Studieplan

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Velg 10 sp pedagogikk eller annet valgfritt emne 10 sp.

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg 15 sp pedagogikk eller annen bredde.

Velg studieretning for å se emner

Høst 2026

Velg studieretning for å se emner

Studiets oppbygging

Emnene i første og andre semester (PED128, PED148, PED149 og PED150) utgjør sammen med PED228 (4. semester) og PED334 (6. semester) studiets fordypningsenhet på 90 studiepoeng.

Exphil (EX-100) og Exfac (EX-105) er obligatorisk del av bachelorprogrammet.

PED229 (3. semester) inngår ikke i fordypningsenheten og kan erstattes med annet valgfritt emne.
PED238 (4. semester), PED315, PED317 (5. semester) og PED316 (6. semester) kan erstattes med valgfri bredde.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studentene:

Kunnskap

  • ha grunnleggende kunnskap innenfor fagområdet pedagogikk og fagets røtter, tradisjon og anvendelse

  • ha kunnskap om sentrale pedagogiske begreper, teorier og modeller

  • kunne forklare hvordan læring og opplæring endres i det globale kunnskapssamfunnet

  • kjenne til sentralt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor pedagogikkfaget

  • kjenne til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder som er egnet til å utforske pedagogiske problemstillinger

Ferdigheter

  • kunne legge til rette for individers og organisasjoners læring og kompetanseutvikling

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser for enkeltpersoner og grupper

  • kunne planlegge et pedaogisk utviklingsarbeidet tilpasset en bestemt organisasjon

  • kunne drøfte og vurdere etiske dilemmaer og utfordringer knyttet til sentrale pedagogiske temaer

  • kunne gjennomføre et større faglig arbeid på en selvstendig måte (bacheloroppgaven)

Generell kompetanse

  • kunne anvende fagets kunnskapsbase og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter

  • beherske akademiske krav til framstilling av sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig

  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet

  • ha innsikt i relevante etiske problemstillinger og utfordringer

  • ha innsikt i hvordan internasjonalt samarbeid er med å forme faget og samfunnet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Opptak til 2. studieår krever årsstudium i pedagogikk eller første år av et bachelorstudium i pedagogikk.

Opptak til 3. studieår krever første to år av et bachelorstudium i pedagogikk inkludert minst 10 studiepoeng samfunnsvitenskapelig metode.

Generell beskrivelse av studiet

Pedagogikk, bachelorprogram gir en bred kompetanse i sentrale temaer knyttet til læring og opplæring gjennom hele livsløpet og i ulike sammenhenger, fra barnehage og skole til andre offentlige og private virksomheter. Studiet gir innsikt i fenomener som læring, sosialisering, motivasjon, kommunikasjon, veiledning, gruppeprosesser, ledelse, kompetanseutvikling, didaktikk og danning.

Programmet belyser også kunnskapssamfunnets framvekst og digitaliseringens og globaliseringens betydning for formelle og uformelle læringsprosesser. Hva som kjennetegner pedagogisk profesjonalitet i dagens og framtidens arbeidsmarked, er også sentralt. Programmet forbereder for pedagogisk arbeid med opplæring og kompetanseutvikling for ulike aldersgrupper, i privat og offentlig sektor.

Dette studieprogrammet gir kompetanse med relevans for følgende bærekraftsmål:

• Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle

• Fremme fredelige og inkluderende samfunn med sikte på bærekraftig utvikling, sørge for tilgang til rettsvern for alle og bygge velfungerende, ansvarlige og inkluderende institusjoner på alle nivåer

• Fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle

• Bygge robust infrastruktur, fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og bidra til innovasjon

Undervisnings-og læringsformer

Arbeidsformene består i hovedsak av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det tas i bruk muntlige og skriftlige arbeidskrav, indivdiduelt og i gruppe. Veiledning knyttes til bacheloroppgaven og til arbeidskrav.

Vurderingsformer

Vurderingsformene er tilpasset emnenes innretning og arbeidsformer, samtidig som det er lagt vekt på en bredde av arbeids- og vurderingsformer gjennom bachelorprogrammet som helhet, samt en progresjon i forventningene til hva studentene kan mestre både individuelt og i grupper.

Eksamen varierer mellom skriftlig 6-timers eksamen, semesteroppgave, artikkelskriving, muntlig eksamen, individuell hjemmeeksamen, gruppeprosjektoppgave og bacheloroppgave. I flere emner legges det stor vekt på samarbeid i grupper om arbeidskrav som må bestås for å kunne gå opp til eksamen.

Internasjonalisering

Det er lagt til rette for studentutveksling i 5. semester. UiA har en rekke samarbeidsavtaler med universiteter og høgskoler i utlandet. UiA legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus. Universitetet har også ECTS Label og Diploma Supplement Label. Se UiA sine nettsider om studentutveksling: https://www.uia.no/student/utveksling

En liste over de viktigste institusjonene vi samarbeider med er oppført på hjemmesiden under https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=1831

Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.froysnes@uia.no) for mer veiledning.

Studenter som har vært på utveksling, har gode forutsetninger for å velge emnene PED237 «Characteristics of Norwegian and Comparative Education» eller PED221 «International Issues in Inclusive Education» ved siden av bacheloroppgaven i 6. semester. Ved å følge opp utvekslingsoppholdet med ett av disse engelskspråklige emnene, ligger det godt til rette for å fordype seg i komparative og internasjonale temaer i bacheloroppgaven.

Undervisningsspråket er norsk.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studentene skal ha gjennomført PED128, PED148, PED149 og PED150, samt PED228 (Forskningsmetode) for å kunne gå videre til bacheloroppgaven (PED334).

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet forbereder for pedagogisk arbeid med opplæring og kompetanseutvikling for ulike aldersgrupper i private bedrifter, i offentlige etater eller andre organisasjoner. Slikt arbeid kan være praktisk opplæringsvirksomhet i bedrifter og institusjoner, veiledning av klienter og kolleger, arbeid med barn og unge, personalarbeid, formidlingsvirksomhet og rekruttering.

Bachelorstudiet kvalifiserer for videre studier på masternivå.
Opptakskravene ved det enkelte masterstudium, i tillegg til karakterene, bestemmer hva du kan studere videre.

Fører til grad

Bachelorgrad i pedagogikk

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.2.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:48