Studieplan

Høst 2024

Valg 1. år - Studieretning

Fellesemner kommunikasjon

Studieretning: Kommunikasjon og medier

Studieretning: Medieproduksjon

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Fellesemner kommunikasjon

Studieretning: Kommunikasjon og medier

Studieretning: Medieproduksjon

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg studieretning for å se emner

Høst 2026

Breddeenhet 60 sp / utveksling

  • BREDDE60 Mulige breddevalg publiseres senere Emneside mangler 60 stp

Velg studieretning for å se emner

Alle varianter av examen facultatum (EX-102, EX-104, EX-105) godkjennes, men EX-102 Examen facultatum humanioravariant anbefales.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt studium skal kandidatene

  • ha kunnskap om hvordan tekster og medier kan benyttes i ulike typer kommunikasjonsprosesser

  • kjenne til relevant og aktuell forsknings- og utviklingsvirksomhet på kommunikasjonsfeltet

  • kunne sammenlikne aktuelle kommunikasjonssituasjoner og -hendelser

Ferdigheter

Etter endt studium skal kandidatene

  • kunne utvise et kritisk og kreativt skjønn i forhold til egne og andres kommunikative handlinger

  • kunne gjennomføre formidlingsprosjekter fra idéstadium til ferdig produkt innenfor flere ulike medier

  • kunne vurdere kommunikasjonsstrategier i ulike sammenhenger og sjangre

  • kunne planlegge og gjennomføre et mindre forsknings- og utviklingsprosjekt

Generell kompetanse

Etter endt studium skal kandidatene

  • kunne utveksle synspunkter med andre innenfor fagområdet om hva språk, medium og sosiale forhold betyr for vellykket kommunikasjon

  • ha innsikt i medienes rolle i samfunn og kultur

  • kunne arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger både på individuelt plan og i forhold til en yrkessituasjon

  • kjenne til nytenkning og innovasjon innenfor kommunikasjonsfeltet

Kandidatene skal også ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i tråd med valgt breddeenhet.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

For å få innpassingsopptak til 2. studieår i bachelorprogrammet må årsstudium i kommunikasjon ved UiA eller tilsvarende være bestått.

Generell beskrivelse av studiet

Dette er et studium innenfor kommunikasjon, medier og tekst i et humanistisk perspektiv. Det skal utvikle både teoretisk, analytisk og praktisk kompetanse. Teori og arbeidsmetoder vil bevisstgjøre studentene som kreative produsenter og reflekterte brukere av tekst og informasjon innenfor ulike sjangrer. Studentene arbeider både analytisk og praktisk med nettbaserte, audiovisuelle og trykte medier.

I studiet ses verbal og visuell kommunikasjon i sammenheng, og kunnskaper om tekstsjangrer ses i sammenheng med kunnskap om medienes teknologi og virkemåte. Målet er at studentene skal utvikle kompetanse om forholdet mellom uttrykk, innhold og medium, slik at de kritisk og reflektert kan gjennomføre en formidlingsprosess fra idéstadium til ferdig medieprodukt. Studiet skal også gi studentene en innføring i relevant forsknings- og utviklingsarbeid.

Studiet har to studieretninger:

  • Kommunikasjon og medier

  • Medieproduksjon

Studieretningen Kommunikasjon og medier har en noe mer teoretisk tilnærming, mens retningen Medieproduksjon gir mer rom for praktisk arbeid, særlig innenfor videoproduksjon. Retningene har mange emner felles, de fleste av disse innebærer praktisk medie- og kommunikasjonsarbeid.

Studiet er et bachelorprogram med fordypningsenhet. Fordypningsdelen i programmet består av 85 studiepoeng. Av disse er 40 studiepoeng på påbyggingsnivå (nivå 2).

