Studieplan

Vår 2024

Utveksling eller emner 2. semester

Utveksling 2. semester

  • UO30 Utvekslingsopphold 30 sp Emneside mangler 30 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Kunstfag - masterprogram

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidaten:

KUNNSKAP

  • ha inngående kunnskap om historiske og aktuelle kunstfaglige diskurser og problemstillinger med relevans for samtidskunst, både i tverrfaglige og fagspesifikke perspektiver

  • ha inngående kunnskap om et bredt spekter av kunstneriske uttrykksformer og virkemidler

  • ha inngående kunnskap om et bredt spekter av kunstfaglige teorier og metoder

  • kunne anvende sentrale teorier og metoder på nye områder innenfor kunstfagene

  • kunne analysere kunstens og kunstfagenes roller og funksjoner i forskjellige samfunnsmessige og kulturelle sammenhenger

FERDIGHETER

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

  • kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor kunstfagene og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

  • kunne bruke ulike kunstfaglige teorier og metoder for å gjennomføre kunstfaglig forskning, kunstrelatert formidlingsarbeid og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere kunstfaglige utviklings-, forsknings- og formidlingsoppgaver i en samfunnsmessig kontekst

  • kunne sette eget kunstfaglig virke i forhold til samtidens kunstneriske praksiser

  • kunne gjennomføre et selvstendig kunstfaglig prosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

  • kunne utvikle og anvende kunstfaglig kompetanse i ulike kontekster

  • kunne anvende relevante kunnskaper og ferdigheter i nyskapende prosjekter

  • kunne kommunisere kunstneriske prosjekter og formidle faglige kunnskaper til fagmiljø og allmenheten

  • kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom tverrfaglige samarbeidsprosjekter i og utenfor kunstfeltet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

I opptaksgrunnlaget skal ett av følgende kriterier inngå

  • fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng i musikk, teater, dans, billedkunst, film eller tilsvarende. Minst 20 studiepoeng i fordypningsenheten må være nivå 2

  • allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, PPU, faglærerutdanning eller førskolelærerutdanning med 60 studiepoeng i ett av fagene drama, kunst og håndverk eller musikk

  • barnehagelærerutdanning med fordypning i kunstfag

Det stilles krav til vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.

For øvrig skjer opptak etter Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

Generell beskrivelse av studiet

Masterprogrammet i kunstfag gir kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i et tverrfaglig perspektiv og med særlig vekt på samtidens kunstneriske praksiser. Kjernen i studiet er utviklingen av eget kunstfaglig virke innenfor områdene kunstnerisk utviklingsarbeid, kunstvitenskapelig forskning og kunstrelatert formidling, samt i skjæringspunktet mellom disse. Studenten kan under hele studiet ha et fagspesifikt fokus eller en tverrfaglig tilnærming. Mulighet for faglig fordypning tilbys i tillegg i form av individuelt prosjektarbeid med fagspesifikk veiledning.

Studiet vektlegger måten kunst inngår i ulike samfunnsmessige sammenhenger og gir innsikt i mangfoldige kunstfaglige prosesser, teorier og arbeidsformer. I forskjellige kontekster kan studentene utforske ulike roller som kunstner, forsker, formidler, kurator, pedagog, produsent osv., for så å forbinde dem eller fordype seg i en enkelt rolle. Studentene bringes i kontakt med profesjonelle samarbeidspartnere i kunst- og kulturfeltet. De får dermed anledning til å samle arbeidsrelevant praksiserfaring og begynne tidlig med nettverksbygging. Gjennom hele studiet vektlegges utvikling av evnen til kritisk refleksjon og varierte former for formidling.

Masterprogrammet i kunstfag gir mulighet til å bygge videre på kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i fagområdene musikk, teater, dans, billedkunst og film/video. Studiet vektlegger forbindelsen mellom de nevnte fagområdene, samt praktiske og teoretiske utforskninger av tverrfaglige kunstformer, for eksempel lydkunst, performancekunst, installasjonskunst, stedsspesifikk kunst og mediekunst.

I 1. semester tilbys emnene KF-408 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid og KF-407 Kunst og kontekst praktisk prosjektarbeid, og de komplementerer hverandre med hensyn til kunstneriske og teknisk-organisatoriske aspekter, mens emnet KF-406 Concepts of Contemporary Art(s) gir studentene kunsthistorisk og -teoretisk kunnskap. I KF-408 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid samarbeider studentene i grupper. I KF-407 Kunst og kontekst samarbeides det med eksterne partnere, og studentene bringes i kontakt med kunst- og kulturinstitusjoner, -aktører og -nettverk, som kan også bli aktuelle samarbeidspartnere for prosjekter i 2. semester og/eller senere i sammenheng med masteroppgaven. Den kunsthistoriske og -teoretiske undervisningen i emnet KF-406 Concepts of Contemporary Art(s) legger særlig vekt på kunstens utvikling siden begynnelsen av det 20. århundret og danner samtidig både en felles kunnskapsbasis på tvers av emnene og bakgrunn for det praktiske og tverrfaglige arbeidet i KF-408 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid og KF-407 Kunst og kontekst.

I 2. semester følger teoretiske, praktiske og metodologiske utvidelser og anvendelser i emnene KF- 410 Kunst og formidling, KF-409 Kunstvitenskapelig teori og metode og KF-411 Kunstnerisk utviklingsarbeid. Hvert av disse emnene bygger på et emne i 1. semester som følger: Kunst og formidling bygger på Kunst og kontekst, Kunstvitenskapelig teori og metode på Concepts of Contemporary Art(s) og Kunstnerisk utviklingsarbeid på Tverrfaglig kunstnerisk arbeid.

