Studieplan

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Masterprogrammet skal utdanne kandidater som har kompetanse til å utvikle, konstruere, innføre, bruke og evaluere IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) i helse- og sosialsektoren.

Etter endt utdanning skal mastergradskandidatene:

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap om hvordan særtrekk ved helse- og sosialsektoren påvirker innføring, bruk og spredning av IKT

  • ha avansert kunnskap om anerkjente teorier og metoder relatert til organisasjon, kommunikasjon og vurdering av teknologi innenfor helse- og sosialsektoren

  • kunne kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved anvendelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i helse- og sosialsektoren

  • ha kunnskap om relevant lovverk og etiske problemstillinger relatert til utvikling og bruk av IKT i helse- og sosialsektoren

  • kunne anvende ulike generelle forskningsmetoder og spesielle forskningsmetoder innenfor helse- og sosialinformatikk

  • ha avansert kunnskap om de ulike aktørene/brukerne av IKT, herunder også pasienter som leverandører av informasjon og som ressurs

  • ha innsikt i hvordan ny teknologi vil kunne påvirke arbeidsprosesser, roller og pasientsikkerhet

  • kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i helseinformatikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

  • kunne identifisere, definere og analysere sammensatte problemstillinger relatert til IKT

  • kunne delta aktivt i og lede utvikling, planlegging, implementering og evaluering av IKT

  • kunne tilrettelegge arbeidsprosesser i forbindelse med anvendelse av IKT i helse- og sosialsektoren

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder innenfor helse- og sosialinformatikken og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

  • vise kreativitet og nytenkning i det å se sammenhenger på tvers av de aktuelle kunnskapsområdene

  • kunne løse komplekse IKT-relaterte problemstillinger innenfor helse- og sosialsektoren

  • kunne vurdere teorier og forskningsresultater innenfor helse- og sosialinformatikk og anvendelse av disse i ulike sammenhenger

  • ha utviklet en etisk og reflektert holdning til anvendelse av IKT i helse- og sosialsektoren

  • kunne designe og gjennomføre prosjekter relatert til problemstillinger innenfor helse- og sosialinformatikkens område

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor helse- og sosialinformatikken, både med spesialister og til allmennheten

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Minimum 3-årig helse- og/eller sosialfaglig utdanning på høyere nivå, og to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Som relevant yrkespraksis regnes erfaring som for eksempel sykepleier, radiograf, lege, vernepleier, barnevernspedagog, bioingeniør, ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom og tannlege, eller erfaring fra andre relevante stillinger i helse- og/eller sosialsektoren.

Opptak skjer etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder. Det vises også til utfyllende regler for opptak til helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert masterprogram.

Generell beskrivelse av studiet

Masterstudiet i helse- og sosialinformatikk er et samarbeid mellom Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Fakultet for teknologi og realfag og Fakultet for samfunnsvitenskap. Studiet bygger på et helhetlig menneskesyn ut fra humanistiske, samfunnsvitenskapelige og teknologiske fagtradisjoner. Tverrfagligheten i helse- og sosialinformatikk og dets etiske og vitenskapelige grunnlag er bakgrunnen for spesialiserte studier innenfor fordypningsområder som er av betydning for samfunnet. Studiet bygger på en problemorientert tilnærming, sentralt i dette er kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming til problemstillinger i helse- og sosialfaglig praksis. Forskningsmetode er sentralt i programmet.

Studiet er bygd opp av sju emner fordelt over tre studieår. I alle studieår er ett av emnene organisert som prosjektarbeid.

Vurderingsformer

Vurderingsformene i studiet framgår av emnebeskrivelsene. Vurderingsformene er varierte og nært knyttet til arbeidsformen i hvert enkelt emne.

Vilkår for å gå videre i studiet

Før masteroppgaven HSI501-G påbegynnes, må begge prosjektemnene, HSI414-G og HSI417-G, samt metodeemnet HSI418-G være bestått. Alle forutgående emner må være bestått før en kan framstille seg til eksamen i HSI501-G

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet gir grunnlag for tilsetting i stillinger, i både privat og offentlig sektor, hvor IKT er sentralt som ledd i arbeidet med å forbedre tjenestetilbudet i helse- og sosialsektoren og øke kompetanse i praktisk bruk av IKT og utvikle kunnskap om ulike anvendelsesområder. Ulike arbeidsoppgaver innenfor forsknings- og utredningsarbeid, undervisning, ledelse/prosjektledelse og fagutvikling vil være aktuelt.

Fører til grad

Fullført studium fører fram til graden Master i helse- og sosialinformatikk.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon kontakt førsteamanuensis Hege Mari Johnsen, e-post: hege.mari.johnsen@uia.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juli 2024 01:30:34