Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • IS-402 Systemutviklingsprosesser og metoder Emneside mangler 10 stp
  • IS-403 IT og forretningsutvikling Emneside mangler 10 stp
  • IS-406 Enterprise Systems I Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • IS-401 Evaluering av IT-investeringer Emneside mangler 10 stp
  • IS-407 Ledelse av IS-prosjekter Emneside mangler 10 stp

Valgemne

  • IS-408 Internship Emneside mangler 10 stp
  • IS-417 Digitalisering av offentlig sektor Emneside mangler 10 stp
  • ORG411 Organisational Changes and Change Management Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Vårsemesteret 2020 tilbys minst ett av disse spesialiseringsemnene:

  • IS-408 Internship (10 sp)

  • IS-417 Digitalisering av offentlig sektor (10 sp)

  • ORG411 Organisational Changes and Change Management (10 sp). Tilbys av Institutt for Statsvitenskap og ledelse.

 

Hvilket emne som tilbys er avhengig av tilgjengelige faglige ressurser. Mer informasjon blir gitt i løpet av høstsemesteret. 

Studenter kan søke plass på SV-420 UiA Samskaping - OpenLab (10 sp) og få dette godkjent som et tilleggsemne i studieplanen. Det forutsettes at studenter som deltar på SV-420 opprettholder normal aktivitet på de obligatoriske emnene.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Målsettingen ved studiet er at uteksaminerte kandidater skal ha kunnskap i og forståelse for hvilken betydning IT og IS kan ha for å oppnå strategiske mål, samt øke effektiviteten og konkurranseevnen i organisasjoner.

Kunnskap

Uteksaminerte kandidater vil ha kunnskap om:

  • Hvordan digitalisering påvirker utvikling av organisasjoner og samfunnet som helhet

  • Digitalisering og nye teknologiske trender

  • IS og forretningsprosesser, samt samspillet mellom teknologi, mennesker og organisasjon

  • IS som forskningsfelt, samt aktuelle forskningsmetoder og teorier som anvendes innen IS

  • Ulike typer IS, deriblant virksomhetsomspennende forretningssystemer (eks. ERP) og deres anvendelsesområder

  • Aktuelle rammeverk og metoder for design og implementering av IS

  • Systemutviklingsmetoder med vekt på smidige tilnærminger

  • Bruk, evaluering og gevinstrealisering av IS

  • IS og ledelse

Studiet fokuserer på forskningsbasert undervisning, og litteratur fra forskningsfronten innen IS benyttes i stor grad. Det legges opp til kritisk refleksjon og evne til å integrere ulike former for kunnskap slik at kandidatene kan utføre analyser i hvordan IS kan utnyttes strategisk, og hvordan gevinster kan realiseres ved ulike typer IS-implementeringer.

Ferdigheter

Kandidater vil besitte praktiske ferdigheter og kan analysere komplekse utfordringer i organisasjoner hvor IS spiller en rolle. De vil også kunne anvende forskningsmetoder ved deltagelse i forskningsprosjekter relatert til IS. Eksempler på ferdigheter vil omfatte:

  • Konfigurere og anvende noen typer forretningssystemer basert på hands-on erfaringer fra studiet

  • Evaluere, endre og bidra til mer effektive forretningsprosesser ved hjelp av digitale modelleringsverktøy

  • Gjennomføre evaluering og oppfølging av suksessfaktorer, kostnader og gevinster av IS

  • Analysere konkrete forretningscase og kritisk kunne vurdere, utforme og anbefale aktuelle IS-løsninger for en konkret organisasjon og domene

  • Assistere oppgaver innen IS forskningsprosjekter

Kompetanse

Uteksaminerte kandidater vil kunne bidra med sin IS-kompetanse gjennom ulike roller innen IS utviklingsprosjekter. Kompetanseområder omfatter:

  • Evne til nytekning og innovativ utvikling og anvendelse av IT

  • Evne til å delta i teamarbeid og praktisere gode samarbeidsformer

  • Løsning av etiske problemstillinger innen IS på en profesjonell måte

  • Evne til strategisk og målrettet teknologiledelse

  • Evne til å være rådgivere for bedrifter involvert i digitaliseringsprosesser

Opparbeidet kompetanse utgjør et godt grunnlag for å kunne påta seg prosjektlederroller eller tilsvarende etter noen års arbeidserfaring.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Studiet bygger på en grunnutdanning på 180 studiepoeng. Se Forskrift om opptak til mastergradsstudier ved Universitetet i Agder og utfyllende regler. Studenter som mangler samfunnsvitenskapelig metode i opptaksgrunnlaget, må ta ME-100 Samfunnsvitenskapelig metode, eller tilsvarende, i tillegg til ordinær studiebelastning i det første semesteret av studiet. Søknadsfristen er 15. april.

Generell beskrivelse av studiet

Masterprogrammet har fokus på digitalisering og endringsprosesser. Uteksaminerte kandidater skal kunne lede prosjekter for utvikling av informasjonssystemer og tilhørende endringsprosesser innen privat og offentlig sektor. Kandidaten skal kunne anbefale strategisk innføring og bruk av informasjonsteknologi (IT) og informasjonssystemer (IS) for å øke konkurranseevne, samt forbedre effektivitet og tjenestekvalitet.

