Studieplan for Kommunikasjon, årsstudium (2024–2025)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 1 år
- Organisering:
- Heltid
- Studiested:
- Campus Kristiansand
- Studienivå:
- Årsstudium
Studieplan
Høst 2024
Valgemner
Obligatoriske emner
Studieretning: kommunikasjon og medier
Studieretning: medieproduksjon
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Obligatoriske emner
Studieretning: kommunikasjon og medier
Studieretning: medieproduksjon
Velg studieretning for å se emner
Hva lærer du?
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt studium skal studentene:
-
ha kunnskap om hvordan tekster og medier kan benyttes i ulike typer kommunikasjonsprosesser
-
kjenne til relevant og aktuell FoU-virksomhet på feltet
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene:
-
kunne analysere og sammenlikne aktuelle kommunikasjonssituasjoner og -hendelser
-
kunne utvise et kritisk og kreativt skjønn i forhold til egne og andres kommunikative handlinger
-
kunne gjennomføre formidlingsprosjekter fra idestadium til ferdig produkt innen flere ulike medier
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene:
-
ha innsikt i hva språk, medium og sosiale forhold betyr for vellykket kommunikasjon
-
ha innsikt i medienes rolle i samfunn og kultur
Oppbygging og gjennomføring
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Generell beskrivelse av studiet
Dette er et studium innen kommunikasjon, medier og tekst i et humanistisk perspektiv. Det skal utvikle både teoretisk, analytisk og praktisk kompetanse. Teori og arbeidsmetoder vil bevisstgjøre studentene som kreative produsenter og reflekterte brukere av tekst og informasjon innen ulike sjangre. Studentene arbeider både analytisk og praktisk med nettbaserte, audiovisuelle og trykte medier.
I studiet ses verbal og visuell kommunikasjon i sammenheng, og kunnskaper om tekstsjangrer ses i sammenheng med kunnskaper om medienes teknologi og virkemåte. Målet er at studentene skal utvikle kompetanse om forholdet mellom uttrykk, innhold og medium, slik at de kritisk og reflektert kan gjennomføre en formidlingsprosess fra idéstadium til ferdig medieprodukt. Studiet skal også gi studentene en introduksjon til relevant forsknings- og utviklingsarbeid.
Studiet har to studieretninger:
-
kommunikasjon og medier
-
medieproduksjon
Studieretningen kommunikasjon og medier har en noe mer teoretisk tilnærming, mens retningen medieproduksjon gir mer rom for praktisk arbeid, særlig innen videoproduksjon.
Undervisnings-og læringsformer
I sammensetningen av emner er det lagt vekt på at det i hvert semester skal tilbys varierte arbeidsformer og problemstillinger. I undervisningsopplegget kombineres forelesninger, seminar, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Undervisningen er basert på aktuell forskning og utvikling i fagfeltet.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Vurderingsformer
Eksamensformene i de enkelte emnene er varierte, og kan blant annet omfatte skriftlige skoleeksamener, gruppeeksamener, individuelle hjemmeeksamener, prosjektoppgaver, kortsvarsprøver og mappeinnleveringer. Eksamensformene for det enkelte emnet fremgår av emnebeskrivelsen.
Internasjonalisering
Årsstudiet i kommunikasjon trekker inn globale perspektiver i undervisningen gjennom forelesninger, oppgaver, pensum og gjesteforelesere.
Undervisningsspråket er norsk.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
Det er mulig å gå videre til bachelorstudiet i kommunikasjon ved Universitetet i Agder. Årsstudiet kan også inngå som breddeenhet i flere andre bachelorprogrammer ved UiA.
Studiet er relevant for alle profesjoner der kommunikasjon og formidling gjennom ulike medier inngår.
Studentevaluering
Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.
Egenbetaling
Det kan arrangeres korte frivillige studieturer med egenbetaling.
Kontaktperson
For ytterligere informasjon kontakt studieprogramleder Roy Emanuelsen (38 14 22 52, roy.emanuelsen@uia.no) eller rådgiver Anne M. Foss (38 14 10 33, anne.m.foss@uia.no).