Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført studium skal studenten

  • ha kunnskap om feministisk epistemologi

  • ha kunnskap om samfunnsvitenskapelig og humanistisk teori og forskning om kjønn, makt og mangfold

  • ha kunnskap om maktutøvelse og ulikhetskaping i samfunnet, samt om hvordan maktutøvelse og ulikhetskaping i samfunnet kan utfordres

  • ha kunnskap om betydningen av kjønn og andre forskjellsdimensjoner i samfunnet, samt problematiske aspekter ved kategorisering av mennesker langs slike dimensjoner

  • ha kunnskap om feminisme og andre kamper for anerkjennelse og rettferdighet i Norge

 

Ferdigheter

Etter fullført studium skal studenten

  • kunne reflektere over, anvende og formidle feministisk epistemologi

  • kunne analysere egne og andres erfaringer i lys av kjønn og andre forskjellsdimensjoner, og i lys av samfunnsstrukturer mer generelt

  • kunne reflektere over, anvende og formidle samfunnsvitenskapelig og humanistisk teori og forskning som kan hjelpe oss å forstå kjønn, makt og mangfold

  • kunne reflektere over, anvende og formidle kunnskap om kjønn og feminisme, samt andre forskjellsdimensjoner og kamper for anerkjennelse og rettferdighet

  • kunne forstå og utfordre maktutøvelse og ulikhetskaping i samfunnet

  • kunne forstå egen rolle i slike sosiale prosesser

 

Generell kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over, anvende og formidle teori og forskning

  • kunne forstå sosiale prosesser, samt reflektere over egen rolle i disse

  • kunne forstå kunnskapsutvikling som individuelt og kollektivt arbeid

  • kunne bidra til å endre samfunnet i retning av mer rettferdig fordeling av ressurser og makt, samt økt anerkjennelse og verdsetting av ulike typer mangfold

  • kunne forklare verdien av å ha et kjønns- og mangfoldsperspektiv på samfunnet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Gode engelskkunnskaper

Generell beskrivelse av studiet

Studiet går over ett semester og tilbys i vårsemesteret.

Likestillingsstudiet Kjønn, makt og mangfold setter studenten i stand til å forstå og utfordre maktutøvelse og ulikhetskaping i samfunnet. Teori, empiriske studier, studentenes egne erfaringer og ulike undervisnings- og læringsformer brukes for dette formålet. Kunnskap om kjønn og feminisme står sentralt i studiet. Likestillingsbegrepet forstås imidlertid bredt, og andre forskjellsdimensjoner og andre kamper for anerkjennelse og rettferdighet er dermed også sentrale. Klasse, kultur, rase og migrasjon er andre sentrale kategorier som belyses i studiet. Samtidig oppøves studentene til kritisk refleksjon over kategorisering av mennesker langs slike dimensjoner, - samt over egen tenkning og praksis mer generelt.

Kjønn, makt og mangfold har et samfunnsvitenskapelig tyngdepunkt, men er også fundert i humanistisk tenkning og forskning.

  • SV-159: Feminist epistemologies er basert på feministisk kunnskapsfilosofi og kunnskapssosiologi.

  • SV-160: Kjønn, hverdagsliv og samfunn har et sosiologisk tyngdepunkt, men baserer seg også på humanistisk teori og forskning.

  • SV-161: Migrasjon, mobilitet og materialitet i et kjønns- og mangfoldsperspektiv har et antropologisk tyngdepunkt. I emnet benyttes imidlertid også informasjonsvitenskapelig tenkning og studier.

SV-159 Feminist epistemologies baserer seg i hovedsak på teori, og omhandler feministisk tenkning om kunnskapsutvikling. SV-160 Kjønn, hverdagsliv og samfunn og SV-161 Migrasjon, mobilitet og materialitet i et kjønns- og mangfoldsperspektiv baserer seg på både teori, empiriske studier og bruk av studentenes egne erfaringer. I begge disse emnene legges det stor vekt på å frembringe og synliggjøre menneskers (inkludert studentenes) erfaringer og refleksjoner over disse. Et helt sentralt formål er imidlertid å utforske koblinger mellom disse og det som ofte kalles samfunnsstrukturer. Koblinger mellom samfunnets mikro- og makrodimensjoner står i fokus. Det betyr at fokus også rettes mot organisasjoner, institusjoner og politikk.

Målet med Kjønn, makt og mangfold er å utdanne studenter som:

  • kan forstå maktutøvelse og ulikhetskaping i samfunnet, inkludert sin egen rolle i slike prosesser, og som derigjennom

  • kan bidra til samfunnsendring i retning av mer rettferdig fordeling av ressurser og makt, samt av økt anerkjennelse og verdsetting av ulike typer mangfold.

Studiet er relevant for studenter med samfunnsvitenskapelig bakgrunn, men også for studenter med annen akademisk bakgrunn. Det er også relevant for personer fra praksisfeltet.

Undervisnings-og læringsformer

I studiet vil det benyttes forelesninger, seminarer på tvers av emnene, gruppediskusjoner og gruppearbeid. Studentenes arbeidskrav vil bla. inkludere skriving av notater som tar utgangspunkt i egen erfaring. Det legges stor vekt på studentinvolvering i undervisningen. I alle emnene på studiet er der obligatoriske arbeidskrav som må bestås før studenten kan gå opp til eksamen. Ingen undervisningsaktiviteter i kursene er obligatoriske, men de som tar hele studieprogrammet, må møte til en obligatorisk oppstartssamling.

Vurderingsformer

Vurderingsformene i studiet er individuell mappevurdering, 3-dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen og 5-timers skoleeksamen.

Internasjonalisering

Likestillingsstudiet gir studenten kunnskap om – og kobler studenten på aktuelle faglige og offentlige debatter i – den sørlandske og den norske konteksten. Studenten kobles imidlertid også på prosesser og debatter som strekker seg utover Norges grenser. Ikke minst gir studiet kunnskap om migrasjon til Norge og Agder. SV-159 Feminist epistemologies undervises på engelsk og alt pensum er på engelsk. Dette emnet er aktuelt for utvekslingsstudenter. SV-160 Kjønn, hverdagsliv og samfunn og SV-161 Migrasjon, mobilitet og materialitet i et kjønns- og mangfoldsperpspektiv, undervises på norsk, men inkluderer internasjonal teori/forskning og migrasjonsperspektiver.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet retter seg primært mot ordinære heltidsstudenter og kan inngå som del av bredden i ulike bachelorprogrammer. Det retter seg imidlertid også mot personer som arbeider i praksisfeltet. Det kan være nyttig for personer som på ulike måter jobber for likestilling og inkludering av mennesker i organisasjoner/institusjoner, samt i samfunnet for øvrig.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. mai 2024 12:19:27