Emnene i 2. semester forbereder samtidig studentene for arbeidet med masteroppgaven. Masteroppgaven kan være et kunstnerisk arbeid, et kunstvitenskapelig forskningsprosjekt, et kunstrelatert formidlingsprosjekt eller kombinasjoner av disse, og den kan realiseres enten som praksisbasert prosjekt med presentasjon og skriftlig refleksjonsdel eller som skriftlig avhandling. I hvert emne i andre semester øver studentene seg på én av disse tre mulige formene. De blir kjent med muligheter til å forbinde dem, samt med både praksisbasert prosjektarbeid og akademisk skriving.

Studentene på masterprogrammet i kunstfag kan inngå i fakultetets ulike forskningsgrupper.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og læringsformer. Aktuelle undervisningsformer er praktisk gruppeundervisning, workshops, forelesninger, individuell veiledning og gruppeveiledning (praktisk og teoretisk), seminarer og veiledet prosjektarbeid. Det vil bli arrangert ulike møter med fagfeltet, slik som besøk fra, ekskursjoner til og prosjekter i samarbeid med kunstnere, kunstnergrupper og særlig fagmiljøets samarbeidspartnere, f.eks. den internasjonale scenekunstfestivalen SAND, Kilden Teater og Konserthus, Kristiansand Kunsthall, Scenekunst Sør, Kunstsilo, PUNKT-festivalen, Platform Nord, regionale kulturhus og -skoler, samt internasjonale festivaler i andre byer. Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet. Deler av undervisningen i de enkelte emnene er obligatorisk. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes læringsutbytter, undervisnings- og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i studiet. Det er angitt vurderingsform for hvert emne, se den enkelte emnebeskrivelsen.

Internasjonalisering

Samtidens kunstneriske praksiser, samt de tilhørende diskursene, er preget av internasjonale perspektiver, utveksling og samarbeid. Programmet legger derfor vekt på å tilby muligheter til å samle erfaringer i internasjonale sammenhenger. Det samarbeides med internasjonale nettverk og festivaler, både i og utenfor Kristiansand. I tillegg arrangeres det frivillige studieturer, noe som gir studentene mulighet til å se kunst og delta i kunstneriske prosjekter og kunstfaglige hendelser av internasjonal karakter. Internasjonalt arbeidende kunstnere og forskere vil bli invitert som gjestelærere, workshop- eller foredragsholdere. I alle emner vil deler av pensum være på engelsk. Emnet KF-406 Concepts of Contemporary Arts undervises i sin helhet på engelsk. Det er lagt til rette for at studenter skal ha mulighet for å studere ved en utdanningsinstitusjon i utlandet i 2. semester. Det legges vekt på å få til gode utvekslingsavtaler med universiteter utenfor Norge, noe som også åpner for å få inn internasjonale studenter på utveksling til UiA. I dette semesteret kan studentene velge hvilket område de ønsker å studere, og det oppfordres til at de velger emner som gjør at deres utdanning skiller seg ut fra de som velger å gjennomføre hele sin utdanning på UiA. På denne måten kan de bruke utvekslingsoppholdet enten til å fordype seg i et fag, eller til å utvikle det tverrfaglige perspektivet. Det er lagt vekt på at studenter skal få velge mellom utdanningsinstitusjoner som har ulike profiler. Det vises til universitetets nettsider om utvekslingsmuligheter.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å gå videre til 2. studieår må minst 30 sp være bestått der:

  • 10 sp KF-406 Concepts of Contemporary Art(s)

  • 10 sp KF-409 Kunstvitenskapelig teori og metode

  • 10 sp fra et valgfritt annet emne i det andre semesteret. Ved utveksling i 2. semester vil tilsvarende emner godkjennes.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Fullført mastergrad kan kvalifisere til studier på ph.d.-nivå, for eksempel ved Fakultet for kunstfag, UiA.

Programmet gir kompetanse som danner grunnlag for mange ulike yrker, for eksempel innenfor kunst- og kulturinstitusjoner (f.eks. teater, museer, kulturhus, festivaler), universiteter og høyskoler, det frie kunstfeltet (f.eks. selvstendig kunstnerisk virke, gallerier, kunstproduksjon og -management), forvaltningsorganer (f.eks. Norsk Kulturråd, Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken, kommunale kulturavdelinger), kulturskole, skoleverket, skolefritidsordninger osv. I kombinasjon med faglærerutdanning (innenfor musikk, drama/teater eller formgiving) kan man oppnå lektorkompetanse innenfor sitt fag. For kandidater uten lærerutdanning kreves i tillegg PPU for å få formell lektorkompetanse.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Master i kunstfag (Master in Fine Arts).

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

Det blir gjennomført en frivillig studietur på 4-5 dager i løpet av studieprogrammet, vanligvis til en større europeisk by. I sammenheng med denne studieturen vil det påløpe utgifter for studentene. For dem som ikke har mulighet til å delta, vil det bli gjennomført annen aktivitet som, på tilsvarende måte, vil styrke studentens læringsutbytte. Andre frivillige studieturer, for eksempel i forbindelse med samarbeidsprosjekter innenfor rammen av festivaler i andre norske byer enn Kristiansand, kan også bli arrangert. Alternativt opplegg organiseres for dem som ikke har mulighet til å delta.

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 18:25:19