Studieplan for Matematikk, masterprogram (2024–2026)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 120
- Studiets varighet:
- 2 år
- Organisering:
- Heltid
- Studiested:
- Campus Kristiansand
- Undervisningsspråk:
-
- Norsk
- Engelsk
- Studienivå:
- Mastergrad iht §3, 2 år
Studieplan
Høst 2024
Spesialisering
Obligatoriske emner
Obligatoriske emner
Valgemner 20 sp
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Obligatoriske emner
Valgemner i matematikk vår 10 sp
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Høst 2025
Obligatoriske emner
Valgemner i matematikk høst 10 sp
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2026
Obligatoriske emner
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Spesialisering i matematikkdidaktikk:
Valgemner i matematikk kan individuelt tilpasses.
Spesialisering i matematikk:
Emnene Ikke lineære differensiallikniger og dynamiske systemer (MA-310) og Fourieranslyse (MA-313) undervises i partallsår. Emnene Numerisk lineær algerbra (MA-311) og Stokastiske prosesser (MA-312) undervises i oddetallsår. Emnene gis felles for studenter i første semester på masterprogrammet i matematikk og femte semester på bachelorprogrammet i industriell matematikk. Regelen gjelder fra og med høsten 2024.
Høsten 2024 undervises MA-310 og MA-313.
For studenter som har tatt disse emnene på 300-nivå i første semester tidligere og som derfor må vente et år på alternerende emner, vil Spesialpensum (MA-452) og Teoretiske perspektiver på matematikkundervisning MA-456 kunne tas i første semester.
Hva lærer du?
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført studium har kandidaten
-
avansert kunnskap om sentrale problemstillinger og metoder innenfor valgt spesialisering i matematikk eller matematikkdidaktikk og kan analysere disse i tilknytning til matematikkfagets egenart, historie og plass i samfunnet
-
inngående kunnskap om ulike teorier i sin valgte spesialisering i matematikkdidaktikk eller matematikk og kan anvende disse
FERDIGHETER
Etter fullført studium kan kandidaten
-
utvikle egne ideer og utarbeide forskningsbaserte analyser av problemer i sin valgte spesialisering i matematikk eller matematikkdidaktikk
-
vise selvstendighet i arbeidet med faglige problemer
-
analysere kritisk og bruke eksisterende litteratur på en aktiv måte til å sette seg inn i andres arbeid og som støtte til å løse egne faglige problemer
-
gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt innenfor sin matematiske spesialisering under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
-
anvende teoretiske og praktiske kunnskaper fra studiet i praksisfelt og yrkesliv
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført studium kan kandidaten
-
analysere relevante matematiske og forskningsetiske problemstillinger
-
anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
-
formidle og kommunisere om problemstillinger, forskningsresultater og -metoder til spesialister og til allmenheten
-
analysere og utforske problemstillinger som er av betydning for matematikk, og gjennom dette bidra til nytenkning og innovasjon
Oppbygging og gjennomføring
Opptakskrav
Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå minimum 80 studiepoeng fordypning i matematiske fag eller tilsvarende. Minst 20 studiepoeng i fagfordypningen må være på nivå 2. Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Generell beskrivelse av studiet
Masterprogrammet i matematikk passer for studenter som ønsker en sterk faglig kompetanse i matematikk. Studiet har to ulike spesialiseringer, én i matematikkdidaktikk og én i matematikk. I begge spesialiseringene behandles flere grener av matematikken. Det vil være muligheter for å studere inntil ett semester ved en institusjon i utlandet.
I den matematikkdidaktiske spesialiseringen behandles problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk, og spesialiseringen gir en avansert matematikkdidaktisk kompetanse. Den matematiske spesialiseringen gir en matematikkfaglig fordypning med særlig vekt på matematisk analyse.
Undervisnings-og læringsformer
Undervisningen gis som fellesundervisning, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt med veiledning. En viktig del av arbeidet knyttes til forskningsartikler, de fleste på engelsk. I flere av emnene arbeider studentene med praksisnære problemstillinger som bearbeides i form av essays og mer omfattende prosjekter med utvalgte temaer. Studentene arbeider selvstendig med den skriftlige masteroppgaven under veiledning. Masteroppgave i begge spesialiseringene vil i de fleste tilfeller være forankret i praksis, og da ofte skole (spesialiseringen i matematikkdidaktikk) eller industri (spesialiseringen i matematikk). Studenter på spesialiseringen i matematikk vil også kunne velge å erstatte 15 studiepoeng av masteroppgaven med Internship.
Deler av undervisningen er obligatorisk og krever tilstedeværelse på campus. For nærmere informasjon, se emnebeskrivelser.
Vurderingsformer
Vurderingen av studentene er basert på avsluttende skriftlige og muntlige eksamener samt prosjektarbeid og mappeeksamen. De konkrete vurderingsformene framgår av emnebeskrivelsene. Det benyttes graderte karakterer.
Internasjonalisering
På begge spesialiseringene kan det søkes om utveksling i 2. semester. For studenter på spesialiseringen i matematikkdidaktikk, vil det innebære at 2. semester omgjøres til et semester med fagemner (totalt 30 studiepoeng) og at de tar MA-500 som eneste emne i 3. og 4. semester. Oppdatert informasjon om utvekslingstilbud på: https://www.uia.no/exchangestudies/search.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
Masterutdanning med spesialisering innenfor matematikk kvalifiserer for mange mulige arbeidsplasser, for eksempel i industri med forsknings- og utviklingsavdelinger, ulike ingeniør- og teknologibedrifter, oljeindustri, mediebedrifter, forvaltning, undervisning, kartlegging, miljøovervåkning, mobilkommunikasjon, multimedieanvendelse, forsikring, bank og finans, IT, energi, bioteknologi, medisinsk forskning, legemiddelindustri og sykehus.
Matematikkdidaktikkspesialiseringen er fokusert inn mot arbeid i utdanningsinstitusjoner, både på grunnskole-, videregående- og universitetsnivå.
Matematikk, masterprogram, gir, sammen med PPU (praktisk-pedagogisk utdanning) eller annen lærerutdanning, grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole (8.-10. trinn) og videregående skole.
Studiet gir også et godt grunnlag for videre fordypning innenfor aktuelle problemstillinger, for eksempel som grunnlag for en doktorgrad i matematikk eller matematikkdidaktikk.
Fører til grad
Master i matematikk
Studentevaluering
Studieevaluering gjennomføres i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 2.3.1 ved en årlig evaluering av studieprogrammet i studieråd hvor det minimum deltar én studentrepresentant fra hvert studieår.
Kontaktperson
Ingvald Erfjord (instituttleder), Mikael Signal og Per Sigurd Hundeland (studieprogramledere), Trine Engeland (studierådgiver)
Andre opplysninger
Før studenten starter på masteroppgaven, lages en digital kontrakt for veiledning og gjennomføring av masterprosjektet. Studenten må ha tilgang på egen datamaskin.