Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • IND415 Teamledelse og organisasjonslæring Emneside mangler 7.5 stp
  • IND418 Kontinuerlig forbedring og Lean Emneside mangler 7.5 stp
  • ORG454 Innovasjonsteori Emneside mangler 7.5 stp
  • ME-424 Vitenskapsfilosofi og etikk Emneside mangler 7.5 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • ORG455 Organisasjonsutvikling og ledelse Emneside mangler 7.5 stp
  • SV-410 Lokalisering og næringsutvikling Emneside mangler 7.5 stp
  • SV-411 Institusjonell økonomi Emneside mangler 7.5 stp
  • ME-425 Metode Emneside mangler 7.5 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Alle åtte emner er obligatoriske i første og andre semester. I tredjesemester er det lagt til rette for utveksling til utenlandske studiesteder. Studenter som ikke drar på utveksling, skal velge 4 emner som i sum gir 30 sp.

Som valgfag ved UiA tilbys 4 emner som alle er fordypningsemner i forhold til emnene fra de to første semestrene:

  • ORG502-G Innovasjonsledelse og entreprenørskap 7,5 sp

  • ORG503-G Tjenesteinnovasjon 7,5 sp

  • ORG504-G Kunnskapsutvikling 7,5sp

  • SV-504-G Innovasjonspolitikk 7,5sp

I tillegg kan det etter søknad være mulig å få godkjent alternative valgemner f.eks. fra masterprogrammet i økonomi og administrasjon ved UiA.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført dette programmet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av generell kompetanse, kunnskaper og ferdigheter:

 

GENERELL KOMPETANSE (Programmål)

Kandidaten skal:

  • være i stand til å analysere viktige internasjonale dimensjoner knyttet til sentrale temaer i programmet

  • være i stand til å analysere hvordan nye ideer, konsepter eller produkter blir utviklet innen relevante fagfelt

  • kunne anvende etisk tekning i arbeidslivet og forstå hvordan organisasjoner kan opptre ansvarlig

  • være i stand til selvstendig og kritisk tenkning

  • kunne formidle akademiske problemstillinger både muntlig og skriftlig

  • ha utviklet evner til problemløsning

 

KUNNSKAPER

Kandidaten skal:

  • ha avanserte kunnskap om innovasjonsprosesser

  • kunne anvende kunnskap om samfunnsendringer som har betydning for innovasjon

  • ha inngående kunnskap om hvordan innovasjonsaktiviteter i en bedrift eller i en region kan organiseres

  • kunne evaluere og anvende relevante teorier om innovasjonspolitikk

  • kunne analysere og utvikle kunnskapsutviklingsprosesser i bedrifter og i samfunnet

 

FERDIGHETER

Kandidaten skal:

  • kunne planlegge, lede og evaluere utviklings- og endringsprosesser i organisasjoner, virksomheter og regionale og nasjonale institusjoner med amsvar for innovasjonspolitikk og regional utvikling

  • kunne utøve selvstendig refleksjon, kritisk vurdering, læring og personlig mestring

  • kunne arbeide på tvers av fag og sektorer

  • kunne reflektere om hvordan kunnskap kan være praktisk anvendbar og ha nytteverdi i arbeidslivet

  • kunne gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid på de feltene studiet omhandler

 

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Bachelorgrad (180 sp) eller tilsvarende der det inngår et toårig integrert studium eller fordypning på minst 80 studiepoeng i økonomi, ledelse eller samfunnsfag.

Generell beskrivelse av studiet

Masterprogrammet vil bidra til kompetanseheving innenfor feltet innovasjon og regional utvikling både regionalt og nasjonalt. Det skal medvirke til å øke den forskningsbaserte kunnskapen på dette feltet både i næringslivet og i offentlig sektor. Gjennom tett kontakt med forskningsmiljøer skal studentene kvalifiseres i kritisk analyse og refleksjon samt i en forskningsmessig tilnærming til innovasjon og regional utvikling.

Kjerneområdet i studiet er teorier for innovasjon. Sentralt i teori for innovasjon står teorier for læring, både i og mellom organisasjoner, både private og offentlige. Når det gjelder anvendelsen av innovasjonsteori rettes oppmerksomheten særlig mot innovasjoners betydning for regional utvikling. Studiet vil også gi studenter et nødvendig grunnlag i vitenskapsteori og metode.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og arbeidsmåter. Det vil bli benyttet ulike former for studentaktive metoder som gruppearbeid av forskjellige typer, seminar- og veiledningsgrupper med innlevering og tilbakemeldinger. Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene. Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning. Studenter ved UiA vil i økende grad bruke datamaskin i det daglige arbeidet med studiene. Overgang til digital eksamen er også en viktig del av denne satsingen, og det stilles krav om at studentene har bærbart datautstyr.

Undervisningen vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe vil også bli undervist på engelsk. Ved forespørsel vil veiledning på masteroppgaven kunne tilbys på engelsk.

Vurderingsformer

Vurderingsformene i studiet fremgår av emnebeskrivelsene. Vurderingsformene er varierte og nært knyttet til arbeidsformen i hvert enkelt emne. Det benyttes både skoleeksamen og hjemmeeksamen (for eksempel mappevurdering, essays, artikkel) . Det er hovedsakelig lagt opp til individuelle vurderinger, men gruppeeksamen benyttes også. Det benyttes graderte karakterer.

Masteroppgaven utføres individuelt, men kan gjennomføres i samarbeid med andre som delprosjekter innenfor samme hovedprosjekt. Masteroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Oppgaven presenteres og drøftes med kandidaten i en muntlig avsluttende eksamen (med varighet på ca en time). Det benyttes gradert karakter på masteroppgaven. Karakteren kan justeres etter muntlig høring.

Internasjonalisering

Studentene eksponeres for internasjonale dimensjoner og problemstillinger i undervisningen og i pensumlitteraturen. Mange av foreleserne har internasjonal bakgrunn eller er aktive i internasjonale forskernettverk. Undervisningsspråket er norsk, men enkelte valgemner kan bli undervist på engelsk.

Det er lagt til rette for utveksling i 3. og eventuelt 4. semester ved ett av våre mange samarbeidsuniversiteter. Handelshøyskolen ved UiA er internasjonalt akkreditert av AACSB (the Association to Advance Collegiate Schools of Business), og akkrediteringen åpner dørene for samarbeid med gode institusjoner verden over. For ytterlig informasjon om utvekslingsmuligheter, se Internasjonalt kontors nettsider.

Vilkår for å gå videre i studiet

Alle emnene i første studieår samt emnet Metoder og oppgaveskriving må være bestått før studenten kan få veiledning på masteroppgaven. For å få vurdert masteroppgaven må 90 studiepoeng (alle forutgående emner) være bestått.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Kandidatene vil ha relevant kunnskap for å arbeide med innovasjons- og læreprosesser i større organisasjoner, både i privat og offentlig sektor. Kandidatene er også attraktive for arbeid i et voksende regionalt og nasjonalt virkemiddelapparat som har til oppgave å fremme innovasjonsaktivitet i samfunnet og utvikle samhandling mellom offentlige og private aktører i kunnskapsutvikling og nyskaping. Fullført studium kvalifiserer for opptak til doktorgradsstudium ved Handelshøyskolen ved UiA eller andre doktorgradsstudier i inn- og utland.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Master i innovasjon og kunnskapsutvikling.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. juni 2024 01:30:53