Studieplan

Høst 2019

Mastergradsstudium i idrettsvitenskap

  • ME-418 Vitenskapsteori Emneside mangler 15 stp
  • IDR410 Del 1 av 2 Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet Emneside mangler

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Mastergradsstudium i idrettsvitenskap

  • IDR410 Del 2 av 2 Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet Emneside mangler 30 stp
  • ME-427 Introduction to Research Methods Emneside mangler 5 stp

Research Methods - Students Choice

  • ME-428 Quantitative Research Methods Emneside mangler 10 stp
  • ME-429 Qualitative Research Methods Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Mastergradsstudium i idrettsvitenskap

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter endt utdanning skal studenten:

Kunnskap

  • kunne redegjøre for vitenskapsteoretiske og metodiske problemer knyttet til idrettsforskning

  • kunne redegjøre for sentrale begreper innen idrettsvitenskap

  • kunne redegjøre for hvilke faktorer som påvirker prestasjon i idrett og fysisk aktivitet og hvordan disse kan utvikles

  • ha inngående kunnskap om vitenskapelig arbeid innenfor idrettsvitenskap


Ferdigheter

  • kunne tolke og anvende forskning innenfor fagområdet idrettsvitenskap

  • ha inngående ferdigheter knyttet til prestasjonsanalyser og prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet

  • ha inngående ferdigheter i vitenskapelig arbeid innenfor idrettsvitenskap

  • kunne analysere forskningsetiske problemstillinger


Generell kompetanse

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i idrettsvitenskap på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

  • kunne formidle omfattende selvstendig arbeid knyttet til masteroppgaven og beherske fagområdets uttrykksformer

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor idrettsvitenskap, både med fagpersoner og allmennheten

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Det tas opp studenter èn gang pr år, med studiestart hvert høstsemester.Grunnlag for opptak til masterprogrammet i idrettsvitenskap er bachelorgrad i idrettsvitenskap. Søkere med annen relevant bachelorgrad eller tilsvarende utdanning kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.

Opptak skjer etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder og utfyllende regler for opptak til Idrettsvitenskap, masterprogram

Studenter som er tatt opp på mastergradsstudiet oppretter i 1.semester en veiledningssavtale med fakultetet.

 

 

Generell beskrivelse av studiet

Master i idrettsvitenskap vil ha hovedfokus på «prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet». Prestasjonsutvikling er i denne sammenhengen knyttet til fysiologiske, pedagogiske, psykologiske og sosiale aspekter som utgangspunkt for idrettslig aktivitet og idrettslig ferdighet.

Fokuset på prestasjon og utvikling i idrett og fysisk aktivitet representerer en viktig og klart avgrenset plattform som er forankret i fagmiljøets visjon om hva som er sentralt i idrettsvitenskap. Idrettsperspektivet vil være utgangspunkt både for undervisningen og mastergradsoppgavene.

Masterprogrammet i idrettsvitenskap skal medvirke til å øke teoretisk og forskningsbasert kunnskap innenfor arbeidsområdet idrett og fysisk aktivitet og legge grunnlag for forskning og undervisning innenfor fagfeltet. Studentene kvalifiseres i kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming til idrett. Masteroppgaven er en sentral del av studiet og et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte fordypningsområdet.

Studiet består av flere felles emner og de forskjellige emnene knyttes sammen i masteroppgaven:

  • ME-418 Vitenskapsteori og metodelære, 15 sp, 1. semester

  • IDR410 Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet, 30 sp, 1.& 2. semester

  • ME-427 Research Methods. Common Subject., 5 sp og ME-428 Quantitative Research Methods, 10 sp eller ME-429 Qualitative Research Methods, 10 sp, 2. semester

  • ME-517 Masteroppgave i idrettsvitenskap, 60 sp, 3. og 4. semester

1. og 2. semester
Emnet ME-418: Vitenskapsteori og metodelære i første semester skal gi studentene en grunnleggende forståelse av vitenskapsteori/filosofi og metodologi med vekt på idrettsvitenskapens ståsted og utvikling. Studentene skal også kunne diskutere vitenskapsteoretiske problemstillinger og anvende vitenskapsteoretisk argumentasjon for forskning innen idrett og fysisk aktivitet.

