Studieplan

Vår 2023

Obligatoriske emner for bachelorstudenter

Valgemner 2. semester

Velg to av emnene

Velg studieretning for å se emner

I femte semester kan studentene som ikke er på utveksling velge emner fra ulike fagområder. I tillegg til de valgemner som tilbys ved Handelshøyskolen, er det også mulig å søke om å få godkjent bacheloremner fra andre program ved UiA. For nærmere informasjon om dette, kontakt en studiekonsulent på Handelshøyskolen ved UiA. Tilbud av valgemner kan variere mellom år. Det vil bli gitt mer detaljert informasjon om det gjeldende tilbudet i vårsemesteret i andre studieår. Det kan forekomme timeplankollisjoner mellom valgemner.

Valgemner høsten 2020 (for 3. års studenter)

  • BE-318-1 Økonomisk styring 2 7,5 sp

  • IS-116-1 Digitale plattformer 7,5 sp

  • EN-139 Business English 7,5 sp

  • FIL-200 Spillteori og filosofi (10 sp)

  • JU-207-1 Individuell arbeidsrett 7,5 sp

  • ORG125-1 Creative Process Management 7,5 sp

  • ORG214-1 Endringsledelse 7,5 sp

  • ORG220-1 Salg og forhandling 7,5 sp

  • ORG308-1 Personalledelse 7,5sp

  • ORG313-1 Grunderlab 7,5 sp

  • SE-111-1 International Political Economy 7,5 sp

 

Liten IS-pakke:

IS-108-1 E-handel for entreprenører 7,5 sp og IS-115-1 Web programmering 7,5 sp

 

MERK: Endringer kan oppstå og valgemner tilbys under forutsetning av at det er tilstrekkelig antall påmeldte studenter og tilgjengelige ressurser.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført dette programmet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av generell kompetanse, kunnskap og ferdigheter:

GENERELL KOMPETANSE (Programmål)

Kandidaten skal:

  • ha kjennskap til viktige internasjonale dimensjoner knyttet til sentrale temaer i programmet

  • kunne identifisere og forstå hvordan nye ideer, konsepter eller produkter blir utviklet innen relevante fagfelt

  • kunne identifisere etiske utfordringer og forstå hvordan organisasjoner kan opptre ansvarlig

  • kunne tenke selvstendig og kritisk

  • ha utviklet muntlig og skriftlig formidlingsevne

  • ha utviklet evner til problemløsning

KUNNSKAP

Kandidaten skal ha:

  • bred kunnskap i markedsføring og forretningsforståelse

  • bred kunnskap i hvordan produkter og tjenester markedsføres, hvordan bedrifter fungerer i praksis og hvordan nye virksomheter etableres

  • bred kunnskap om hvordan forbrukere og bedrifter foretar beslutninger og hvordan disse beslutningene påvirkes av interne (individuelle og organisasjonsmessige) og eksterne (samfunnsmessige og kulturelle) faktorer

  • grunnleggende kunnskap i vitenskapelig metode og dataanalyse, som setter kandidatene i stand til å utvikle, implementere, analysere og oppsummere forskningsprosjekter

FERDIGHETER

Kandidaten skal:

  • kunne anvende markeds- og bedriftsøkonomisk kunnskap for å oppnå virksomheters mål, løse bedriftsrelaterte problemer og forbedre beslutningstaking

  • kunne anvende strategisk markedskunnskap for å respondere på bedrifters og offentlige virksomheters behov

  • kunne planlegge og gjennomføre egne prosjekter

  • kunne handle med personlig og profesjonell integritet innenfor juridiske og etiske rammeverk, og utvise etisk bevissthet i møte med kunder og virksomheter i en global markedsplass

  • bidra til tverrfaglig og tverrkulturell forståelse

  • være i stand til å oppdatere egen kunnskap for livslang læring

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Godt grunnlag i engelsk. Noen emner undervises på engelsk.

Generell beskrivelse av studiet

Bachelorprogrammet i markedsføring og ledelse er et treårig integrert program som har et sterkt fokus på markedsføring og organisasjon og ledelse. I tillegg gis studentene en innføring i ulike økonomisk-administrative emner samt samfunnsvitenskapelig metode. De første to årene av programmet består av obligatoriske emner. I tredje studieår kan studentene enten velge «HR og organisasjonsutvikling» på 60 studiepoeng i Grimstad eller ta det tredje året i Kristiansand hvor det inngår valg-/fordypningsemner i høstsemesteret og obligatoriske emner og bacheloroppgave i vårsemesteret.

Studenter som ønsker å reise på utveksling, kan gjøre dette i 5. semester og deretter ta 6. semester i Kristiansand.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningsformene varierer mellom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Gjennom programmet blir studentene utfordret til å delta i faglige diskusjoner med en kritisk innfallsvinkel. Noen emner undervises på engelsk.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Vurderingsformer

I de fleste emnene er det arbeidskrav (individuelt eller i grupper, oppgaver eller muntlige presentasjoner) for å få gå opp til eksamen, se hver enkelt emnebeskrivelse for mer detaljer. Med unntak av noen få emner, deriblant bacheloroppgaven, har emnene individuell, skriftlig skoleeksamen. Samtlige emner har bokstavkarakterer (A-F), hvor A er beste karakter og F er stryk.

Internasjonalisering

Studentene eksponeres for internasjonale dimensjoner og problemstillinger i undervisningen og i pensumlitteraturen. Mange av foreleserne har internasjonal bakgrunn og er aktive i internasjonale forskernettverk. En rekke emner undervises på engelsk, og internasjonale studenter kommer også til Handelshøyskolen UiA for å ta deler av sin grad som innvekslingsstudent. Dette bidrar til et internasjonalt studiemiljø hvor de fleste kommer i kontakt med utenlandske studenter og bruker engelsk aktivt i løpet av studietiden.

Det er lagt til rette for utveksling i femte semester i programmet, og studenter anbefales å dra på utveksling ved en av UiAs mange samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Et opphold ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon gir mulighet til å fordype seg i tema og fag utover emnetilbudet ved Handelshøyskolen UiA. Utenlandsopphold gir også en tilleggsdimensjon i form av møter med andre språk og kulturer i en faglig sammenheng. Mange arbeidsgivere verdsetter slike erfaringer.

Handelshøyskolen ved UiA er internasjonalt akkreditert av AACSB (the Association to Advance Collegiate Schools of Business), og akkrediteringen åpner dørene for samarbeid med gode institusjoner verden over. For ytterlig informasjon om utvekslingsmuligheter, se Internasjonalt kontors nettsider

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Bachelorprogrammet er en yrkesrettet og tverrfaglig utdanning. På grunn av det store innslaget av bedriftsrettede fag vil kandidater fra dette programmet være attraktive for en rekke stillinger i privat næringsliv, spesielt innenfor markedsføring, salg og ledelse. Studiet gir også et godt utgangspunkt for å drive egen virksomhet.

Studiet gir grunnlag for å søke opptak til en rekke masterprogram på UiA. For mer informasjon, se https://www.uia.no/studier/markedsfoering-og-ledelse. I tillegg gir det grunnlag for videre studier både nasjonalt og internasjonalt. Vær oppmerksom på at det kan være tilleggskrav for opptak til videre studier.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at fullført studium alene ikke gir grunnlag for å søke opptak til masterprogrammet i økonomi og administrasjon - siviløkonom - ved UiA. Kandidater som ønsker dette, må ta flere emner i tillegg. Ta kontakt med Handelshøyskolen for mer informasjon.

Fører til grad

Fullført treårig studium fører fram til graden Bachelor i markedsføring og ledelse.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:31:32