Studieplan

Høst 2019

Velg variant

Spesialisering i matematikkdidaktikk for lærere

  • MA-215 Differensiallikninger Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-217 Statistikk 2 Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-218 Lineær algebra Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-421 Digitale verktøy i matematikkundervisning Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-427 Matematikkens egenart Emneside mangler 7.5 stp

Spesialisering i matematikkdidaktikk for studenter med bachelorgrad

  • MA-424 Arbeidsmåter i matematikk Emneside mangler 15 stp
  • MA-420 Matematikkundervisning og læringsteorier Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-427 Matematikkens egenart Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-421 Digitale verktøy i matematikkundervisning Emneside mangler 7.5 stp

Obligatoriske emner

  • MA-433 Partielle differensiallikninger og harmonisk analyse Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-434 Ikke-lineære differensiallikninger og dynamiske systemer Emneside mangler 7.5 stp

Valgemner i matematikkspesialisering 15sp

  • MA-304 Begreper i analyse Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-428 Abstrakt algebra Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-217 Statistikk 2 Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-421 Digitale verktøy i matematikkundervisning Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-427 Matematikkens egenart Emneside mangler 7.5 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Spesialisering i matematikkdidaktikk for lærere

  • MA-216 Kalkulus 2 Emneside mangler 15 stp
  • MA-422 Forskning på læring og undervisning av matematikk Emneside mangler 15 stp

Spesialisering i matematikkdidaktikk for studenter med bachelorgrad

  • MA-422 Forskning på læring og undervisning av matematikk Emneside mangler 15 stp
  • MA-500 Del 1 av 3 Masteroppgave Emneside mangler

Obligatoriske emner

  • MA-432 Emner i moderne analyse Emneside mangler 15 stp
  • MA-435 Spesialpensum Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Spesialisering i matematikkdidaktikk for studenter med bachelorgrad

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Spesialisering i matematikkdidaktikk for lærere

Spesialisering i matematikkdidaktikk for studenter med bachelorgrad

  • MA-500 Del 3 av 3 Masteroppgave Emneside mangler 60 stp

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført studium har kandidaten

  • avanserte kunnskaper om sentrale problemstillinger og metoder innenfor matematiske fag og kan analysere disse i tilknytning til matematikkfagets egenart, historie og plass i samfunnet

  • inngående kunnskap om ulike matematiske teorier og kan anvende disse

FERDIGHETER

Etter fullført studium kan kandidaten

  • utvikle egne ideer og utarbeide forskningsbaserte analyser av problemer i matematiske fag

  • vise selvstendighet i arbeidet med matematiske problemer

  • analysere kritisk og bruke eksisterende litteratur på en aktiv måte til å sette seg inn i andres arbeid og som støtte til å løse egne faglige problemer

  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt innenfor sin matematiske profil i studiet under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Kandidater fra profilen i matematikkdidaktikk kan også anvende teoretiske og praktiske kunnskaper i matematikkdidaktikk i praksisfeltet.

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført studium kan kandidaten

  • analysere relevante matematiske og forskningsetiske problemstillinger

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

  • formidle og kommunisere om problemstillinger, forskningsresultater og -metoder til spesialister og til allmenheten

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptaksgrunnlaget er en av følgende:

  1. Grunnskole- eller allmennlærerutdanning og minst 90 studiepoeng i matematiske fag.

  2. Bachelorgrad med fordypning i matematiske fag eller tilsvarende. Minst 20 studiepoeng i matematiske fag må være på nivå 2.

Se utfyllende regler for opptak:

http://www.uia.no/studietilbud/hvordan-soeke-opptak/opptaksforskrifter/lover-regler-og-forskrifter/utfyllende-regler-for-opptak-til-matematikk-masterprogram

Generell beskrivelse av studiet

Masterprogrammet i matematikk passer for studenter som ønsker en sterk faglig kompetanse i matematikk. Studiet har to ulike profiler, én i matematikkdidaktikk og én i matematikk. I begge profiler behandles flere grener av matematikken. Det vil være muligheter for å studere inntil ett semester ved en institusjon i utlandet.

I den matematikkdidaktiske profilen er det i to ulike retninger, avhengig av opptaksgrunnlag: én retning for studenter med matematikk fra lærerutdanning (opptaksgrunnlag a) og én for studenter med bachelorgrad i matematikk (opptaksgrunnlag b). I begge disse retningene behandles problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk, og profilen gir en avansert matematikkdidaktisk kompetanse.

Den matematiske profilen gir en matematikkfaglig fordypning med særlig vekt på matematisk analyse.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt med veiledning. En viktig del av arbeidet knyttes til forskningsartikler, de fleste på engelsk. I flere av emnene arbeider studentene med essays og mer omfattende prosjekter med utvalgte temaer. Studentene arbeider selvstendig med den skriftlige masteroppgaven, under veiledning. For matematikkdidaktikkprofilen må studenter med bachelorbakgrunn i matematikk skrive en masteroppgave på 60 studiepoeng, mens studenter med matematikk fra lærerutdanning skriver en masteroppgave på 30 studiepoeng. I matematikkprofilen skriver alle studenter masteroppgave på 60 studiepoeng.

Deler av undervisningen er obligatorisk og krever tilstedeværelse på campus. For nærmere informasjon, se emnebeskrivelser.

Vurderingsformer

Vurderingen av studentene er basert på avsluttende skriftlige og muntlige eksamener samt prosjektarbeid. De konkrete vurderingsformene framgår av emnebeskrivelsene. Det benyttes graderte karakterer.

Internasjonalisering

Det gis mulighet for utenlandsopphold.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Masterutdanning med profil innenfor matematikk kvalifiserer for mange mulige arbeidsplasser, for eksempel i industri med forsknings- og utviklingsavdelinger, ulike ingeniør- og teknologibedrifter, oljeindustri, mediebedrifter, forvaltning, undervisning, kartlegging, miljøovervåkning, mobilkommunikasjon, multimedieanvendelse, forsikring, bank og finans, IT, energi, bioteknologi, medisinsk forskning, legemiddelindustri og sykehus.

Matematikkdidaktikkprofilen er fokusert inn mot arbeid i utdanningsinstitusjoner, både på grunnskole-, videregående- og universitetsnivå. Emnesammensetningen i matematikkdidaktikk er spesielt egnet for undervisning, og tar opp mange av de sentrale temaene elever og studenter skal igjennom.

Matematikk, masterprogram gir, sammen med PPU (praktiskpedagogisk utdanning) eller annen lærerutdanning, grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole (8.-10. trinn) og videregående skole. 

Studiet kvalifiserer også for stillinger i matematikk innen universitets- og høgskolesystemet, der spesielt arbeidsoppgaver innenfor lærerutdanning i matematikk kan være aktuelle. Studiet gir også et godt grunnlag for videre fordypning innenfor aktuelle problemstillinger, for eksempel som grunnlag for en doktorgrad i matematikk eller matematikkdidaktikk.

Fører til grad

Master i matematikk

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 2.3.1 ved en årlig evaluering av studieprogrammet i studieråd hvor det minimum deltar én studentrepresentant fra hvert studieår.

Kontaktperson

Ingvald Erfjord (instituttleder), Olav Dovland og Per Sigurd Hundeland (studieprogramledere), Trine Engeland (studiekonsulent)

Andre opplysninger

Før studenten starter på masteroppgaven, lages en kontrakt for veiledning og gjennomføring

av denne. For mer informasjon sjekk:http://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-

teknologi-og-realfag/institutt

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:31:38