Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • IS-100 The role of digitalization within future societies Emneside mangler 10 stp
  • IS-104 Digital Interaction Design Emneside mangler 10 stp
  • IS-114 Samskaping - kommunikasjon og prosjektarbeid Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • IS-105 Datakommunikasjon og operativsystem Emneside mangler 10 stp
  • IS-110 Objektorientert programmering Emneside mangler 10 stp
  • BE-107 Bedriftsøkonomi for IT-studenter Emneside mangler 5 stp
  • ORG110 Organizational Theory for IT Students Emneside mangler 5 stp

Velg studieretning for å se emner

Valgemner i 4. og 5. semester

Studiet legger opp til 45 studiepoeng valgemner, 15 studiepoeng i 4. semester og 30 studiepoeng i 5. semester. I 4. semester tilbys emner i programmering og utvikling av informasjonssystemer. I 5. semester tilbys emner i innovasjon og entreprenørskap, samt emner innen IT/IS sikkerhet.

I 4. semester er det 15 obligatoriske studiepoeng. For studenter som ønsker å reise på utveksling i 4. semester vil det være mulig å søke godkjenning av tilsvarende emner ved utenlandske universiteter.

Minimum 15 studiepoeng av valgemnene må være innen IT/IS-emner. 30 studiepoeng kan være innen andre fagområder, men må ha relevans til studiet, så som økonomi, juss, samfunnsfag, statsvitenskap, eller IKT-emner fra Fakultet for teknologi og realfag. De som ønsker å velge andre valgemner enn de vi tilbyr (se nedenfor), må ta kontakt med studiekonsulent ved instituttet for vurdering og forhåndsgodkjenning. For studenter som ønsker å ta valgemner fra andre programmer, kan det ikke garanteres at undervisning og/eller eksamen er kollisjonsfrie.

Det gjøres oppmerksom på at den faktiske valgfriheten i 4. og/eller 5. semester kan bli begrenset av et forbehold om tilstrekkelig påmelding og tilgjengelige ressurser for de enkelte valgemner.

Valgemner høst 2019 (5. semester) – til sammen 30 sp

  • IS-108 Praktisk e-handel for entreprenører 7,5 sp

  • IS-112 Tjenestedesign og forretningsmodeller (går høst 2019, og blir obligatorisk fra vår 2020)

  • IS-214 Informasjonssystemsikkerhet 10 sp

  • IS-216 Data Science Applications (går høst 2019, og blir obligatorisk fra vår 2020)

  • IS-302 Praksisprosjekt 10 sp*

  • IS-307 Praksisprosjekt 7,5 sp*

  • IS-308 Internetteknologier 7,5 sp

  • ORG313 Gründer Lab and Entrepreneurship Laboratory 7,5 sp

  • ME-100 Samfunnsvitenskapelig metode 10 sp**

  • DAT234-G Scripting og hacking 10 sp 

*Merk at det er overlapp mellom TFL102 og TFL119, og mellom IS-302 og IS-307.
** ME-100 er opptakskrav til masterstudiet.

Valgemner vår 2020 (4. semester) – til sammen 15 sp

  • IS-211 Algoritmer og datastrukturer 7,5 sp

  • IS-213 Open Source 7,5 sp

  • IS-309 Videregående databasesystemer (nettbasert) 7,5 sp Advanced data base systems

  • TFL102 IT og samfunnsendringer 10*

  • TFL119 IT og samfunnsendringer 7,5 sp*

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført studium skal studenten:

  • ha bred kunnskap om forretningsprosesser og digital transformasjon.

  • ha bred kunnskap om sentrale områder innen systemutvikling som analyse, design, programmering, algoritmer og databaser, samt aktuelle teknologier

  • kjenne til relevante lover, regler og avtaler i arbeidslivet relatert til informasjonsteknologi og informasjonssystemer

  • ha kunnskap om hvilken betydning informasjonsteknologi og digitalisering kan spille i organisasjons- og samfunnsutvikling

  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor informasjonssystemer, og kunne oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet

 

Ferdigheter

Etter fullført studium skal studenten kunne:

  • analysere brukerbehov, modellere informasjonssystemer, programmere og utvikle løsninger, og beherske relevante verktøy, teknikker og fagstoff

  • forstå organisatoriske og økonomiske konsekvenser ved digitalisering

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

  • delta aktivt og arbeide selvstendig i systemutviklingsprosjekter og relatert prosjektarbeid

 

Generell kompetanse

Etter fullført studium skal studenten:

  • kunne planlegge og gjennomføre digitale innovasjonsprosjekter og vedlikeholde informasjonssystemer ut fra virksomheters behov, både alene og som deltaker i en gruppe

  • ha utviklet evner til samarbeid, kommunikasjon, kritisk vurdering og til å håndtere paradokser

  • ha bevisste holdninger til informasjonsteknologiens og digitaliseringens muligheter og begrensninger

  • kunne ta stilling til problemstillinger av etisk og praktisk karakter relatert til utvikling og implementering av informasjonssystemer og til digitalisering

  • kunne oppdatere sin egen kunnskap gjennom litteratursøk, kontakt med fagmiljøer, aktuelle brukergrupper og anvende og formidle dette i sin egen praksis

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse.

