Studieplan for Innovasjon og kunnskapsutvikling, masterprogram (2021–2023)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 120
- Studiets varighet:
- 2 år
- Organisering:
- Heltid
- Studiested:
- Campus Grimstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studienivå:
- Mastergrad iht §3, 2 år
Studieplan
Høst 2021
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2022
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Høst 2022
Valgemner 3. semester
Velg studieretning for å se emner
Vår 2023
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Studiet er inndelt i åtte obligatoriske emner i første og andre semester.
I tredje semester er det lagt til rette for utveksling til utenlandske studiesteder. Handelshøyskolen ved UiA har også en internship-ordning som studentene kan søke på. Internship tas i kombinasjon med to valgemner.
Studenter som ikke drar på utveksling eller blir tatt opp på intership-ordningen, skal i tredje semester velge 4 emner som i sum gir 30sp. Studiet tilbyr følgende 4 valgemner som alle er fordypningsemner i forhold til emnene fra de to første semestrene:
-
ORG502-G Innovasjonsledelse og entreprenørskap 7,5sp
-
ORG503-G Tjenesteinnovasjon 7,5sp
-
ORG504-G Kunnskapsutvikling 7,5sp
-
SV-504-G Innovasjonspolitikk 7,5sp
Etter søknad vil det være mulig å få godkjent alternative valgemner f.eks. fra masterprogrammet i økonomi og administrasjon ved UiA.
Hva lærer du?
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført dette programmet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av generell kompetanse, kunnskaper og ferdigheter:
GENERELL KOMPETANSE (Programmål)
Kandidaten skal:
-
være i stand til å analysere viktige internasjonale dimensjoner knyttet til sentrale temaer i programmet
-
være i stand til å analysere hvordan nye ideer, konsepter eller produkter blir utviklet innen relevante fagfelt
-
kunne anvende etisk tekning i arbeidslivet og forstå hvordan organisasjoner kan opptre ansvarlig
-
være i stand til selvstendig og kritisk tenkning
-
kunne formidle akademiske problemstillinger både muntlig og skriftlig
-
ha utviklet evner til problemløsning
KUNNSKAPER
Kandidaten skal:
-
ha avanserte kunnskap om innovasjonsprosesser
-
kunne anvende kunnskap om samfunnsendringer som har betydning for innovasjon
-
ha inngående kunnskap om hvordan innovasjonsaktiviteter i en bedrift eller i en region kan organiseres
-
kunne evaluere og anvende relevante teorier om innovasjonspolitikk
-
kunne analysere og utvikle kunnskapsutviklingsprosesser i bedrifter og i samfunnet
FERDIGHETER
Kandidaten skal:
-
kunne planlegge, lede og evaluere utviklings- og endringsprosesser i organisasjoner, virksomheter og regionale og nasjonale institusjoner med amsvar for innovasjonspolitikk og regional utvikling
-
kunne utøve selvstendig refleksjon, kritisk vurdering, læring og personlig mestring
-
kunne arbeide på tvers av fag og sektorer
-
kunne reflektere om hvordan kunnskap kan være praktisk anvendbar og ha nytteverdi i arbeidslivet
-
kunne gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid på de feltene studiet omhandler
Oppbygging og gjennomføring
Opptakskrav
Bachelorgrad (180 sp) eller tilsvarende der det inngår et toårig integrert studium eller fordypning på minst 80 studiepoeng i økonomi, ledelse eller samfunnsfag.
Generell beskrivelse av studiet
Masterprogrammet vil bidra til kompetanseheving innenfor feltene innovasjon, organisasjonsendring og regional utvikling. Det skal medvirke til å øke den forskningsbaserte kunnskapen både i næringslivet og i offentlig sektor. Sentralt står teorier om læring og samhandling i og mellom organisasjoner.
Videre vektlegges hvordan kunnskap utvikles i endringsprosesser. Oppmerksomheten rettes særlig mot innovasjoners betydning for omstilling, strategi og regional politikk. Masterprogrammet gir innsikt i teknologiske, sosiale og politiske drivere for endring. I økende grad vektlegges overgang til et mer bærekraftig samfunn. Gjennom teorier for organisasjonsutvikling settes søkelys på medvirkning og ledelse i endringsprosesser. Studenten får god innsikt i vitenskapsteori og metode og blir trent i kritisk analyse, refleksjon og forskningsbasert tilnærming til innovasjon, organisasjonsendring og regional utvikling.
Undervisnings-og læringsformer
Masterprogrammet legger opp til varierte undervisnings- og arbeidsmåter. Det vil bli benyttet ulike former for studentaktive metoder som gruppearbeid av forskjellige typer, seminar- og veiledningsgrupper med innlevering og tilbakemeldinger. Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene.
Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning. Studenter ved UiA vil i økende grad bruke datamaskin i det daglige arbeidet med studiene. Overgang til digital eksamen er også en viktig del av denne satsingen, og det stilles krav om at studentene har bærbart datautstyr.
Undervisningen vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe vil også bli undervist på engelsk. Ved forespørsel vil veiledning på masteroppgaven kunne tilbys på engelsk.
Vurderingsformer
Vurderingsformene i masterprogrammet fremgår av emnebeskrivelsene. Vurderingsformene er varierte og nært knyttet til arbeidsformen i hvert enkelt emne. Det benyttes både skoleeksamen og hjemmeeksamen (for eksempel mappevurdering, essays, artikkel) . Det er hovedsakelig lagt opp til individuelle vurderinger, men gruppeeksamen benyttes også. Det benyttes graderte karakterer.
Masteroppgaven utføres individuelt, men kan gjennomføres i samarbeid med andre som delprosjekter innenfor samme hovedprosjekt. Masteroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Oppgaven presenteres og drøftes med kandidaten i en muntlig avsluttende eksamen (med varighet på ca en time). Det benyttes gradert karakter på masteroppgaven. Karakteren kan justeres etter muntlig høring.
Internasjonalisering
Studentene eksponeres for internasjonale dimensjoner og problemstillinger i undervisningen og i pensumlitteraturen. Mange av foreleserne har internasjonal bakgrunn eller er aktive i internasjonale forskernettverk. Undervisningsspråket er norsk, men enkelte valgemner kan bli undervist på engelsk.
Det er lagt til rette for utveksling i 3. og eventuelt 4. semester ved ett av våre mange samarbeidsuniversiteter. Handelshøyskolen ved UiA er internasjonalt akkreditert av AACSB (the Association to Advance Collegiate Schools of Business), og akkrediteringen åpner dørene for samarbeid med gode institusjoner verden over. For ytterlig informasjon om utvekslingsmuligheter, se Internasjonalt kontors nettsider.
Vilkår for å gå videre i studiet
Alle emnene i første studieår samt emnet Metoder og oppgaveskriving må være bestått før studenten kan få veiledning på masteroppgaven. For å få vurdert masteroppgaven må 90 studiepoeng (alle forutgående emner) være bestått.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
Kandidatene vil ha relevant kunnskap for å arbeide med innovasjons- og læreprosesser i større organisasjoner, både i privat og offentlig sektor. Kandidatene er også attraktive for arbeid i et voksende regionalt og nasjonalt virkemiddelapparat som har til oppgave å fremme innovasjonsaktivitet i samfunnet og utvikle samhandling mellom offentlige og private aktører i kunnskapsutvikling og nyskaping. Fullført studium kvalifiserer for opptak til doktorgradsstudium ved Handelshøyskolen ved UiA eller andre doktorgradsstudier i inn- og utland.
Fører til grad
Masterprogrammet fører fram til graden Master i innovasjon og kunnskapsutvikling.
Studentevaluering
Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.