Masterprogrammet er et toårig fulltidsstudium. Studiet rekrutterer kandidater både med og uten tidligere yrkeserfaring.

Det er mulig å gjennomføre studiet over lengre tid som deltidsstudent. Studenter som ønsker å ta studiet på deltid, må ta kontakt med studieveileder senest ved studiestart. Studiet har opptak hver høst.

Masterstudiet fokuserer på digital transformasjon og nye teknologiske trender på ulike områder:

Programmet har flere emner som sikrer god kompetanse innen strategisk anvendelse av forretningssystemer, samt evne til å vurdere denne type investeringer. Studentene får praktiske ferdigheter gjennom bruk av IT-verktøy for prosessmodellering, samt erfaring med oppsett og bruk av forskjellige forretningssystemer (ERP-systemer, BI og lignende). Det legges vekt på at kandidater skal oppnå forståelse for det komplekse samspillet mellom sosiale, organisatoriske og teknologiske faktorer ved innføring og anvendelse av virksomhetsomspennende informasjonssystemer.

Gjennom emner i prosjektledelse og systemutviklingsmetoder får studentene kunnskap og forståelse for ulike systemutviklingsprosesser på et overordnet nivå. Utfordringer innen kravspesifisering, design, implementering, testing og evaluering er i fokus. Både smidige (agile) metoder og andre tradisjonelle metodiske tilnærminger innenfor systemutvikling er sentrale fokusområder. Det legges spesiell vekt på å utvikle kompetanse innen prosjektledelse av systemutviklingsprosjekter.

Masterprogrammet har også fokus på å finne nye metoder for hvordan IT kan bidra til digitalisering av samfunnet gjennom å effektivisere og modernisere offentlig sektor i tillegg til å ivareta demokratiske prinsipper som åpenhet og deltakelse. Innbyggernes innspill i politiske debatter og hvordan deres medbestemmelsesrett kan muliggjøres ved hjelp av IKT står sentralt. Studentene får en god helhetsforståelse for mulighetene og kompleksiteten IKT-systemer bidrar med i offentlig sektor.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisningsformer, pedagogiske virkemidler og ulike læringskontekster for å oppnå gode læringseffekter.

 

Av undervisningsformer nevnes:

  • Fellesforelesninger med hensikt å introdusere begrepsapparat og domenekunnskap innenfor IS- feltet

  • Gjesteforelesninger

  • Prosjektarbeid

  • Øvinger på PC-lab

  • Bedriftsbesøk

  • Caseanalyser og diskusjoner

  • Muntlige presentasjoner av aktuelle tema, artikler, og prosjektoppgaver

  • Selvstendige studier av enkelte tema og oppgaver hvor studentene skal finne egen litteratur i tillegg til pensumlitteraturen

Undervisningen gjennomføres stort sett i form av obligatoriske samlinger og arbeidsseminar. Det legges opp til mye diskusjoner og aktiv deltakelse fra studentene, samt arbeid i grupper. Instituttet har tett kontakt med næringslivet i regionen, noe som blant annet medfører utstrakt bruk av gjesteforelesninger, og arbeid med oppgaver for bedrifter og organisasjoner. Se hver enkelt emnebeskrivelse for mer utfyllende opplysninger.

Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, men enkelte emner undervises på engelsk.

 

Masteroppgaven
Det er satt av 30 studiepoeng (siste semester) til masteroppgaven. Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid der studenten tar i bruk analytisk og metodisk kompetanse tilegnet gjennom studiet. Masteroppgaver er ofte forankret i tema som forskningsgruppene ved instituttet fokuserer på. Det formidles også problemstillinger fra eksterne oppdragsgivere

Internasjonalisering

I vårsemesteret i første studieår (2. semester) er det mulig å reise som utvekslingsstudent til en av universitetets samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Se oversikt over partnerinstitusjoner på Internasjonal avdelings nettsider.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Kandidatene vil oppnå en forståelse og et overblikk som vil gjøre dem verdifulle i roller som for eksempel IT-konsulenter, systemutviklere og IT-prosjektledere innen informasjonssystemer. Sammen med arbeidserfaring vil dette legge til rette for fremtidige lederoppgaver. Våre kandidater arbeider innen både offentlig og privat virksomhet.

Fullført studium gir mastergrad i informasjonssystemer og tittelen M.Sc.(Master of Science). Mastergraden er internasjonalt anerkjent og gir et godt utgangspunkt for internasjonalt arbeid. Fullført studium kvalifiserer for opptak til doktorgradsstudier i inn- og utland. Instituttet har eget doktorgradsprogram innen Informasjonssystemer. Instituttet arbeider kontinuerlig for å kunne tilby stipend og opptak til vårt doktorgradsprogram i Information Systems for særdeles gode masterkandidater som ønsker en forskerutdannelse.

Les mer om karrieremuligheter for samfunnsvitere på www.uia.no/karriereveier

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:30:46