Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført studium skal kandidaten ha

• brei kunnskap om norsk og nordisk språk og litteratur

• kjennskap til teorier om tekstlige, språklige og litterære uttrykk

• forståelse av sammenhenger mellom språk, litteratur og samfunn, både i historisk og i nåtidig perspektiv

• kjennskap til sentrale problemstillinger faget

 

Ferdigheter

Etter fullført studium skal kandidaten kunne

• analysere språklige og litterære uttrykk

• reflektere over språklige og litterære uttrykksformer i et breit kulturelt perspektiv, i både fortid og nåtid

• gi uttrykk for et personlig og reflektert forhold til norsk og nordisk språk og litteratur

• gi uttrykk for og formidle sine faglige innsikter, muntlig og skriftlig, og beherske begge de to norske målformene

 

Generell kompetanse

Etter fullført studium skal kandidaten

• kunne reflektere over nordiskfagets plass i samfunnet og sin egen oppfatning av og tilnærming til det

• kunne forholde seg reflektert til og utveksle synpunkt på faget, dets egenart og sentrale problemstillinger

• kunne gi uttrykk for og bruke sin faglige kunnskap og innsikt i relevante yrkessammenhenger

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

For å kunne gjennomføre studiet bør studentene forstå skriftlig og muntlig norsk på morsmålsnivå eller tilnærmet dette. De bør mestre skriftlig bokmål og nynorsk.

Generell beskrivelse av studiet

Studieprogrammet gir en innføring i norsk og nordisk språk og litteratur, i både fortid og nåtid. Det gir kunnskap om sammenhenger mellom språk, litteratur og samfunn, og gjennom dette søker en å oppnå at studentene utvikler et personlig og reflektert forhold til faget og sentrale problemstillinger i det.

Undervisnings-og læringsformer

Gjennom sjølstudium og undervisning skal studentene tilegne seg kunnskaper og utvikle evnen til å arbeide sjølstendig med faglige problemstillinger. Undervisningsformene veksler derfor mellom forelesninger, seminarer og gruppearbeid, og det blir lagt vekt på at studentene får øving i å legge fram språklige og litterære emner på en pedagogisk god måte, både skriftlig og muntlig.

Vurderingsformer

Vurderingsformene er varierte og følger blant annet av at nordiskfaget er både et skriftlig og et muntlig fag. For vurderingsformer i de enkelte emnene, se emnebeskrivelsene og utfyllende informasjon gitt ved semesterstart.

Det knytter seg et målformkrav til emnene på årsstudiet, på den måten at de skriftlige eksamenene skal skrives på en nærmere angitt målform (bokmål eller nynorsk), se emnebeskrivelsene. Det er ikke mulig å søke fritak fra dette målformkravet.

Internasjonalisering

Innholdet i årsstudiet er norsk og nordisk språk og litteratur, undervisningsspråket er norsk, og pensumlitteraturen er i hovedsak på norsk, dansk og svensk. Samtidig speiler undervisninga også at forskinga på nordisk språk og litteratur har internasjonale impulser og perspektiv. De enkelte emna på årsstudiet er dessuten åpne for og har deltakelse av utenlandske studenter.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kan inngå som del av et studieløp som sammen med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) kan gi undervisningskompetanse og mulighet for arbeid som lærer i videregående opplæring, voksenopplæring og de øverste trinnene i grunnskolen. Det kvalifiserer også for å arbeide med språklig og litterært materiale i andre yrkesforhold. I årsstudiets emner legges dessuten grunnlaget for videre studier i nordisk. Studiet kan inngå i flere bachelorprogram ved universitetet.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon kontakt studieprogramleder Rune Røsstad (38 14 20 60, rune.rosstad@uia.no) eller rådgiver Anne M. Foss (38 14 10 33, anne.m.foss@uia.no).

Andre opplysninger

Emner innen nordisk språk og litteratur for utvekslingsstudenter (NOU-emner) kan ikke inngå i årsstudiet i nordisk språk og litteratur.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:25:30