Følgende emner utgjør fellesdelen av fordypningen:

  • KOM109: Digital formidling

  • KOM205: Journalistikk og presserelatert PR

  • KOM206: Strategisk kommunikasjon

  • KOM209: Metode for medie- og kommunikasjonsfag

  • KOM208: Bacheloroppgave

I studieretningen Kommunikasjon og medier inngår i tillegg følgende emner i fordypningsdelen:

  • KOM111: Medier og samfunn

  • KOM112: Mellommenneskelig kommunikasjon

I studieretningen Medieproduksjon inngår i tillegg følgende emner i fordypningsdelen:

  • KOM110: Lyd og video

  • KOM113: TV-produksjon

Studentene kan i tredje året (breddeenhet 60 sp) velge mellom en rekke relevante årsstudier og emnegrupper. Aktuelle fag kan være for eksempel språk, litteratur, samfunnsfag, kunstfag eller IKT-fag. Man kan velge enten årsstudium (60 sp), 2 breddenheter à 30 sp eller én breddeenhet på 30 sp og 30 sp fritt valgte emner. Det legges til rette for å dra på utveksling i det tredje året – eller i deler av det.

Bærekraftskompetanse:

Medie- og kommunikasjonskompetanse er helt avgjørende for å lykkes med FNs bærekraftsmål som «er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030». Derfor vil de fleste emnene innen studieprogrammet også gi studentene bærekraftskompetanse. Dette skjer gjennom en teoretisk, kritisk og praktisk tilnærming til medier og kommunikasjon.

Undervisnings-og læringsformer

I sammensetningen av emner er det lagt vekt på at det i hvert semester tilbys varierte arbeidsformer og problemstillinger. Undervisningsopplegget er knyttet til teori og praksis og kombinerer forelesninger, seminar, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Undervisningen er basert på aktuell forskning og utvikling i fagfeltet.

Vurderingsformer

Eksamensformene i de enkelte emnene er varierte, og kan blant annet omfatte skriftlige eksamener under tilsyn, muntlig eksamen, gruppeeksamener, individuelle hjemmeeksamener, prosjektoppgaver, kortsvarsprøver og flervalgsprøver. Eksamensformene for det enkelte emnet fremgår av emnebeskrivelsen.

Internasjonalisering

Bachelorprogrammet i kommunikasjon trekker inn globale perspektiver i undervisningen gjennom forelesninger, oppgaver, pensum og gjesteforelesere. Undervisningsspråket er norsk.

Studentutveksling: Det ligger godt til rette for internasjonal studentutveksling som breddeenhet, enten ett semester eller et helt studieår. Et utvekslingsopphold er relevant for kommunikasjonsstudiet ved at det gir nye perspektiver og erfaringer innenfor kommunikasjon internasjonalt. UiA legger til rette for studentutveksling, både gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus og ellers gjennom UiAs avtaler for studentutveksling. Se fakultetets nettsider om aktuelle studiesteder i utlandet (https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-humaniora-og-pedagogikk/utveksling2).

Se UiA sine nettsider om studentutveksling (https://www.uia.no/student/utveksling)

Vilkår for å gå videre i studiet

For å ta KOM205, KOM206, KOM208 og KOM209, må studentene ha avlagt minst 45 studiepoeng av emner på første år.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Programmet sikter mot alle profesjoner der kommunikasjon og formidling gjennom ulike medier inngår. Aktuelle yrkesområder er offentlig og privat informasjonsvirksomhet, kommunikasjonsrådgivning, PR, journalistikk og annen medievirksomhet og promotering.

Studiet kvalifiserer for en rekke masterstudier avhengig av emnesammensetningen og de ulike masterstudienes spesifikke opptakskrav. Universitetet i Agder tilbyr blant annet masterprogram i samfunnskommunikasjon.

Fører til grad

Bachelor i kommunikasjon.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Egenbetaling

Det kan arrangeres korte frivillige studieturer med egenbetaling i løpet av studiet.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon kontakt studieprogramleder Roy Emanuelsen (38 14 22 52, roy.emanuelsen@uia.no) eller rådgiver Anne M. Foss (38 14 10 33 , anne.m.foss@uia.no).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:42