Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • DAT104 Multimediedesign Emneside mangler 10 stp
  • DAT101 Del 1 av 2 Programmering Grunnkurs Emneside mangler
  • DAT100 Datateknikk Emneside mangler 5 stp
  • DAT227 Foto Emneside mangler 5 stp
  • DAT110 Del 1 av 2 Webpublisering Emneside mangler
  • ORG001 HMS-kurs Emneside mangler 0 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • DAT101 Del 2 av 2 Programmering Grunnkurs Emneside mangler 10 stp
  • MA-111 Matematikk for multimedia Emneside mangler 10 stp
  • DAT222 Visuell design Emneside mangler 10 stp
  • DAT110 Del 2 av 2 Webpublisering Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført studium skal kandidaten:

- ha inngående kunnskap om fagfeltet multimedia.

- ha grunnleggende kunnskaper innen multimedieteknologi, design, programmering, web, formidling, fotografering og video.

- ha kunnskap om kommunikasjon og teknologi, kommunikasjon mellom mennesker og kommunikasjonsmedia som uttrykks- og kommunikasjonsmiddel i samfunnet.

- ha kjennskap til grunnleggende grafisk design, layout og vestlig kunsthistorie.

- kjenne til relevante virkemidler i interaktiv markedsføring og kunne delta i utformingen av en markedsføringsstrategi.

- kjenne til forskningsutfordringer innen multimedia, samt vitenskaplig metodikk og arbeidsmåter innen fagfeltet.

- kunne selvstendig oppdatere sin kunnskap.

FERDIGHETER

Kandidaten evner å anvende og bearbeide kunnskap for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger både i nytenkning, problemformulering, analyse, spesifikasjon, løsningsgenerering, evaluering, valg og rapportering.

Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre multimedieprosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter både selvstendig og i gruppe. Kandidaten er i stand til å produsere alle deler som inngår i et fullstendig multimedieprodukt.

Etter fullført studium skal kandidaten:

- beherske sentrale verktøy for å skape multimedieinnhold i både 2d og 3d.

- beherske programmering og forstå de bakenforliggende algoritmer og datastrukturer.

- beherske modellering, programmering og transaksjoner i moderne databasesystem.

- beherske grunnleggende lyd- og videoteknologi.

- kunne anvende stillbildekamera og videokamera, samt tilhørende redigeringsprogramvare, for multimedieproduksjoner.

- kunne programmere og modellere 2- og 3-dimensjonal grafikk.

- kunne utvikle internettjenester og webapplikasjoner med en effektiv interaktiv design.

- kunne skape grafiske komposisjoner som formidler et budskap på en effektiv måte.

GENERELL KOMPETANSE

Kandidater fra bachelorprogrammet i Multimedieteknologi og -design skal ha kompetanse til å skape interaktive og funksjonelle multimedieprodukter av høy kvalitet både teknisk og innholdsmessig.

Kandidaten skal kunne arbeide selvstendig og i gruppe og kunne formidle problemstillinger og løsninger, både muntlig og skriftlig i faglige, så vel som allmenne, sammenhenger.

Kandidaten er bevisst miljømessige, etiske og økonomiske konsekvenser av informasjonsteknologiske produkter og løsninger og evner å se disse både i et lokalt og et globalt livsløpsperspektiv.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Generell beskrivelse av studiet

Bachelorprogrammet i multimedieteknologi og -design dekker både teknologi, design og formidling, men har hovedvekt på teknologi. Studiet omfatter den teknologiske basisen som skal til for å skape multimedieinnhold med tanke på web, video, nettbrett og mobiltelefon; 2d- og 3d-grafikk, lyd og programmering. Det undervises også i grunnleggende design og formidling.

Studiet avsluttes med en bacheloroppgave som normalt innbefatter utarbeidelse av en ferdigstilt multimedieproduksjon. Bacheloroppgaven gjennomføres normalt i vårsemesteret. Fakultetet kan etter søknad godkjenne at den gjennomføres i høstsemesteret dersom studenten oppfyller forkunnskapskravene, og det er tilgjengelig veiledningskapasitet for prosjektet.

Undervisnings-og læringsformer

Arbeidsformene skal i tillegg til faglig utvikling, utvikle evne til praktisk problemløsing, samarbeid og kommunikasjon. Sentrale undervisningsformer som blir brukt er fellesforelesninger, gruppearbeid, selvstudium og individuelle øvinger. Det er normalt ikke frammøteplikt til de ordinære forelesningene, men enkelte emner kan ha obligatorisk frammøte. Dette kunngjøres spesielt. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet som hører med til studiet. Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte emner kan undervises på andre skandinaviske språk eller engelsk.

