Studieplan

Høst 2019

Lektorutdanning 8-13, fagvalg 1. studieår

Obligatoriske emner, lektor 8-13

  • PRA044 Del 1 av 2 Praksis lektorutdanning trinn 8-13 Emneside mangler

Engelsk årstudium (60 sp)

  • EN-161 Academic writing in English Emneside mangler 5 stp
  • EN-122 Engelsk fonetikk og fonologi Emneside mangler 10 stp
  • EN-160 American and British Literature and Culture: Part 1 Emneside mangler 15 stp

Fransk årstudium (60 sp)

  • FR-121 Fransk språk 1 Emneside mangler 15 stp
  • FR-123 Fransk litteratur og kultur 1 Emneside mangler 15 stp

Historie (60 sp)

  • HI-100 Globalhistorie – rikdom og fattigdom i verdenshistorien Emneside mangler 10 stp
  • HI-110 Veien til Europas dominans. Norge og Europa fra Romerrikets fall ca. 400 til 1789 Emneside mangler 10 stp
  • HI-124 Kriminalitet, kjønn og samfunn i Norge ca. 1500-1700 Emneside mangler 10 stp
  • HI-137 Uses and abuses of History Emneside mangler 10 stp
  • HI-138 Migration: A Global History Emneside mangler 10 stp

Idrett (60 sp) Breddeenhet

  • IDR138 Arbeidsfysiologi og grunnleggende idrettsernæring Emneside mangler 10 stp
  • IDR139 Motorisk utvikling og læring Emneside mangler 10 stp
  • IDR110 Del 1 av 2 Trenings- og aktivitetslære Emneside mangler

Matematikk (60 sp)

  • MA-165 Geometri Emneside mangler 7.5 stp
  • MA-163 Kalkulus 1 Emneside mangler 15 stp
  • MA-164 Algebra Emneside mangler 7.5 stp

Naturfag (60 sp)

  • FYS131 Innføring i fysikk 1 Emneside mangler 10 stp
  • KJ-111 Generell kjemi Emneside mangler 10 stp
  • BIO112 Grunnleggende biologi Emneside mangler 10 stp
  • ORG001 HMS-kurs Emneside mangler 0 stp

Nordisk språk og litteratur (60 sp)

  • NO-143 Litterær analyse Emneside mangler 15 stp
  • NO-145 Norsk språkstruktur og språkbruk Emneside mangler 15 stp

Religion, etikk og samfunn, årsstudium (60 sp)

  • REL117 Jødedom, kristendom og humanisme Emneside mangler 10 stp
  • REL118 Hinduisme, buddhisme og islam Emneside mangler 10 stp
  • REL116 Religion og livssyn i Norge Emneside mangler 10 stp

Samfunnskunnskap, 60 sp trinn 8-13

  • SV-133 Innføring i sosiologi Emneside mangler 10 stp
  • SV-135 Sociology of Welfare and Equality Emneside mangler 10 stp
  • SV-143 Sosiale institusjoner Emneside mangler 10 stp

Spansk årsstudium (60 sp)

  • SPA105 Språk, kultur og samfunn Emneside mangler 15 stp
  • UT-112 Introduction to Latin-American Studies: History, Development and Society Emneside mangler 15 stp

Tysk årstudium (60 sp)

  • TY-125 Tysk språk 1 Emneside mangler 15 stp
  • TY-121 Tysk litteratur, historie og kultur 1 Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner, lektor 8-13

  • PRA044 Del 2 av 2 Praksis lektorutdanning trinn 8-13 Emneside mangler 0 stp

Engelsk årstudium (60 sp)

  • EN-163 Practical English Emneside mangler 5 stp
  • EN-146 Introduksjon til engelsk grammatikk Emneside mangler 10 stp
  • EN-162 American and British Literature and Culture: Part 2 Emneside mangler 15 stp

Fransk årstudium (60 sp)

  • FR-122 Fransk språk 2 Emneside mangler 15 stp
  • FR-124 Fransk litteratur og kultur 2 Emneside mangler 15 stp

Historie (60 sp)

  • HI-113 Norge og Europa fra den franske revolusjon til første verdenskrig Emneside mangler 10 stp
  • HI-117 Ekstremer og framskritt: Verden og Norge i det 20. århundre Emneside mangler 10 stp
  • HI-136 Historisk tenkning og historie som vitenskap Emneside mangler 10 stp
  • HI-132 "Games of History": Games and gaming as historical sources Emneside mangler 10 stp
  • HI-116 Konflikt, krig, terrorisme og fred Emneside mangler 10 stp

