Studieplan

Høst 2024

Bredde start høst 2024

Kommunikasjon: Kommunikasjon og medier (60 sp) breddeenhet

Velg studieretning for å se emner

2. studieår: Andre breddeenheter enn de som framgår over kan godkjennes av fakultetet etter søknad. Studentene kan også søke om å dra på utveksling i enten ett eller begge semestrene ved en av fakultetets samarbeidsinstitusjoner i utlandet.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

Kunnskap

  • ha kjennskap til hva et systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid innebærer

  • ha kunnskap om folkehelseutfordringer i et historisk- og samfunnsperspektiv generelt og i forhold til ulike målgrupper spesielt

  • ha bred kunnskap om faktorer som påvirker folkehelsen generelt og livsstil spesielt

  • ha kjennskap til ulike arenaer for folkehelsearbeid

  • ha kunnskap om folkehelsearbeid som et profesjons- og sektoroverskridende fagfelt

  • ha kunnskap om hvordan premissene for folkehelsen generelt, og folks livsstil spesielt, legges politisk

  • ha kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor folkehelsearbeid

Ferdigheter

  • kunne veilede andre til atferdsendring gjennom motivasjon og opplevelse av mestring

  • kunne definere, planlegge og gjennomføre helsefremmende prosjekter gjennom vektlegging av kosthold, fysisk aktivitet og psykisk helse, alene og som deltaker i en gruppe

  • kunne anvende ulike verktøy i arbeidet med en helsefremmende livsstil blant enkeltindivider og grupper

  • kunne anvende fagkunnskap i faglige diskusjoner og utviklingsarbeid

  • kunne anvende sentrale begreper relatert til folkehelse og følge opp føringer i nasjonale styringsdokumenter for å treffe begrunnede valg i praktisk folkehelsearbeid, og dermed fremme befolkningens helse på individ- og gruppenivå

Generell kompetanse

  • ha innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger i folkehelse

  • kunne reflektere over egen rolle i faglig veiledning og kommunikasjon

  • kunne oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap innenfor fagområdet

  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser i folkehelsearbeid

  • ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i tråd med valgt breddeenhet

Studieplanen tar utgangspunkt i de nasjonale kjernekompetanseområdene for bachelorprogram som omhandler folkehelsearbeid, og gjeldende lover og føringer som relevante stortingsmeldinger.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse

Generell beskrivelse av studiet

Studieprogrammet i folkehelsearbeid er et 3-årig integrert bachelorprogram basert på en bred innføring i folkehelsebegreper og verdigrunnlag, folkehelseutfordringer, helsekommunikasjon, praksis i helsefremmende arbeid, livsstil og atferd samt planleggings- og prosjektarbeid. Andre emner er samfunnsernæring, treningsfaglig basisemne med fokus på hverdagsaktivitet samt fysisk aktivitet og helse. Fordypningsenheten i bachelorprogrammet består av 120 studiepoeng, derav 60 studiepoeng på påbyggingsnivå (200 nivå). Studiet er basert på en bred og tverrfaglig forståelse av helse og fokuserer på at grunnlaget for god helse først og fremst legges utenfor helsetjenesten. Etter gjennomført studium skal studenten ha bred kunnskap om hvordan helsen fordeler seg i befolkningen og hvilke faktorer som er med på å legge til rette for god helseatferd i samfunnet. Videre skal studenten ha innsikt i systematisk folkehelsearbeid knyttet til plan- og prosjektarbeid. Studenten skal ha kompetanse om ulike helsefremmende tiltak for å fremme en aktiv livsstil, et helsemessig godt kosthold og god psykisk helse på individ og gruppenivå. Studenten skal ha opparbeidet seg kompetanse innenfor kommunikasjon og motivasjon til endring av helseatferd, og erfaring med helsefremmende arbeid gjennom praksisstudier.

I studieprogrammet inngår breddeemner og mulighet for ett til to semester med utveksling.

Undervisnings-og læringsformer

Følgende undervisnings- og læringsformer benyttes i studiet: Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, litteraturstudier, veiledning, ekskursjoner og arbeid med presentasjons-, prosjekt-, semester og bacheloroppgaver. Undervisnings- og læringsformene er videre praksis, seminargrupper, arbeid i datalaboratorie, laboratorieundervisning, praktisk feltbasert undervisning og dialogbasert undervisning. Noen emner er hovedsakelig digitalt baserte. Undervisnings- og læringsformer kan variere med valgt breddeenhet og under utveksling.

Flere emner har krav om deltakelse i obligatorisk undervisning. Det vil fremgå av semesterplanen i de respektive emnene hvilke timer og oppgaver som er obligatoriske. For øvrig vises det til universitetets "Retningslinjer for obligatorisk undervisning".

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, hjemmeeksamen, bacheloroppgave, prosjektarbeid og muntlig eksamen.
Se også vurderingsformer i valgt breddeenhet.

Internasjonalisering

Det legges til rette for utveksling i tredje og/ eller fjerde semester ved en av universitetets mange samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Et opphold ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon gir muligheter til å fordype seg i tema og emner utover emnetilbudet ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap. Utenlandsopphold gir også en tilleggsdimensjon i form av møter med andre språk og kulturer i en faglig sammenheng.

Fakultetet er internasjonalt engasjert bl.a. gjennom programmene Nordplus og Erasmus og ellers i Europa, samt i Australia og New Zealand. Det henvises for øvrig til fakultetets nettsider og Internasjonalt kontor for detaljert informasjon.

Undervisningsspråk i programmet er norsk.
Undervisningsspråk under utveksling avhenger av valgt studiested.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å kunne fortsette i 3. studieår, må hele 1. studieår være bestått.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet skal kvalifisere til arbeid med folkehelse, forebygging og helsefremming innenfor offentlig, frivillig og privat sektor. Dette kan være stillinger innen ulike fagsektorer i kommunene og fylkeskommunene. Avhengig av hvilket breddeår som velges kan bachelorgraden kvalifisere til stillinger, eksempelvis i NAV, frisklivsarbeid, idretts- og friluftslivsorganisasjoner, og etablering av egen bedrift. Studiet kvalifiserer for opptak til mastergrad i folkehelsevitenskap ved Universitetet i Agder, andre mastergrader ved Universitetet i Agder gitt bestemte fagkombinasjoner og mastergrader ved andre høyskoler og universitet.

Fører til grad

Bachelorgrad i folkehelsearbeid.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

Ved breddevalg som inkluderer ernæringsemner med praktisk matlaging må det påregnes kostpenger. Studentene må også ha hensiktsmessig arbeidstøy i forhold til hygieniske krav ved praktisk matlaging.

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:12:17