En del tid er timeplanfestet til øving og laboratoriearbeid der klassene blir delt i passe store grupper. Dette er arrangert slik for at alle studentene skal ha tilgang til utstyr og/eller assistanse slik at øvingsarbeidet kan utføres. Studentene må allikevel regne med å arbeide utover den timeplanfestede tiden for å utføre oppgavene tilfredsstillende.

Studentene skal utarbeide og hvert semester oppdatere sin personlige utdanningsplan. Studentene forventes å ta fullt ansvar for egen læringssituasjon og progresjon i forhold til sin utdanningsplan.

I forbindelse med arbeid med bacheloroppgave, er det obligatorisk frammøte til minst 10 veiledningsmøter. Student og veileder har et felles ansvar for at dette blir gjennomført.

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer. I flere emner er det krav om innlevering av oppgaver eller andre krav for å gå opp til eksamen. Skriftlig eksamen, prosjektarbeid, mappeevaluering og presentasjoner er blant vurderingsformene som benyttes, enten hver for seg eller i kombinasjon. Vurderingsform for det enkelte emnet er beskrevet i emnebeskrivelsene, under punktet "Eksamen". Enkelte eksamensoppgaver som blir gitt på engelsk, kan besvares valgfritt på engelsk, norsk eller et annet skandinavisk språk.

Internasjonalisering

Multimedia er et fagfelt der bedrifter og fagpersoner både samarbeider og konkurrerer like mye internasjonalt som nasjonalt, og studiet skal forberede kandidatene på dette. Litteraturen i studiet er hovedsakelig på engelsk, og studentene møter engelsk gjennom bruk av ressurser som videoer, datablader og artikler. I enkelte emner er det krav om skriftlige arbeider på engelsk. På denne måten blir studentene trenet i et internasjonalt fagspråk og kan kommunisere med oppdatert fagterminologi.

Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte emner kan undervises på andre skandinaviske språk eller engelsk. Femte semester undervises på engelsk.

Bachelorstudentene kan integrere utenlandsstudier i sin utdanningsplan og som utvekslingsstudent ta 5. og/eller 6. semester ved et partneruniversitet i utlandet der universitetet har avtale. Fakultetet samarbeider blant annet med læresteder i Østerrike, Nederland, USA og Australia.

Eventuelle emner tatt i utlandet skal passe inn i studentens utdanningsplan og skal godkjennes av UiA før utreise. Det skal også skrives en avtale om utvekslingsopphold. Det er meget viktig å forberede et utvekslingsopphold god tid i forveien i samråd med studiekoordinator og internasjonalt kontor.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studenten må ved starten av det semesteret bacheloroppgaven skal gjennomføres, ha bestått minimum 130 studiepoeng i utdanningsplanen sin.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Etter fullført studium, vil kandidaten kunne arbeide med alle aspekter ved digitale medier, inkludert lyd, tekst, grafikk, animasjoner, video og interaktivitet. Kandidaten vil ha de nødvendige kunnskaper til å lage en komplett multimedieproduksjon for internett samt for applikasjoner. Det er behov for slike kunnskaper i mange ulike områder av næringslivet og offentlige virksomheter.

Kandidater som har en bachelorgrad i multimedieteknologi og -design kan studere videre på masterprogrammet i Multimedia and Educational Technology ved UiA eller tilsvarende masterprogram i Norge eller utlandet.

Fører til grad

Fullført studium gir graden Bachelor i multimedieteknologi og -design.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

UiA har, sammen med studentene, arrangert en årlig tur til utlandet for å besøke relevante teknologibedrifter og universiteter. Dette er et frivillig arrangement og ikke et krav i studiet, og studenten må således dekke utgifter til en slik reise selv.

I tilfelle hvor valgemner inkluderer arbeidspraksis, eller hvor valgemner gir mulighet for studenten å sitte på en bedrifts lokasjon, eller i emner hvor studenten selv velger å opprette samarbeid med bedrifter/organisasjoner, må studenten selv dekke reisekostnader.

Kontaktperson

Studieprogramleder Morgan Konnestad eller studieveileder Sissel Andreassen.

Andre opplysninger

Det er krav om obligatorisk HMS-kurs for studenter som tas opp på studieprogrammet fra og med høsten 2018.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:31:52