Idrett (60 sp) Breddeenhet

  • IDR110 Del 2 av 2 Trenings- og aktivitetslære Emneside mangler 20 stp
  • IDR100 Idrett og samfunn, idrettspsykologi og treningsledelse Emneside mangler 10 stp
  • IDR104 Anatomi og bevegelseslære Emneside mangler 10 stp

Matematikk (60 sp)

  • MA-166 Statistikk 1 Emneside mangler 15 stp
  • MA-216 Kalkulus 2 Emneside mangler 15 stp

Naturfag (60 sp)

  • FYS132 Innføring i fysikk 2 Emneside mangler 10 stp
  • KJ-113 Organisk og analytisk kjemi Emneside mangler 10 stp
  • BIO114 Introduksjon til fysiologi Emneside mangler 10 stp

Nordisk språk og litteratur (60 sp)

  • NO-144 Litteraturhistorie Emneside mangler 15 stp
  • NO-146 Språk og samfunn i tid og rom Emneside mangler 15 stp

Religion, etikk og samfunn, årsstudium (60 sp)

  • REL119 Etikk Emneside mangler 10 stp
  • REL101 Hellige tekster Emneside mangler 10 stp
  • REL102 Menneske, religion og samfunn Emneside mangler 10 stp
  • REL133 Små religiøse minoriteter i Norge Emneside mangler 10 stp

Samfunnskunnskap, 60 sp trinn 8-13

  • ST-101 Politisk teori Emneside mangler 10 stp
  • ST-102 Internasjonal politikk Emneside mangler 10 stp
  • ST-103 Komparativ politikk Emneside mangler 10 stp

Spansk årsstudium (60 sp)

  • SPA106 Spansk språk 2 Emneside mangler 15 stp
  • SPA109 Litteratur og kultur 2 Emneside mangler 15 stp

Tysk årstudium (60 sp)

  • TY-126 Tysk språk 2 Emneside mangler 15 stp
  • TY-127 Tysk litteratur, historie og kultur 2 Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Lektorutdanning 8-13, fagvalg 2. studieår

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Høst 2021

Profesjonsfag, fagdidaktikk i masterfag (fag 1)

Profesjonsfag, fagdidaktikk i årsenhet (fag 2)

Obligatoriske emner, lektor 8-13

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Masterfag engelsk obligatoriske emner

Masterfag samfunnskunnskap obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Høst 2022

Masterfag religion obligatoriske emner

Masterfag samfunnskunnskap obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Obligatoriske emner, lektor 8-13

Velg studieretning for å se emner

Høst 2023

Masterfag engelsk obligatoriske emner

Nordisk obligatoriske emner

Masterfag religion obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Historie obligatoriske emner

Matematikk masterfag obligatoriske emner

Nordisk obligatoriske emner

Masterfag religion obligatoriske emner

Masterfag samfunnskunnskap obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål

  • har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet

  • har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen

  • har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster

  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene

  • kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag

  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling.

  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen

  • kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå

  • kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger

  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling

  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptak til lektorutdanning for trinn 8-13, masterprogram, reguleres av forskrift om høyere utdanning § 4-7. Som følge av dette må søkeren i tillegg til generell studiekompetanse, kunne dokumentere minimum 35 skolepoeng samt et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 4,0 i matematikk (224 timer).

For lektorutdanning som inneholder matematikk eller naturfag, gjelder i tillegg realfagskravet: Ett av fagene matematikk R1 eller (S1+S2) og én av fagkombinasjonene matematikk (R1+R2)/fysikk (1+2)/kjemi (1+2)/biologi (1+2)/informasjonsteknologi (1+2)/geofag (1+2)/teknologi og forskningslære (1+2), eller tilsvarende.

For lektorutdanning som inneholder språkfag, gjelder følgende:

Engelsk: Engelskkunnskaper utover minstekravet (Vg1) i studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole.

Fremmedspråk: Det kreves gode forkunnskaper i 2. fremmedspråk, og undervisningen forutsetter språkferdigheter tilsvarende nivå 2 fra videregående skole.

Generell beskrivelse av studiet

Studiet er en integrert lektorutdanning som er underlagt Forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8-13 som ble vedtatt våren 2013 og Nasjonale retningslinjer for lektorutdanning for trinn 8-13.

