Studieplan

Høst 2020

Lektorutdanning 8-13, fagvalg 1. studieår

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Høst 2021

Lektorutdanning 8-13, fagvalg 2. studieår

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Idrett (60 sp) Breddeenhet

Naturfag årsstudium

Velg studieretning for å se emner

Høst 2022

Profesjonsfag, fagdidaktikk i masterfag (fag 1)

Profesjonsfag, fagdidaktikk i årsenhet (fag 2)

Obligatoriske emner, lektor 8-13

Velg studieretning for å se emner

Høst 2023

Religion og etikk masterfag obligatoriske emner

Samfunnskunnskap masterfag obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Obligatoriske emner, lektor 8-13

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Engelsk masterfag obligatoriske emner

Nordisk masterfag obligatoriske emner

Religion og etikk masterfag obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Historie masterfag obligatoriske emner

Matematikk masterfag obligatoriske emner

Nordisk masterfag obligatoriske emner

Religion og etikk masterfag obligatoriske emner

Samfunnskunnskap masterfag obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål

  • har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet

  • har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen

  • har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster

  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene

  • kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag

  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling.

  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen

  • kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå

  • kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger

  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling

  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptak til lektorutdanning for trinn 8-13, masterprogram, reguleres av forskrift om høyere utdanning § 4-7. Som følge av dette må søkeren i tillegg til generell studiekompetanse, kunne dokumentere minimum 35 skolepoeng samt et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 4,0 i matematikk (224 timer).

For lektorutdanning som inneholder matematikk eller naturfag, gjelder i tillegg realfagskravet: Ett av fagene matematikk R1 eller (S1+S2) og én av fagkombinasjonene matematikk (R1+R2)/fysikk (1+2)/kjemi (1+2)/biologi (1+2)/informasjonsteknologi (1+2)/geofag (1+2)/teknologi og forskningslære (1+2), eller tilsvarende.

For lektorutdanning som inneholder språkfag, gjelder følgende:

Engelsk: Engelskkunnskaper utover minstekravet (Vg1) i studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole.

Fremmedspråk: Det kreves gode forkunnskaper i 2. fremmedspråk, og undervisningen forutsetter språkferdigheter tilsvarende nivå 2 fra videregående skole.

Generell beskrivelse av studiet

Studiet er en integrert lektorutdanning som er underlagt Forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8-13 som ble vedtatt våren 2013 og Nasjonale retningslinjer for lektorutdanning for trinn 8-13.

Studiet er satt sammen av to skolefag, der fag 1 har et omfang på 180 studiepoeng og fag 2 60 studiepoeng. Fullført studium gir undervisningskompetanse i disse skolefagene på trinn 8-13.

Studiet inneholder også et profesjonsfag (pedagogikk, fagdidaktikk og praksis) på 60 studiepoeng. Det inngår obligatorisk praksis i de fire første studieårene.

I UiAs modell gis studentene mulighet til å:

  • sette sammen sin lektorutdanning på tvers av fakultetenes fagtilbud

  • velge fordypning (masterfag) først etter andre studieår

For å sikre helhet og sammenheng i studiet, og for å utvikle profesjonstilhørigheten, skal lektorstudentene ha kontakt med skoleverket og jevnlig erfaringsutveksling gjennom hele studieløpet. De to første årene gjennomføres profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk i tilknytning til praksisperiodene.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt, med veiledning. I enkelte emner inngår det også undervisning i laboratorium og i felt. I noen emner vil det være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Praksisopplæring

Det er obligatorisk veiledet og vurdert praksisopplæring gjennom hele studieprogrammet. Omfanget av praksisopplæringen er 100 hele dager fordelt over fire år, 10 dager i hvert av de fire første semestrene og 30 dager i 5. og 8. semester.

Praksisemnene har en tydelig progresjon og er knyttet til ulike deler av skolens virksomhet. Praksisopplæringen finner sted på utvalgte partnerskoler. I 8. semester kan det gis mulighet for gjennomføring av praksis i utlandet på institusjoner som universitetet samarbeider med. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering

Vitenskapelig arbeid

I tredje studieår skal studentene utarbeide en selvstendig bacheloroppgave der de viser innsikt i forskning og vitenskapelig metode, samt ferdigheter i akademisk skriving. Bacheloroppgaven er en del av fordypningen i fag 1.

I femte studieår inngår en masteroppgave på 30-45 studiepoeng. Masteroppgaven skal være et selvstendig, vitenskapelig arbeid med et disiplinfaglig eller fagdidaktisk tema. Masteroppgaven kan være en videreføring av bacheloroppgaven, den kan ta utgangspunkt i innsamlet materiale fra tidligere praksisperioder, eller være uavhengig av tidligere arbeid og praksis i studiet.

Vurderingsformer

Studentene skal gjennom studiet møte ulike eksamens- og vurderingsordninger, både i form av underveis- og sluttvurdering. Studentene vurderes i fagene og i praksis på grunnlag av formuleringene av læringsutbytte som er nedfelt i de enkelte emnebeskrivelsene.

Det benyttes graderte karakterer i fagemnene og Bestått/Ikke bestått i praksisemnene.

Internasjonalisering

Utveksling og utenlandssemester er mest aktuelt i 7. semester, men kan i prinsippet også legges til semestrene i 5. studieår. For mer informasjon om utveksling og utvekslingsmuligheter, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering

Vilkår for å gå videre i studiet

Praksiskravene må til enhver tid være oppfylt for å kunne gå videre i studiet.

Studenten må ha fullført og bestått 45 studiepoeng for å kunne starte på det andre studieåret.

Studenten må ha fullført og bestått 105 studiepoeng for å kunne starte på det tredje studieåret.

Studenten må ha fullført og bestått 165 studiepoeng, hvorav 30 studiepoeng profesjonsfag og bacheloroppgaven, for å kunne starte på det fjerde studieåret.

Studenten må ha fullført og bestått 225 studiepoeng, hvorav 60 studiepoeng profesjonsfag, for å kunne starte på det femte studieåret.

Før studenten starter på masteroppgaven, lages en kontrakt for veiledning og gjennomføring av denne. For mer informasjon sjekk aktuelt masterfag.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kvalifiserer for undervisning i to skolefag på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring.

Studiet kvalifiserer også for stillinger som lærerutdanner innen universitets- og høgskolesektoren og gir grunnlag for andre typer stillinger innenfor utdanningssektoren eller relatert til denne.

Studiet gir et godt grunnlag for videre fordypning innenfor aktuelle problemstillinger, for eksempel som grunnlag for en doktorgrad.

Fører til grad

Master i lektorutdanning for trinn 8-13.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Politiattest må fremlegges første uken av studiet.

Studentene må også dokumentere tuberkuloseundersøkelse før deltakelse i praktiske studier (hvis forutgående opphold på minst 3 måneder i visse land).

Det vises til forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:31:14