Studieplan

Høst 2020

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Mastergradsstudium i idrettsvitenskap

Velg studieretning for å se emner

Høst 2021

Mastergradsstudium i idrettsvitenskap

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap

  • kunne redegjøre for vitenskapsteoretiske og metodiske problemer knyttet til idrettsforskning

  • kunne redegjøre for sentrale begreper innen idrettsvitenskap

  • kunne redegjøre for hvilke faktorer som påvirker prestasjonsutvikling i idrett

  • ha inngående kunnskap om vitenskapelig arbeid innenfor idrettsvitenskap

Ferdigheter

  • kunne tolke og anvende forskning innenfor fagområdet idrettsvitenskap

  • ha inngående ferdigheter knyttet til prestasjonsanalyser og prestasjonsutvikling i idrett

  • ha inngående ferdigheter i vitenskapelig arbeid innenfor idrettsvitenskap

  • kunne analysere forskningsetiske problemstillinger

Generell kompetanse

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i idrettsvitenskap på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og forskningsprosjekter

  • kunne formidle omfattende selvstendig arbeid knyttet til masteroppgaven og beherske fagområdets uttrykksformer

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor idrettsvitenskap, både med fagpersoner og allmennheten

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Det tas opp studenter en gang per år, med studiestart hvert høstsemester. Grunnlag for opptak til masterprogrammet i idrettsvitenskap er bachelorgrad i idrettsvitenskap. Søkere med annen relevant bachelorgrad eller tilsvarende utdanning kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter. Opptak skjer etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder og utfyllende regler for opptak til Idrettsvitenskap, masterprogram. Studenter som er tatt opp på mastergradsstudiet oppretter i 1.semester en veilederavtale med fakultetet.

Generell beskrivelse av studiet

Master i idrettsvitenskap vil ha hovedfokus på prestasjonsutvikling i idrett. Prestasjonsutvikling er i denne sammenhengen knyttet til fysiologiske og psykologiske aspekter som utgangspunkt for idrettslig aktivitet og ferdighet.

Søkelys på trening og veiledning med tanke på prestasjon og utvikling i idrett representerer en viktig og klart avgrenset plattform som er forankret i fagmiljøets visjon om hva som er sentralt i idrettsvitenskap. Idrettsperspektivet vil være utgangspunkt både for undervisningen og mastergradsoppgavene.

Masterprogrammet i idrettsvitenskap skal medvirke til å øke teoretisk og forskningsbasert kunnskap innenfor arbeidsområdet idrett og legge grunnlag for forskning og undervisning innenfor fagfeltet. Studentene kvalifiseres i kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming til idrett. Masteroppgaven er en sentral del av studiet og et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte fordypningsområdet.

Studiet består av flere felles emner og de forskjellige emnene knyttes sammen i masteroppgaven:

  • ME-418 Vitenskapsteori, 15 sp, 1. semester

  • IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett, 15 sp, 1. semester

  • IDR424 Veien til idrettslig ekspertise, 15 sp, 2. semester

  • ME-427 Research Methods. Common Subject., 5 sp og ME-428 Quantitative Research Methods, 10 sp eller ME-429 Qualitative Research Methods, 10 sp, 2. semester

  • ME-517 Masteroppgave i idrettsvitenskap, 60 sp, 3. og 4. semester

1. og 2. semester
Emnet ME-418: Vitenskapsteori i første semester skal gi studentene en grunnleggende forståelse av vitenskapsteoretiske perspektiver med vekt på idrettsvitenskapens ståsted og utvikling. Studentene skal også kunne diskutere forskningsetikk og vise etiske refleksjoner knyttet til ulike problemstillinger innen idrett og anvende vitenskapsteoretisk argumentasjon for forskning innen idrett.

Emnet ME-427: Forskningsmetode, design og analyse i andre semester skal gi studentene en generell innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og -analyser. Etter endt semester skal studentene være i stand til å forstå, anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder og -design. ME 428 og ME 429 er fordypningsemner innen henholdsvis kvantitativ og kvalitative metoder som studentene skal velge mellom i henhold til tenkt metodisk tilnærming på mastergradsoppgaven.

