Studieplan

Vår 2021

Obligatorisk emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført dette programmet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av generell kompetanse, kunnskaper og ferdigheter:

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten skal:

  • være i stand til å analysere internasjonale dimensjoner knyttet til sentrale temaer i programmet

  • være i stand til å analysere hvordan nye ideer, konsepter eller produkter blir utviklet innen relevante fagfelt

  • kunne anvende etisk tekning i arbeidslivet og forstå hvordan organisasjoner kan opptre ansvarlig

  • være i stand til selvstendig og kritisk tenkning

  • kunne formidle akademiske problemstillinger både muntlig og skriftlig

  • ha utviklet evner til problemløsning

KUNNSKAP

Kandidaten skal:

  • kunne demonstrere avanserte kunnskaper om virksomhetsledelse og -styring i internasjonale markeder

  • ha innsikt i strategiske og operasjonelle utfordringer virksomheter kan stå overfor i en internasjonal kontekst

  • ha inngående kunnskap om sentrale utviklingstrekk innenfor programmets fagområder

FERDIGHETER

Kandidaten skal kunne:

  • kombinere kunnskap fra ulike fagfelt

  • diskutere teori og metodiske tilnærminger relevant for analyse av empiriske og teoretiske problemer innenfor fagområdet

  • identifisere og bruke relevante teorier og metodiske tilnærminger på et spesifikt problem

  • vurdere økonomiske og samfunnsmessige konsekvenser av en gitt løsning på et bestemt problem

  • videreutvikle sin kunnskapsbase i et livslangt læringsperspektiv

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptaksgrunnlag for masterprogram framgår av forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Det generelle kravet er fullført bachelorgrad, cand.mag.-grad eller annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang. I opptaksgrunnlaget til International Business, masterprogram skal det inngå enten minst 80 studiepoeng fordypning eller integrert studium av minst to års varighet i økonomi og administrasjon, markedsføring, ledelse eller tilsvarende. Se utfyllende regler for opptak på UiAs nettsider.

Gode engelskkunnskaper. Obligatoriske emner og en rekke valgemner undervises på engelsk.

Generell beskrivelse av studiet

Master i International Business gir studentene teoretisk innsikt og analytiske ferdigheter til å håndtere utfordringer knyttet til virksomhetsledelse og -styring i internasjonale markeder. Sentralt i programmet er multinasjonale selskaper og hvordan de opererer. Utfordringer små og mellomstore virksomheter står overfor i forbindelse med inntreden på den internasjonale arena vil også bli diskutert.
Programmet gir studentene innsikt i dette ved å vise hvordan de strategiske og operasjonelle utfordringer bedrifter står overfor kan analyseres, for eksempel ved å utvikle og implementere relevante strategier, ledelsesformer, markedsføringspraksis og styringssystemer.
I tillegg til norske studenter tas internasjonale studenter opp til programmet, og samtlige obligatoriske emner blir undervist på engelsk. Studierogrammet gir studentene økt kulturell forståelse og kunnskap om internasjonal virksomhet, noe som gjør dem godt egnet for stillinger i virksomheter som opererer i internasjonale markeder.

Undervisnings-og læringsformer

Masterprogrammet i International Business er et ordinært fulltidsstudium. To emner undervises parallelt i første halvdel av semesteret med avsluttende eksamen før de neste to emnene undervises etter samme prinsippet. Undervisningen vil variere med kombinasjon av forelesninger, prosjektarbeid i grupper, skriftlige innleveringsoppgaver og andre undervisning og læringsformer. Bruk av IKT og biblioteksdatabaser inngår som en naturlig del av arbeids- og undervisningsformen i flere av emnene.

Se hver enkelt emnebeskrivelse for mer informasjon. Undervisningsspråket er engelsk i alle obligatoriske emner samt i en rekke valgemner.
Programmet samkjøres med tilsvarende spesialisering i Økonomi og administrasjon – siviløkonom, masterprogram.

Vurderingsformer

I de fleste emner er det arbeidskrav (individuelt eller i grupper) for å få gå opp til eksamen, og noen

emner omfatter muntlige presentasjoner. Mange emner har individuell skriftlig eksamen som teller

100% av karakteren, mens enkelte emner har skriftlig skoleeksamen som deleksamen kombinert med

for eksempel en innleveringsoppgave. Alle emner har bokstavkarakterer A-F, hvor A er beste karakter

og F er stryk. Se hver enkelt emnebeskrivelse for mer informasjon.

Internasjonalisering

Masterprogrammet i International Business er internasjonalt i innhold og orientering. Studentene eksponeres for internasjonale dimensjoner og problemstillinger i undervisningen, lærebøker,forskningsartikler og annet undervisnings- og læringsmateriell. All undervisning er på engelsk, og de aller fleste emnene tilbys også innkommende utvekslingsstudenter. Mange forelesere har internasjonal bakgrunn og er aktive i internasjonale forskernettverk.
Studentene kan søke om utveksling i tredje semester. Handelshøyskolen tilbyr også praksis i nordiske virksomheter i Asia og Afrika kombinert med studier ved en av våre partnerinstitusjoner. Handelshøyskolen ved UiA oppfordrer alle sine studenter til å dra på et utvekslingsopphold i løpet av studietiden for å få en ytterligere fordypning og faglig bredde. I tillegg vil et utvekslingsopphold gi studentene et sosialt utbytte, en større innsikt i og forståelse for internasjonale og globale utfordringer.Et utvekslingsopphold gir også mulighet for internasjonal nettverksbygging.

Handelshøyskolen ved UiA er internasjonalt akkreditert av AACSB - the Association to Advance Collegiate Schools of Business. Akkrediteringen åpner dørene for samarbeid med gode institusjoner verden over.

Vilkår for å gå videre i studiet

60 studiepoeng, inklusive ME-423 Research Methods, må være bestått for å få tildelt veileder for masteroppgaven.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Kandidater fra programmet vil være attraktive for en rekke stillinger i offentlig, privat og frivillig sektor, og særlig i virksomheter som opererer i internasjonale markeder. Studieprogrammet gir også grunnlag for å etablere og drive egen virksomhet.
Fullført studium kvalifiserer for opptak til ph.d.-program ved Handelshøyskolen UiA og andre tilsvarende program i Norge eller utlandet.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Master in International Business.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:30:50