Studiet er satt sammen av to skolefag, der fag 1 har et omfang på 180 studiepoeng og fag 2 60 studiepoeng. Fullført studium gir undervisningskompetanse i disse skolefagene på trinn 8-13.

Studiet inneholder også et profesjonsfag (pedagogikk, fagdidaktikk og praksis) på 60 studiepoeng. Det inngår obligatorisk praksis i de fire første studieårene.

I UiAs modell gis studentene mulighet til å:

  • sette sammen sin lektorutdanning på tvers av fakultetenes fagtilbud

  • velge fordypning (masterfag) først etter andre studieår

For å sikre helhet og sammenheng i studiet, og for å utvikle profesjonstilhørigheten, skal lektorstudentene ha kontakt med skoleverket og jevnlig erfaringsutveksling gjennom hele studieløpet. De to første årene gjennomføres profesjonsfaglige samlinger i pedagogikk og fagdidaktikk i tilknytning til praksisperiodene.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt, med veiledning. I enkelte emner inngår det også undervisning i laboratorium og i felt. I noen emner vil det være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Praksisopplæring

Det er obligatorisk veiledet og vurdert praksisopplæring gjennom hele studieprogrammet. Omfanget av praksisopplæringen er 100 hele dager fordelt over fire år, 10 dager i hvert av de fire første semestrene og 30 dager i 5. og 8. semester.

Praksisemnene har en tydelig progresjon og er knyttet til ulike deler av skolens virksomhet. Praksisopplæringen finner sted på utvalgte partnerskoler. I 8. semester kan det gis mulighet for gjennomføring av praksis i utlandet på institusjoner som universitetet samarbeider med. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering

Vitenskapelig arbeid

I tredje studieår skal studentene utarbeide en selvstendig bacheloroppgave der de viser innsikt i forskning og vitenskapelig metode, samt ferdigheter i akademisk skriving. Bacheloroppgaven er en del av fordypningen i fag 1.

I femte studieår inngår en masteroppgave på 30-45 studiepoeng. Masteroppgaven skal være et selvstendig, vitenskapelig arbeid med et disiplinfaglig eller fagdidaktisk tema. Masteroppgaven kan være en videreføring av bacheloroppgaven, den kan ta utgangspunkt i innsamlet materiale fra tidligere praksisperioder, eller være uavhengig av tidligere arbeid og praksis i studiet.

Vurderingsformer

Studentene skal gjennom studiet møte ulike eksamens- og vurderingsordninger, både i form av underveis- og sluttvurdering. Studentene vurderes i fagene og i praksis på grunnlag av formuleringene av læringsutbytte som er nedfelt i de enkelte emnebeskrivelsene.

Det benyttes graderte karakterer i fagemnene og Bestått/Ikke bestått i praksisemnene.

Internasjonalisering

Utveksling og utenlandssemester er mest aktuelt i 7. semester, men kan i prinsippet også legges til semestrene i 5. studieår. For mer informasjon om utveksling og utvekslingsmuligheter, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering

Vilkår for å gå videre i studiet

Praksiskravene må til enhver tid være oppfylt for å kunne gå videre i studiet.

Studenten må ha fullført og bestått 45 studiepoeng for å kunne starte på det andre studieåret.

Studenten må ha fullført og bestått 105 studiepoeng for å kunne starte på det tredje studieåret.

Studenten må ha fullført og bestått 165 studiepoeng, hvorav 30 studiepoeng profesjonsfag og bacheloroppgaven, for å kunne starte på det fjerde studieåret.

Studenten må ha fullført og bestått 225 studiepoeng, hvorav 60 studiepoeng profesjonsfag, for å kunne starte på det femte studieåret.

Før studenten starter på masteroppgaven, lages en kontrakt for veiledning og gjennomføring av denne. For mer informasjon sjekk aktuelt masterfag.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kvalifiserer for undervisning i to skolefag på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring.

Studiet kvalifiserer også for stillinger som lærerutdanner innen universitets- og høgskolesektoren og gir grunnlag for andre typer stillinger innenfor utdanningssektoren eller relatert til denne.

Studiet gir et godt grunnlag for videre fordypning innenfor aktuelle problemstillinger, for eksempel som grunnlag for en doktorgrad.

Fører til grad

Master i lektorutdanning for trinn 8-13.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Politiattest må fremlegges første uken av studiet.

Studentene må også dokumentere tuberkuloseundersøkelse før deltakelse i praktiske studier (hvis forutgående opphold på minst 3 måneder i visse land).

Det vises til forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:31:11