Emnet ME-419: Forskningsmetode, design og analyse i andre semester skal gi studentene en generell innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og -analyser. Etter endt semester skal studentene være i stand til å forstå, anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder og -design.

Emnet IDR410: Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet gjennomføres i første og andre semester. Innholdet i denne fagfordypningen vil bestå av fysiologiske, sosiale og psykologiske aspekt ved prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet. Menneskers utvikling og yteevne betraktes i studiet som en integrert prosess hvor det synes nødvendig å inkludere kunnskap om både fysiologiske, sosiale og psykologiske aspekter. Studentene skal i løpet av første og andre semester tilegne seg kunnskap om hvordan individer utvikler seg og presterer i idrett og fysisk aktivitet, samt hvordan man tilrettelegger for trening slik at individet når sine målsettinger.

Fordypningen fokuserer på både prestasjonsanalyse og prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet. Sentralt i dette emnet er hvordan kroppens organsystem reguleres og påvirkes av idrett og fysisk aktivitet (eks. fysiologisk adaptasjon til utholdenhet og muskelstyrke). Videre vil individuelle og sosiale aspekter ved idrettslig prestasjon og utvikling (trener/utøver, individ/gruppe) være sentrale (eks. gruppedynamikk, motivasjon, talentutvikling, coaching).


I løpet av 2. semester skal studentene vurdere et tema for masteroppgaven. Valget av fokus for masteroppgaven skal knyttes til tema som er sentrale i den idrettsfaglige fordypningen.

3. og 4. semester
3. og 4. semester skal brukes til å skrive masteroppgaven. Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven. Den sikrer at studenten tilføres de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av data, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Veiledning på minimum 10 timer er derfor obligatorisk del av studiet.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og arbeidsmåter og oppfølging av den enkelte student.
Undervisningsspråk er i hovedsak norsk, men enkelte emner kan bli undervist på engelsk.

Vurderingsformer

Det benyttes forskjellige vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes mål og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i utdanningen. Teoretiske emner vurderes med muntlig og/eller skriftlig eksamen. Hensikten er å vurdere tilegnelsen av fagkunnskap.

Masteroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Oppgaven presenteres og drøftes med kandidaten i en muntlig avsluttende eksamen.

Internasjonalisering

Det er lagt opp til internasjonal utveksling. Fakultetet er internasjonalt engasjert bl.a. gjennom EU- programmene Nordplus og Erasmus og ellers i Europa samt Australia. Det henvises for øvrig til fakultetets nettsider og Internasjonal kontor for utdanning for detaljert informasjon.

Vilkår for å gå videre i studiet

Det er progresjonskrav i studiet. Se under den enkelte emnebeskrivelse.
En skriftlig prosjektplan for mastergradsprosjektet skal være levert i løpet av andre semester i studiet. Arbeidet med masteroppgaven kan ikke starte før prosjektplanen er godkjent. Prosjektplanen må følge retningslinjer som er beskrevet i masterhåndboken.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kan kvalifisere for lærerstillinger (med pedagogikk i tillegg) i idrett / kroppsøving i alle skoleslag, spesielt i videregående skole og høgskolene, for trener- og lederoppgaver i idrett, rådgiving, administrasjon og utredningsarbeid i idrettsorganisasjonene og offentlig forvaltning samt forskningsarbeid. Studiet danner grunnlag for opptak til doktorgradsstudium.

Fører til grad

Fullført studium fører fram til graden master i idrettsvitenskap.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Masteroppgavens temavalg begrenses normalt til de områder hvor instituttets ansatte har sin forskningskompetanse, og skal bygge på sentrale tema i idrettsfaglig fordypning. Instituttet (ved studiekoordinator) skal godkjenne temaet og oppnevne veileder.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 01:30:57