Studieplan

Høst 2024

Mastergradsstudium i idrettsvitenskap

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap

  • kunne redegjøre for vitenskapsteoretiske og metodiske problemer knyttet til idrettsforskning

  • kunne redegjøre for sentrale begreper innen idrettsvitenskap

  • kunne redegjøre for hvilke faktorer som påvirker prestasjonsutvikling i idrett

  • ha inngående kunnskap om vitenskapelig arbeid innenfor idrettsvitenskap

Ferdigheter

  • kunne tolke og anvende forskning innenfor fagområdet idrettsvitenskap

  • ha inngående ferdigheter knyttet til prestasjonsanalyser og prestasjonsutvikling i idrett

  • ha inngående ferdigheter i vitenskapelig arbeid innenfor idrettsvitenskap

  • kunne analysere forskningsetiske problemstillinger

Generell kompetanse

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i idrettsvitenskap på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og forskningsprosjekter

  • kunne formidle omfattende selvstendig arbeid knyttet til masteroppgaven og beherske fagområdets uttrykksformer

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor idrettsvitenskap, både med fagpersoner og allmennheten

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad i idrett eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

I opptaksgrunnlaget skal det inngå:

  1. Enten
    Fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng innen idrettsfag
    , derav 20 studiepoeng på nivå 2.

  2. eller
    Integrert studium av minst 2 års varighet innen idrettsfag.

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre, beregnet av enten a) fordypningsenhet eller b) integrert studium innen idrettsfag.

Rangering skjer på grunnlag av vektet gjennomsnittskarakter for enten a) fordypningsenhet eller b) integrert studium.

Søkere med annen relevant fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng kan tas opp dersom de har idrettsfaglige emner på minst 60 studiepoeng på grunnstudienivå*
* Gjelder til og med opptaket til studieåret 2023-24

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia

Generell beskrivelse av studiet

Master i idrettsvitenskap vil ha hovedfokus på prestasjonsutvikling i idrett. Prestasjonsutvikling er i denne sammenhengen knyttet til fysiologiske og psykologiske aspekter som utgangspunkt for idrettslig aktivitet og ferdighet.

Søkelys på trening og veiledning med tanke på prestasjon og utvikling i idrett representerer en viktig og klart avgrenset plattform som er forankret i fagmiljøets visjon om hva som er sentralt i idrettsvitenskap. Idrettsperspektivet vil være utgangspunkt både for undervisningen og mastergradsoppgavene.

Masterprogrammet i idrettsvitenskap skal medvirke til å øke teoretisk og forskningsbasert kunnskap innenfor arbeidsområdet idrett og legge grunnlag for forskning og undervisning innenfor fagfeltet. Studentene kvalifiseres i kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming til idrett. Masteroppgaven er en sentral del av studiet og et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte fordypningsområdet.

Studiet består av flere felles emner og de forskjellige emnene knyttes sammen i masteroppgaven:

  • ORG001 HMS-kurs, 0 sp, 1. semester

  • ME-4XX Vitenskapsteori, 10 sp, 1. semester

  • ME-427 Introduction to Research Methods, 5 sp, 1. semester

  • IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett, 15 sp, 1. semester

  • ME-428 Quantitative Research Methods, 10 sp eller ME-429 Qualitative Research Methods, 10 sp, 2. semester

  • ME-XXX Forskningsetikk og utvikling av forskningsprosjekt, 5 sp, 2. semester

  • IDR424 Veien til idrettslig ekspertise, 15 sp, 2. semester

  • ME-517 Masteroppgave i idrettsvitenskap, 60 sp, 3. og 4. semester

1. semester
ORG001: Et praktisk HMS-kurs

ME-435: Vitenskapsteori skal gi studentene en grunnleggende forståelse av vitenskapsteoretiske perspektiver med vekt på idrettsvitenskapens ståsted og utvikling. Studentene skal også kunne diskutere forskningsetikk og vise etiske refleksjoner knyttet til ulike problemstillinger innen idrett og anvende vitenskapsteoretisk argumentasjon for forskning innen idrett.

ME-427: Introduction to Research Methods skal gi studentene en generell innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og -analyser. Etter endt semester skal studentene være i stand til å forstå, anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder og -design.

IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett. Innholdet i denne fagfordypningen vil bestå av fysiologiske og psykologiske aspekt ved prestasjonsutvikling i idrett. Menneskers utvikling og yteevne betraktes i studiet som en integrert prosess hvor det synes nødvendig å inkludere kunnskap om både fysiologiske, sosiale, pedagogiske og psykologiske aspekter. Sentralt i dette emnet er hvordan kroppen reguleres og påvirkes av idrettslig aktivitet (eks. fysiologisk adaptasjon til utholdenhet og muskelstyrke eller betydningen av restitusjon og idrettsernæring). I idrettspsykologien er kompetanse om kognitive, mentale, emosjonelle og mellommenneskelige aspekter som påvirker idrettslig prestasjon og utvikling viktig. Studentene skal i løpet av første semester tilegne seg kunnskap om hvordan individer utvikler seg og presterer i idrett samt hvordan man tilrettelegger for trening og idrettslig aktivitet slik at individet når sine målsettinger.

2. semester

ME-428 og ME-429 er fordypningsemner innen henholdsvis kvantitativ og kvalitative metoder som studentene skal velge mellom. Det anbefales at valget gjøres i henhold til metodisk tilnærming på mastergradsoppgaven.

ME-436 Forskningsetikk og utvikling av forskningsprosjekt:
Emnet skal gi studentene øvelse i å planlegge et selvstendig forskningsarbeid gjennom å utarbeide en prosjektbeskrivelse.

IDR424 Veien til idrettslig ekspertise. Fagfordypningen fokuserer på både prestasjonsanalyse og prestasjonsutvikling i idrett. Emnet handler om å kritisk vurdere og anvende kunnskap for å utvikle og forbedre utøveres prestasjoner. Studentene skal i løpet av fordypningen tilegne seg kunnskap om hvordan individer utvikler seg og presterer i idrett samt hvordan man tilrettelegger for trening og idrettslig aktivitet slik at individ og lag optimaliserer sin prestasjon.

I løpet av 2. semester skal studentene vurdere et tema for masteroppgaven. Valget av fokus for masteroppgaven skal knyttes til tema som er sentrale i den idrettsfaglige fordypningen.

3. og 4. semester
ME-517 Masteroppgave i idrettsvitenskap. To semestre avsettes til skriving av masteroppgaven. Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven. Den sikrer at studenten tilføres de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av data, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Veiledning på minimum 10 timer er derfor obligatorisk del av studiet.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og læringsformer og oppfølging av den enkelte student.

Vurderingsformer

Det benyttes forskjellige vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes læringsutbytter og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i utdanningen.

Eksamen kan være skriftlig under tilsyn, multiple choice, hjemmeeksamen eller muntlig eksamen. Både gradert karakter og bestått/ikke bestått benyttes. Prosjektbeskrivelsen i ME-XXX kan leveres individuelt eller i gruppe. Etter sensur av masteroppgaven, presenterer studentene oppgaven som drøftes med sensorene i en muntlig justerende eksamen.

Internasjonalisering

Undervisningsspråk er i hovedsak norsk, men undervisningen i andre semester kan bli gitt på engelsk. En betydelig andel av pensumlitteraturen er internasjonal.

Det er lagt opp til internasjonal utveksling i andre semester. Det henvises til fakultetets nettsider og Internasjonalt kontor for detaljert informasjon (https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-helse-og-idrettsvitenskap/studentutveksling-ved-helse-og-idrettsvitenskap)

Vilkår for å gå videre i studiet

Det er progresjonskrav i studiet. Se også under den enkelte emnebeskrivelse.
En skriftlig prosjektplan for mastergradsprosjektet skal være levert i løpet av andre semester i studiet. Arbeidet med masteroppgaven kan ikke starte før prosjektplanen er godkjent i Fakultetets foreningsetiske komite. Prosjektplanen må følge retningslinjer som er beskrevet i masterhåndboken.

Masteroppgaven kan ikke leveres inn for sensur før alle øvrige emner er bestått.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Masterprogrammet i idrettsvitenskap kvalifiserer for ulike typer stillinger, for eksempel som trenere på ulikt nivå både innen bredde- og toppidretten. Mastergraden gir mulighet for arbeid i offentlig forvaltning og roller innen idrettsorganisasjoner (sportslig leder, trener-/spillerutvikler, daglig leder). Det er mulig å arbeide i skolen både på ungdomstrinnet og videregående, og eksempelvis ved idrettslinjer i videregående skole. Undervisningsstillinger forutsetter praktisk pedagogisk utdanning (PPU). Studiet danner grunnlag for opptak til doktorgradsstudium, som gir kompetanse innen forskning og undervisning ved universiteter og høgskoler.

Fører til grad

Fullført studium fører fram til graden master i idrettsvitenskap.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Masteroppgavens temavalg begrenses normalt til de områder hvor instituttets ansatte har sin forskningskompetanse, og skal bygge på sentrale tema i idrettsfaglig fordypning. Instituttet (ved studieprogramleder) skal godkjenne temaet og oppnevne veileder.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 19:09:58