Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap i et undervisningsfag og fagets didaktikk

  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven) som er rettet inn mot trinn 1-7

  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk

  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov på trinn 1-7

  • har inngående kunnskap om begynneropplæring

  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring på trinn 1-7

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen

  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for masterfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene på trinn 1-7 lærer å reflektere over egen læring og utvikling

  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i masterfaget til utforskning av nye problemområder

  • kan utvikle og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap

  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler masterfagets didaktikk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg for trinn 1-7 med masterfaget som grunnlag

  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Det er følgende opptakskrav til programmet:

Enten

a) Fullført fireårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 med minst 60 studiepoeng i masterfaget (inklusiv fagdidaktikk)

eller

b) Fullført fireårig allmennlærerutdanning med minst 60 studiepoeng i masterfaget (inklusiv fagdidaktikk)

eller

c) Annen lærerutdanning: Individuell vurdering. Minst 60 studiepoeng i masterfaget (inklusiv fagdidaktikk) og minst 30 studiepoeng pedagogikk

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter for masterfaget og Pedagogikk og elevkunnskap/Pedagogikk på C eller bedre. Vektet gjennomsnittskarakter beregnes for masterfaget og Pedagogikk og elevkunnskap/Pedagogikk.

Det gis ikke betinget opptak dersom søker mangler emner i masterfaget eller Pedagogikk og elevkunnskap/Pedagogikk.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=forskrift%20om%20opptak%20til%20studier

Generell beskrivelse av studiet

Studiet passer for lærere som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i et skolefag. Studiet behandler masterfaget sett i sammenheng med undervisning og går inn på temaer som læring, undervisning og formidling med fokus på trinn 1-7 i utdanningssystemet.

Gjennom arbeidet med masterfaget skal studenten, forankret i eget forskningsarbeid, utvikle inngående og avansert kunnskap om faget, fagets rolle og funksjon i skolen og fagets didaktikk. Studenten skal kunne analysere og forholde seg kritisk til nyere nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Studenten skal skaffe seg innsikt i sentrale undervisnings- og vurderingsformer i masterfaget og hvordan disse bidrar til elevens læring.

Masteroppgaven er på 30 studiepoeng. Den skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Masteroppgaven skal ha solid forankring i fag og fagdidaktikk, og kan i tillegg omfatte elementer fra pedagogikk og spesialpedagogikk.

Utdanningen er et toårig heltidsstudium og undervisningen foregår på dagtid sammen med grunnskolelærerstudenter på den femårige grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7.

Undervisnings-og læringsformer

Studiene på campus skal være eksemplariske i den forstand at studentene møter et bredt spekter av arbeidsformer som er relevante for yrkesutøvelsen. Bruk av digitale læringsverktøy skal være en del av emnene. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt. Studentene vil bli utfordret på å reise problemstillinger og gi eksempler fra den praktiske skolehverdagen, og vurdere dem i lys av pedagogisk og didaktisk teori. Deler av undervisningen kan være obligatorisk og kreve tilstedeværelse på campus. For nærmere informasjon, se emnebeskrivelser.

Vurderingsformer

Studentene skal gjennom studiet møte varierte og eksemplariske vurderingsformer, både i form av underveis- og sluttvurdering. Vurderingsformene skal være tilpasset læringsutbytte og arbeidsformer i studiet. Det legges opp til at studenter øver seg på å vurdere hverandre og seg selv og gi tilbakemeldinger underveis i studiet. Emnene vurderes etter karakterskalaen A-F (A=fremragende, F = ikke bestått).

Internasjonalisering

Undervisningsspråk er norsk. Studentene vil imidlertid møte pensumlitteratur på engelsk og litteratur som omhandler aktuell internasjonal forskning. Det er muligheter for utveksling i 2. semester.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet gir en fordypning i masterfaget og kvalifiserer for å tilrettelegge og gjennomføre undervisning på en avansert måte med elever på 1.-7. trinn i grunnskolen. Studiet kvalifiserer for å inneha funksjon som lærerspesialist i masterfaget.

Fullført studium gir grunnlag for opptak til videre studier på ph.d.-nivå. Opptak til slike studier vil kunne kreve tilleggseksamener.

Fører til grad

Master i fagdidaktikk for grunnskolens trinn 1-7.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:24