner, arbeidsliv og forvaltning

  • kunne initiere, lede og gjennomføre pedagogiske endringsprosesser i private og offentlige organisasjoner

Generell kompetanse

  • kunne gjenkjenne og analysere etiske utfordringer i pedagogisk yrkesutøvelse

  • kunne bidra til nytenkning innenfor kunnskapsområdet pedagogikk

  • kunne kritisk analysere aktuell pedagogisk praksis i et samfunnsperspektiv

  • kunne kommunisere og formidle pedagogisk kunnskap i faglige og tverrfaglige sammenhenger

  • kunne kritisk vurdere og evaluere pedagogisk forskning, viten, forskningsetikk, metoder og prosesser

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

I opptaksgrunnlaget skal det inngå:

Enten: Fordypningsenhet (minst 80 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk. Minst 20 sp. i fordypningsenhet må være fra 200-nivå.

Eller: Integrert studium (minst 120 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk.

Eller: Lærerutdanning (grunnskolelærer/allmennlærer, barnehagelærer/førskolelærer, praktisk-pedagogisk utdanning som bygger på universitets- og høyskoleutdanning av minst 180 studiepoengs omfang).

Eller: Fullført tre år av en grunnskolelærerutdanning.

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre. Kravet beregnes på grunnlag av hele bachelorgraden.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=forskrift%20om%20opptak%20til%20studier.

Generell beskrivelse av studiet

Masterprogrammet i pedagogikk skal gi kunnskap om nyere forskning og teoretiske perspektiv på utdanning og utdanningspolitikk, kunnskapsutvikling, profesjonsutvikling, danning, sosialisering og læring. Studieprogrammet vil belyse pedagogiske temaer gjennom hele livsløpet og i ulike kontekster, fra barnehage og skole til arbeidsliv, organisasjonsliv og forvaltning, bl.a. ulike opplærings-, utviklings- og endringsoppgaver i arbeid med mennesker i privat og offentlig sektor.

Programmet vil anvende historisk-filosofiske, komparative, kritiske, profesjonsteoretiske og etiske tilnærminger. Masterprogrammet skal særlig ha fokus på prosesser i samtiden som bidrar til å endre pedagogisk praksis, slik som globalisering, kulturelt mangfold, informasjonsteknologisk utvikling og kompetansetenkning.

Undervisnings-og læringsformer

Arbeidsformene består i hovedsak av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Studentene har også anledning til å velge praksisopphold. Veiledning knyttes til masteroppgaven og til semesteroppgaver.

Vurderingsformer

Det er tatt tre hensyn: hensynet til helhet og sammenheng mellom innhold, utbytteformuleringer, arbeidsform og eksamensform innenfor hvert emne (alignment, hensynet til varierte og mangfoldige eksamensformer gjennom studiet og hensynet til en progresjon frem mot masteroppgaveskriving.

Eksamensformer vil variere mellom skriftlig 6-timers eksamen, semesteroppgave, artikkelskriving, muntlig eksamen, individuell hjemmeeksamen samt masteroppgave kombinert med muntlig forsvar av oppgaven.

Se ellers de enkelte emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Internasjonalisering

UiA legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus. Universitetet har også Diploma Supplement Label. Se UiA sine nettsider om studentutveksling: https://www.uia.no/student/utveksling.

Studentene har anledning til utveksling ved våre samarbeidsinstitusjoner i bla. Göteborgs Universitet (Sverige), Exeter (England) eller Nebraska (USA), der de kan velge relevante emner som passer i vårt masterprogram. En liste over de viktigste institusjonene vi samarbeider med er oppført på hjemmesiden under https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=1831

Samarbeidsinstitusjonene er utvalgt mhp å ha emner som tematisk passer godt inn i masterløpet i pedagogikk.

Det er lagt opp til muligheter for utveksling i tredje semester i programmet (30 studiepoeng på et halvt år), som også kan utvides til ett år og inkludere arbeid med masteroppgave. Studentene får tidlig informasjon og blir oppmuntret til utveksling. Grunnet manglende oppslutning hittil er vi nå i ferd med å utvikle forslag til ‘emnepakker’ tilpasset vårt masterprogram i samarbeid med universiteter i England, USA, Danmark og Sverige.

Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes(tone.froysnes@uia.no) for mer veiledning.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å kunne starte på PED511 må studentene ha fullført 75 studiepoeng, herunder PED519.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kvalifiserer for arbeid med tilrettelegging eller ledelse av pedagogisk praksis,kompetanseutvikling, utrednings- og evalueringsarbeid, opplæring, vurdering, pedagogiskadministrativt arbeid, samt forskning- og utviklingsarbeid i private bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomhet.

Masterprogrammet er en disiplinutdanning og skal gi grunnlag for videre forskerutdanning (ph.d.).

Fører til grad

Master i pedagogikk

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 19:10:06