Videreutdanning

Undervisningskunnskap om digitale verktøy i skolematematikken

Kristiansand

Bruk digitale verktøy, programmering og AI for å løse matematiske problemer

To kvinner ser på noe på en bærbar PC

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2024
Ordinær søknadsfrist:
15. august 2024

Om studiet

Studieåret 2024/2025 tilbys videreutdanning med målgruppe matematikklærere på trinn 5-10 i skolen med minimum 60 studiepoeng matematikk i sin bakgrunn. 

Emnet «Undervisningskunnskap om digitale verktøy i skolematematikken» gjennomføres høsten 2024, og emnet «Tallære og algebra» gjennomføres våren 2025.

Emnene er tilrettelagt for erfarne lærere i jobb som tar studietilbudet på deltid (10 studiepoeng per semester). Undervisningen er nettbasert og suppleres hvert semester med to samlinger over to dager på Campus Kristiansand.

Det er obligatorisk å delta på minimum én av disse samlingene i hvert semester. Samlingene vil være viktige for å kunne eksemplifisere, samarbeide og diskutere faginnholdet og aktiviteter.

Den nettbaserte delen av studietilbudet er svært fleksibelt og kan tilpasses lærernes hverdag. Det vil være mellomarbeid der de vil jobbe med nettleksjoner, lese pensumlitteratur og utføre arbeidsoppdrag. Lærerne vil få veiledning av studietilbudets faglærere. Samlet sett innebærer dette at studietilbudet ivaretar behovet for fleksibilitet, og mulighet for lærere å ta studietilbudets selv om de bor langt borte fra Kristiansand.

 

Hva lærer du?

Studietilbudet har høy fag-, fagdidaktisk og profesjonsrelevans. Høstemnet har et innhold som med forsterket vekt har fått en sentral rolle knyttet til den digitale utviklingen i samfunnet, og synliggjort i skolens nyeste læreplan som studietilbudet er innrettet mot.

Kunstig intelligens (AI) som hjelpemiddel i matematikkopplæring er et nytt og svært aktuelt tema. Våremnet om tallære og algebra behandler tematikk som internasjonale undersøkelser påviser at norske elever presterer mangelfullt på, og som nyeste læreplan for skolen har gitt forsterket vektlegging.

Studietilbudet er en mer fleksibel utgave av to emner, og tilbys både lærerstudenter og mer erfarne matematikklærere.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne utnytte digitale verktøy for å løse matematiske problemer og oppgaver fra ungdomsskole og videregående opplæring
  • kunne vurdere og diskutere muligheter og begrensninger for spesifikke digitale verktøy i matematikkundervisning
  • ha innsikt i programmering og betydningen av kunstig intelligens i matematikkopplæringen i skolen
  • inneha forskningsbasert kunnskap om bruk av ulike typer av digitale verktøy relevante for matematikkundervisning i ungdomsskole og videregående opplæring
  • vise forståelse for ledende teorier vedrørende bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning
  • kunne gjennomføre en undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og analysere aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i relevant teori.

Innhold

Emnet gir innsikt i forskning relevant for bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy relevante for matematikkopplæring i skolen.

Emnet gir også kunnskaper om pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkopplæringen, ved å bruke litteratur til å planlegge og reflektere over egen bruk av digitale verktøy. Kunstig intelligens som hjelpemiddel i opplæringen og programmering i matematikkfaget inngår.

Oppbygning

Emnet tilbys for to ulike studentgrupper.

For studenter på studieprogrammet lektor 8-13 og toårig master i matematikk: Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om 80 % oppmøte til undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport.

For lærere i videreutdanning: En fleksibel del knyttet til arbeid ved egen arbeidsplass og oppfølging digitalt. I emnet inngår det to fysiske samlinger hver på en dag ved Universitetet i Agder, på Campus Kristiansand. Det er obligatorisk å delta på en av samlingene, og det vil være en veksling mellom forelesning og praktisk arbeid i grupper.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.

Videre utdanning

Emnene kan innpasses i Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram, med planlagt oppstart høsten 2025.

Praktisk informasjon

Emnet omtalt her har oppstart høsten 2024 med eksamen til jul mens emnet «Tallære og algebra» tilbys våren 2025 for samme målgruppe. Nærmere avklaring om datoer for samlinger sendes til studenter i god tid før oppstart.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
  • Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
  • Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.


Andre opplysninger

Studiet har ingen studieavgift, men en lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.

Fagansvarlige

Fagansvarlig er universitetslektor Anders Skarpeteig Fidje ved Institutt for matematiske fag. I tillegg inngår bidrag fra andre ansatte.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk, og minst to års yrkeserfaring som matematikklærer på 1.-10. trinn i skolen.

Studenten må være ansatt i en undervisningsstilling på 1.-10. trinn når studiet gjennomføres.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no

Kontakt