Med forbehold om endringer.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal:

  • ha bred kunnskap innenfor pedagogisk arbeid med elever i den norske skolen, med særlig vekt på mangfold og inkludering, herunder teorimangfold og arbeidsmåter.

  • ha kunnskap om språkutvikling og norsk som andrespråk samt tilpasset opplæring i en flerkulturell kontekst.

  • ha inngående kunnskap om lærerprofesjonens rolle i et flerkulturelt samfunn.

  • kjenne til relevant forsknings og utviklingsarbeid om undervisning i skolen, især relatert til tospråklige barn.

Ferdigheter

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal kunne:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike kulturelle og pedagogiske kontekster.

  • utøve klasseledelse og drive veiledning i skolen ved hjelp av relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer.

  • bruke forskningsbasert fagkunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger især med flerkulturelt fokus og treffe begrunnede valg.

  • reflektere over egen faglig utøvelse som tospråklig lærer, og kunne justere praksis etter veiledning.

  • samarbeide med minoritetsforeldre og andre relevante aktører.

Generell kompetanse

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal:

  • være i stand til å sosialt- og faglig inkludere alle elever i skolen, herunder formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger ved hjelp av ulike didaktiske metoder.

  • ha et bevisst forhold til betydningen av et læringsmiljø preget av samarbeid, gjensidig respekt og gleden over mestring for alle.

  • ha et bevisst forhold til skolens verdigrunnlag. Kunne reflektere over egne verdier, holdninger og væremåte i forhold til fag- og yrkesetiske utfordringer i læreryrket.

  • kunne planlegge, gjennomføre og dokumentere selvstendig akademisk arbeid samt inngå i faglige erfaringsutvekslinger og samarbeidsrelasjoner.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og et gjennomsnitt på karakteren 3,0 i norsk (393 timer), samt tospråklig kompetanse.

I tillegg til opptakskrav som framgår av forskrift om opptak til høgre utdanning gjelder følgende krav:

  1. Søkerens morsmål kan ikke være engelsk eller et annet skandinavisk språk.

  2. Kunnskaper i morsmålet må dokumenteres på én av følgende måter:

    • godkjent dokumentasjon på gjennomført videregående skole eller høyere utdanning på morsmålet

    • bestått eksamen med et gjennomsnitt på karakteren 4 som privatist i fremmedspråk tilsvarende nivå 2 videregående opplæring.

Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring som lærer.

Generell beskrivelse av studiet

Lærerutdanning for tospråklige lærere er et integrert bachelorprogram som retter seg mot tospråklige studenter med minoritetsspråklig bakgrunn. Studiet kan gjennomføres over tre år som fulltidsstudium, men de enkelte emnene og skolefagene vil også bli lagt opp som deltidsstudier.

Inntil 90 studiepoeng bestående av inntil tre skolefag fra tidligere utdanning og fra andre studiesteder kan innpasses, men Pedagogikk 1 må tas ved Universitetet i Agder.

Løpende skikkethetsvurdering av studenten foregår gjennom hele studiet.

Studentene skal gjennom studiet styrke sin bevissthet og holdning til egen kulturbakgrunn og egen oppgave som tospråklig og flerkulturell rollemodell og kulturformidler overfor både elever fra egen minoritetsgruppe, fra andre minoritetsgrupper og fra majoritetsgruppen. Studiet skal møte behov regionalt og nasjonalt for kompetanse innenfor tospråklig opplæring og kvalifisere studenter til å fungere som tospråklige lærere og i henhold til forskrift til opplæringslova §14-2 og §14-3. Emnene inneholder sentrale elementer fra grunnskolelærerutdanningene. Temaer, teorier og metoder innenfor de ulike fagområdene er vektlagt. Studiet skal, gjennom teori, diskusjoner og praksis i skolen, bidra til at studentene blir involvert i profesjonelle og profesjonsetiske problemstillinger. I tillegg til fagenes mer generelle tilnærming, har studiet særlig fokus på skolens, læreres, elevers og foreldres plass i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal også tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i tråd med emnebeskrivelsene i de valgfrie emnene.

Gjennom studiet fokuseres det på utvikling av tre profesjonslinjer: klasseledelse, læringsledelse og mangfolds ledelse. Disse linjene vil ha særlig fokus i praksis. Som del av profesjonslinjene vil profesjonsfaglig digital kompetanse være sentralt.

I løpet av studiet skal studenten gjennomføre 12 uker praksis i skoler som UiA har avtale med. Praksisen skal være veiledet og vurdert etter faste kriterier, og det er utarbeidet egen beskrivelse for praksis. Praksisen fordeles over flere år og ulike fag og emner.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Digitale verktøy brukes til samarbeid mellom samlingene, i praksisopplæringen og i seminarer.

I løpet av studiet skal det være 12 ukers veiledet, variert og vurdert praksis.

Vurderingsformer

Det er eksamen i hvert emne, samt en bacheloroppgave. Aktuelle vurderingsformer er skriftlig eksamen, muntlig eksamen, prosjektoppgave og mappeeksamen.

Skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet.

Internasjonalisering

Studiet gir mulighet for studentutveksling i ulike semester i studieforløpet. Studentenes tospråklige bakgrunn er for øvrig et naturlig utgangspunkt for globale perspektiver i studiet og gir grunnlag for sammenligninger mellom norsk skole og skolesystemet i andre land.

Undervisningsspråket er norsk.

Vilkår for å gå videre i studiet

Praksiskrav knyttet til emner må være bestått for å framstille seg til eksamen i emnet. Se forøvrig hver enkelt emnebeskrivelse.

Aktuelle vurderingsuttrykk er godkjent/ikke godkjent og bestått/ikke bestått for arbeidskrav og gradert karakter for eksamen.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kvalifiserer for undervisning i grunnskolens 1.-10. trinn i fag / på fagområder der vedkommende har minst 30 studiepoeng relevant utdanning. For å undervise i norsk, samisk, norsk tegnspråk, matematikk eller engelsk på ungdomstrinnet kreves det at vedkommende har minst 60 studiepoeng om er relevante for faget.

Studiet kvalifiserer også til arbeid som morsmålslærer for elever fra språklige minoriteter (tilsetting kan skje for undervisning der læreren har samme morsmål som eleven), jfr. forskrift til opplæringsloven, kapittel 14. Krav til kompetanse ved tilsetting og undervisning.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Bachelor tospråklig lærer.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Andre opplysninger

Krav for å kunne delta i praksis:

Taushetserklæring signeres elektronisk i forbindelse med semesterregistrering på StudentWeb.

Politiattest som viser at studenten ikke er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn og som ikke er eldre enn tre måneder må leveres ved studiestart.

Studenter som kommer fra eller har vært mer enn tre måneder i land utenfor Vest-Europa, USA, Canada, Australia, New Zealand og Japan plikter å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:31:30