Studieplan for Norsk som andrespråk og kulturkunnskap, halvårsstudium (2024–2025)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Organisering:
- Deltid 50%
- Studiested:
- Campus Kristiansand
- Studienivå:
- Halvårsstudium og kortere
Studieplan
Høst 2024
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Hva lærer du?
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført studium skal studenten ha kunnskap om
-
flerspråklighet og andrespråksdidaktikk
-
norsk ordforråd, lydlære og grammatikk i et sammenlignende perspektiv
-
typiske trekk ved språket og utviklingen til andrespråksinnlærere
-
norsk litteratur med flerkulturell tematikk
-
flerkulturell skole og flerkulturelt samfunn
Ferdigheter
Etter fullført studium skal studenten kunne
-
legge til rette for opplæring i norsk som andrespråk
-
kartlegge og vurdere innlærernes språkferdigheter
-
drive lese-, skrive- og muntligopplæring
-
bruke litteratur i det flerkulturelle klasserommet
Generell kompetanse
Etter fullført studium skal studenten kunne
-
undervise i norsk som andrespråk ved å ta i bruk kontrastive tilnærmingsmåter
-
tilrettelegge for utviklende kulturmøter i den flerkulturelle skolen
Oppbygging og gjennomføring
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
30 studiepoeng norsk fra lærerutdanning, eller tilsvarende.
Generell beskrivelse av studiet
Studiet fokuserer på ulike sider ved det å lære norsk i Norge og gir et godt grunnlag for å undervise norsk til personer med andre morsmål enn norsk. Det er beregnet på lærere som underviser eller kan tenke seg å undervise barn, unge og voksne i norsk som andrespråk. Det er organisert på deltid over to semestre og består av to emner på 15 studiepoeng hver: Innføring i norsk som andrespråk og kulturkunnskap (NO-141) og Andrespråksopplæring og kulturkunnskap (NO-142). En må ha bestått NO-141 for å kunne gå opp til eksamen i NO-142.
NO-141 gir en grunnleggende innføring i språklige, litterære og didaktiske emner relatert til norsk som andrespråk. NO-142 bygger videre på noen av de språklige, litterære og didaktiske emnene fra NO-141, men har sterkere fokus på forholdet mellom språk, kultur og identitet, og på den kontrastive tilnærmingen til språkundervisningen.
Undervisnings-og læringsformer
Undervisninga vil foregå i samlinger i løpet av de to semestrene og bestå av forelesninger, diskusjoner og mindre gruppearbeid. I alt 4 arbeidskrav, som blir gjort kjent ved semesterstart, må gjennomføres og godkjennes. Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsformer
Aktuelle vurderingsformer er individuell skriftlig og individuell muntlig eksamen. Se emnebeskrivelsene for NO-141 og NO-142.
Internasjonalisering
Studiet har et gjennomgående kontrastivt perspektiv både på språklig struktur, kulturkunnskap og didaktikk.
Undervisningsspråket er norsk.
Vilkår for å gå videre i studiet
Eksamen i NO-141 eller NO-149 må være bestått før man kan gå videre til NO-142.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
Studiet kan være tilleggsutdanning for lærere som arbeider med minoritetsspråklige elever.
Kontaktperson
For ytterligere informasjon ta kontakt med studiekoordinator Boriana Vukovska (38 14 23 76, boriana.vukovska@uia.no) eller rådgiver Anne Marit Foss (38 14 10 33, anne.m.foss@uia.no)