Emnet IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett gjennomføres i første semester. Innholdet i denne fagfordypningen vil bestå av fysiologiske og psykologiske aspekt ved prestasjonsutvikling i idrett. Menneskers utvikling og yteevne betraktes i studiet som en integrert prosess hvor det synes nødvendig å inkludere kunnskap om både fysiologiske, sosiale, pedagogiske og psykologiske aspekter. Sentralt i dette emnet er hvordan kroppen reguleres og påvirkes av idrettslig aktivitet (eks. fysiologisk adaptasjon til utholdenhet og muskelstyrke eller betydningen av restitusjon og idrettsernæring). I idrettspsykologien er kompetanse om kognitive, mentale, emosjonelle og mellommenneskelige aspekter som påvirker idrettslig prestasjon og utvikling viktig. Studentene skal i løpet av første semester tilegne seg kunnskap om hvordan individer utvikler seg og presterer i idrett samt hvordan man tilrettelegger for trening og idrettslig aktivitet slik at individet når sine målsettinger.

Emnet IDR424 Veien til idrettslig ekspertise gjennomføres i andre semester. Fordypningen fokuserer på både prestasjonsanalyse og prestasjonsutvikling i idrett. Emnet handler om å kritisk vurdere og anvende kunnskap for å utvikle og forbedre utøveres prestasjoner. Studentene skal i løpet av fordypningen tilegne seg kunnskap om hvordan individer utvikler seg og presterer i idrett samt hvordan man tilrettelegger for trening og idrettslig aktivitet slik at individ og lag optimaliserer sin prestasjon.

I løpet av 2. semester skal studentene vurdere et tema for masteroppgaven. Valget av fokus for masteroppgaven skal knyttes til tema som er sentrale i den idrettsfaglige fordypningen.

3. og 4. semester
3. og 4. semester skal brukes til å skrive masteroppgaven. Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven. Den sikrer at studenten tilføres de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av data, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Veiledning på minimum 10 timer er derfor obligatorisk del av studiet.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og arbeidsmåter og oppfølging av den enkelte student.
Undervisningsspråk er i hovedsak norsk, men enkelte emner kan bli undervist på engelsk.

Vurderingsformer

Det benyttes forskjellige vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes læringsutbytter og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i utdanningen. Teoretiske emner vurderes med muntlig og/eller skriftlig eksamen. Hensikten er å vurdere tilegnelsen av fagkunnskap. Masteroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Oppgaven presenteres og drøftes med kandidaten i en muntlig avsluttende eksamen.

Internasjonalisering

Undervisningsspråket er i hovedsak norsk. Undervisningen i forskningsmetode gjennomføres på engelsk.

En betydelig andel av pensumlitteraturen er internasjonal.

Det er lagt opp til internasjonal utveksling, blant annet i forbindelse med masteroppgaven. Fakultetet er internasjonalt engasjert bl.a. gjennom EU- programmene Nordplus og Erasmus og ellers i Europa samt Australia. Det henvises for øvrig til fakultetets nettsider og Internasjonalt kontor for detaljert informasjon.

Vilkår for å gå videre i studiet

Det er progresjonskrav i studiet. Se under den enkelte emnebeskrivelse.
En skriftlig prosjektplan for mastergradsprosjektet skal være levert i løpet av andre semester i studiet. Arbeidet med masteroppgaven kan ikke starte før prosjektplanen er godkjent i Fakultetets foreningsetiske komite. Prosjektplanen må følge retningslinjer som er beskrevet i masterhåndboken.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kan kvalifisere for lærerstillinger (med pedagogisk tilleggsutdanning) i idrett / kroppsøving på alle nivåer, spesielt i videregående skole og høgskole og universitet, for trener- og lederoppgaver i idrett, rådgiving, administrasjon og utredningsarbeid i idrettsorganisasjonene og offentlig forvaltning samt forskningsarbeid. Studiet danner grunnlag for opptak til doktorgradsstudium.

Fører til grad

Fullført studium fører fram til graden master i idrettsvitenskap.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Masteroppgavens temavalg begrenses normalt til de områder hvor instituttets ansatte har sin forskningskompetanse, og skal bygge på sentrale tema i idrettsfaglig fordypning. Instituttet (ved studiekoordinator) skal godkjenne temaet og oppnevne veileder.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 01:30:57