Studieplan

Høst 2019

Valg 1. år - Studieretning

Fellesdel av fordypning (fellesemner)

  • KOM114 Skrift og bilde Emneside mangler 15 stp

Studieretning: Kommunikasjon og medier

  • KOM111 Medier og samfunn Emneside mangler 15 stp

Studieretning: Medieproduksjon

  • KOM110 Lyd og video Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Fellesdel av fordypning (fellesemner)

  • KOM109 Digital formidling Emneside mangler 15 stp

Studieretning: Kommunikasjon og medier

  • KOM112 Mellommenneskelig kommunikasjon Emneside mangler 15 stp

Studieretning: Medieproduksjon

  • KOM113 TV-produksjon Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Fellesdel av fordypning (fellesemner)

Velg studieretning for å se emner

Høst 2021

Breddeenhet 60 sp / utveksling

Statsvitenskap breddeenhet (60sp)

Ikke det samme som årsstudium i statsvitenskap, ME-100 er byttet ut med ST-200

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Statsvitenskap breddeenhet (60sp)

Ikke det samme som årsstudium i statsvitenskap, ME-100 er byttet ut med ST-200

Idrett (60 sp) Breddeenhet

Kunst og håndverk årsstudium

Velg studieretning for å se emner

Alle varianter av examen facultatum (EX-102, EX-104, EX-105) godkjennes, men EX-102 Examen facultatum humanioravariant anbefales.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter endt studium skal studentene

  • ha kunnskap om hvordan tekster og medier kan benyttes i ulike typer kommunikasjonsprosesser

  • kjenne til relevant og aktuell forsknings- og utviklingsvirksomhet på kommunikasjonsfeltet

  • kunne analysere og sammenlikne aktuelle kommunikasjonssituasjoner og -hendelser

Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene

  • kunne utvise et kritisk og kreativt skjønn i forhold til egne og andres kommunikative handlinger

  • kunne gjennomføre formidlingsprosjekter fra idéstadium til ferdig produkt innen flere ulike medier

  • kunne vurdere kommunikasjonsstrategier i ulike sammenhenger og sjangre

  • kunne planlegge og gjennomføre et mindre forsknings- og utviklingsprosjekt

Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene

  • ha forståelse for hva språk, medium og sosiale forhold betyr for vellykket kommunikasjon

  • ha innsikt i medienes rolle i samfunn og kultur

  • kunne arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger både på individuelt plan og i forhold til en yrkessituasjon

  • kjenne til nytenkning og innovasjon innen kommunikasjonsfeltet

Studentene skal også ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i tråd med valgt breddeenhet.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller tilsvarende.

Generell beskrivelse av studiet

Dette er et studium innen kommunikasjon, medier og tekst i et humanistisk perspektiv. Det skal utvikle både teoretisk, analytisk og praktisk kompetanse. Teori og arbeidsmetoder vil bevisstgjøre studentene som kreative produsenter og reflekterte brukere av tekst og informasjon innen ulike sjangrer. Studentene arbeider både analytisk og praktisk med nettbaserte, audiovisuelle og trykte medier.

I studiet ses verbal og visuell kommunikasjon i sammenheng, og kunnskaper om tekstsjangrer ses i sammenheng med kunnskaper om medienes teknologi og virkemåte. Målet er at studentene skal utvikle kompetanse om forholdet mellom uttrykk, innhold og medium, slik at de kritisk og reflektert kan gjennomføre en formidlingsprosess fra idéstadium til ferdig medieprodukt. Studiet skal også gi studentene en innføring i relevant forsknings- og utviklingsarbeid.

Studiet har to studieretninger:

  • Kommunikasjon og medier

  • Medieproduksjon

Studieretningen kommunikasjon og medier har en noe mer teoretisk tilnærming, mens retningen medieproduksjon gir mer rom for praktisk arbeid, særlig innen videoproduksjon.

Studiet er et bachelorprogram med fordypningsenhet. Fordypningsdelen i programmet består av 90 studiepoeng. Av disse er 30 studiepoeng på påbyggingsnivå (nivå 2).

Følgende emner utgjør fellesdelen av fordypningen:

  • KOM114: Skrift og bilde

  • KOM109: Digital formidling

  • KOM205: Journalistikk og presserelatert PR

  • KOM206: Strategisk kommunikasjon

  • KOM207: Bacheloroppgave

I tillegg inngår følgende emner i fordypningsdelen av studieretningen for kommunikasjon og medier:

  • KOM111: Medier og samfunn

  • KOM112: Mellommenneskelig kommunikasjon

I tillegg inngår følgende emner i fordypningsdelen av studieretningen for medieproduksjon:

  • KOM110: Lyd og video

  • KOM113: TV-produksjon

Studentene kan i tredje året (breddeenhet 60 sp) velge mellom en rekke relevante årsstudier og emnegrupper. Aktuelle fag kan være for eksempel språk, litteratur, samfunnsfag, kunstfag eller IKT-fag. Man kan velge enten årsstudium (60 sp), 2 breddenheter à 30 sp eller én breddeenhet på 30 sp og 30 sp fritt valgte emner.

Undervisnings-og læringsformer

I sammensetningen av emner er det lagt vekt på at det i hvert semester tilbys varierte arbeidsformer og problemstillinger. Undervisningsopplegget kombinerer forelesninger, seminar, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Undervisningen er basert på aktuell forskning og utvikling i fagfeltet.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Vurderingsformer

Eksamensformene i de enkelte emnene er varierte, og kan blant annet omfatte skriftlige skoleeksamener, gruppeeksamener, individuelle hjemmeeksamener, prosjektoppgaver, kortsvarsprøver og flervalgsprøver. Eksamensformene for det enkelte emnet fremgår av emnebeskrivelsen.

Internasjonalisering

Bachelorstudiet i kommunikasjon trekker inn globale perspektiver i undervisningen gjennom forelesninger, oppgaver, pensum og gjesteforelesere.

Studentutveksling: Det ligger godt til rette for internasjonal studentutveksling som et alternativ til breddeenhet, enten ett semester eller et helt studieår. Et utvekslingsopphold er relevant for kommunikasjonsstudiet ved at det gir nye perspektiver og erfaringer innen kommunikasjon internasjonalt. iA legger til rette for studentutveksling, både gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus og ellers gjennom UiAs program for studentutveksling. Se UiA sine nettsider om studentutveksling: https://www.uia.no/student/utveksling.

Undervisningsspråk: Norsk.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å ta KOM205, KOM206 og KOM207, må studentene ha avlagt minst 45 studiepoeng av emner på første år.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Programmet sikter mot alle profesjoner der kommunikasjon og formidling gjennom ulike medier inngår. Aktuelle yrkesområder er offentlig og privat informasjonsvirksomhet, kommunikasjonsrådgivning, PR, journalistikk og annen medievirksomhet, promotering, samt undervisning.

Studiet kvalifiserer for en rekke masterstudier avhengig av emnesammensetningen og de ulike masterstudienes spesifikke opptakskrav. Universitetet i Agder tilbyr blant annet masterstudium i samfunnskommunikasjon.

Fører til grad

Bachelor i kommunikasjon.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Egenbetaling

Det kan arrangeres korte frivillige studieturer med egenbetaling i løpet av studiet.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon kontakt studieprogramleder Kenneth Andresen (38 14 22 74, kenneth.andresen@uia.no) eller rådgiver Anne Marit Foss (38 14 10 33, anne.m.foss@uia.no)

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder §12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:30:59