Det forventes at studentene kan tilegne seg pensumlitteratur på engelsk. Det anbefales gode engelskkunnskaper da deler av undervisningen også vil foregå på engelsk.

Generell beskrivelse av studiet

Studiet gir forståelse for digitalisering som fenomen og ferdigheter til å delta i utvikling av fremtidens løsninger. Som student lærer du å arbeide med utvikling og bruk av informasjonssystemer og får innsikt i effekter digitalisering gir. Gjennom denne læringen gir studiet grunnlag for at studentene kan bidra til å utvikle informasjonssystemer (IS) som kan bidra til et bedre samfunn.

Gjennom praktisk problemløsing, eksperimentering med innovative løsninger, teamarbeid, samarbeid med bedrifter, samt teoretisk og praktisk veiledning lærer du å utforske viktige aspekter ved ansvarlig, vedvarende og etisk anvendelse av informasjonssystemer for individer, organisasjoner og storsamfunnet.

Som student vil du kunne fordype deg innen systemutvikling, sikkerhet, innovasjon og entreprenørskap.

Studiet er et 3-årig bachelorprogram som inneholder et 2-årig integrert studieløp.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningsformene skal i tillegg til faglig utvikling, utvikle evne til praktisk problemløsing, samarbeid og kommunikasjon. Sentrale undervisningsformer er fellesforelesninger, seminarer, gruppearbeid, gruppeøvinger, individuelle øvinger på pc-lab, innleveringsarbeider (individuelt eller i grupper), casestudier og deltakelse i utviklingsarbeid, gjerne i tett samarbeid med organisasjoner utenfor UiA. Det forutsettes at studentene deltar i den organiserte undervisningen og tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet på egen hånd.
 

Noe tid er timeplanfestet til lab- og gruppearbeid for at alle studenter skal ha tilgang til utstyr og veiledning. Studentene må regne med å arbeide ut over den timeplanfestede tiden for å utføre oppgavene tilfredsstillende.
 

Studentene skal hvert semester oppdatere sin personlige utdanningsplan, og har fullt ansvar for egen læringssituasjon og progresjon i forhold til denne planen.
 

Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, men flere emner kan gis på engelsk. Mye av pensumlitteraturen er på engelsk.

Vurderingsformer

Mange forskjellige vurderingsformer benyttes i studiet, som:

  • Individuell eksamen ved bruk av digitale verktøy

  • Rapporter, både individuelt og gruppevis

  • Rapporter gruppevis med muntlig prøving, enten individuelt eller i gruppe med individuell karakter

  • Mappeinnlevering hvor det inngår både gruppearbeid og individuelt arbeid

Internasjonalisering

Studieprogrammet er basert på internasjonal pensumlitteratur, og globale perspektiver trekkes inn i flere emner. Flere emner undervises på engelsk og vil være åpne for utvekslingsstudenter.

Vi anbefaler alle våre studenter å benytte muligheten for å dra på utveksling. IT og informasjonssystemer er en bransje som i stor grad er internasjonal. Utveksling til en av våre samarbeidspartnere vil gi unik erfaring og mulighet til å arbeide og kommunisere i internasjonale sammenhenger.

Det er først og fremst lagt opp til utveksling i 4. eller 5. semester. For studenter som ønsker å være på utveksling et helt år, vil det være mulig dersom en tar en kombinasjon av 15 studiepoeng obligatoriske emner og 45 studiepoeng valgemner. Før en utveksling finner sted, må studieprogramleder forhåndsgodkjenne emnene. University of Nebraska (USA) og Queensland University of Technology (Australia) er populære utvekslingsmål. Våre studenter drar også til andre amerikanske, australske og asiatiske universiteter, og til ulike europeiske universiteter gjennom mobilitetsprogrammer som Erasmus +. Se bachelorprogrammets nettsider om utveksling,https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=1890 og UiA sine nettsider om studentutveksling for nærmere informasjon, https://www.uia.no/student/utveksling

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Det er stort behov for kompetanse innen digitalisering og digital transformasjon, for eksempel analyse, utvikling og innføring av teknologi, i privat og offentlig sektor. Det er også behov for kandidater med en viss bakgrunn innen økonomi- og organisasjonsfag for å kunne forstå samspillet mellom teknologi og organisasjon. Studiet kvalifiserer for slike stillinger, for eksempel analytikere, systemutviklere, programmerere, konsulenter og brukerstøtte på avansert nivå.

Studiet kvalifiserer både til det toårige masterprogrammet i Informasjonssystemer og det toårige masterprogrammet i Cybersikkerhet ved Universitetet i Agder og lignende studier ved andre institusjoner.

Les mer om karrieremuligheter for samfunnsvitere på www.uia.no/karriereveier

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Bachelor i IT og informasjonssystemer.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder §12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:30:54