Studieplan for Sped- og småbarns psykiske helse 1 (2024–2025)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Organisering:
- Deltid 50%
- Studiested:
- Campus Grimstad
- Studienivå:
- Videreutdanning høyere grad
Studieplan
Høst 2024
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2025
Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Hva lærer du?
Læringsutbytte
Etter fullført videreutdanning skal studenten:
Kunnskap
-
ha inngående kunnskap om nyere teori, forskning og forståelsesmodeller innen psykisk helse hos sped- og småbarn (aldersgruppen 0-6 år)
-
ha inngående kunnskap om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke sped- og småbarns psykiske helse
Ferdigheter
-
kunne bruke eksisterende kunnskapsbaserte teorier og metoder innenfor sped- og småbarns psykiske helse og reflektere over hvordan dette kan anvendes i eget arbeid
-
kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder innen sped- og småbarns psykiske helse, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
-
ha innsikt i sin egen rolle som hjelper og kunne reflektere rundt hvordan man møter utfordringer knyttet til sårbare familier på en faglig og respektfull måte
-
kunne formidle kunnskap om sped- og småbarns psykiske helse og forståelse av risikofaktorer og beskyttende faktorer både i faglig sammenheng og til allmenheten
-
ha særlig kompetanse om tverrfaglig samarbeid innen feltet sped- og småbarns psykiske helse
Oppbygging og gjennomføring
Opptakskrav
Opptakskrav er fullført 3-årig bachelorutdanning eller tilsvarende innen helse- og sosialfag (f.eks. sykepleie, sosialt arbeid, barnevern, fysioterapi, vernepleie), pedagogikk (spesialpedagogikk, barnehagelærer, grunnskolelærer) eller psykologi. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på minimum tilsvarende utdanningsnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som studenter.
Søkere må dokumentere at de er i relevant yrkespraksis med barn i alderen 0-6 år. Det forutsettes at studentene er i relevant yrkespraksis under utdanningens forløp.
Det kreves to års arbeidserfaring enten før eller etter fullført utdanning.
Opptak skjer etter Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Generell beskrivelse av studiet
Videreutdanningen i sped- og småbarns psykiske helse vil gi studentene økt kompetanse om de første leveårenes grunnleggende betydning for utvikling av psykisk helse ved å formidle kunnskap om tidlig normalutvikling hos barnet, om risikofaktorer som kan gi skjevutvikling og om beskyttelsesfaktorer som kan støtte en normalutvikling. Videreutdanningen vil videre gi kunnskap om hvordan et godt tverrfaglig samarbeid på tvers av ulike velferdstjenester er med på å sikre en helhetlig og samordnet oppfølging. Utdanningen vil gi studentene kompetanse i å arbeide forebyggende, kunne identifisere risikoutsatte sped- og småbarn og bidra til at disse får rett hjelp til rett tid.
Videreutdanningen gir studentene en kunnskapsbasert tilnærming til fagfeltet og eget arbeid, og kompetanse til å gjøre selvstendige, faglige vurderinger om egnede tiltak i samhandling med barn/familie, nettverk og andre involverte. Utdanningen retter seg mot ansatte innen kommunale tjenester som helsestasjoner, barnehager, barnevern, familievern, familiesentre, psykiatritjeneste og PP-tjeneste, i tillegg til ansatte innen spesialisthelsetjenesten ved avdelinger som barne- og ungdomspsykiatri, voksenpsykiatri, barneavdeling, føde- og barselavdeling eller liknende.
Utdanningen fokuserer på følgende kompetanseområder:
-
Bruk av kunnskapsbasert praksis i eget arbeid
-
Tidlig samspill og spedbarnets utvikling
-
Tilknytning og psykisk helse
-
Utviklingsforstyrrelser, reguleringsvansker og biomedisinske risikotilstander
-
Samspill og omsorg når foreldrene strever
-
Samspill og omsorg når barnet har vansker
-
Tverrfaglige metoder for tidlig identifisering og vurdering av barnets psykiske helse
-
Tverrfaglig samarbeid når foreldre trenger støtte i omsorgen for barnet
Undervisnings-og læringsformer
I videreutdanningen brukes ulike pedagogiske arbeidsformer:
Faglige presentasjoner
Hver student skal i løpet av studiet legge fram minst en fagartikkel hentet fra pensumlisten samt materiale fra eget arbeid i gruppene.
Hjemmeoppgaver mellom samlingene
Det kan være aktuelt med hjemmeoppgaver som forberedelse til neste samling.
Samlinger med forelesninger og gruppearbeid
Samlingene vil som regel bestå av forelesninger og gruppearbeid. Forelesninger holdes av ansatte og inviterte gjesteforelesere. Både erfarings- og forskningsbasert kunnskapsformidling vektlegges. Studentene vil bli delt inn i grupper avhengig av arbeidskontekst. Generelt benyttes gruppearbeid for å styrke studentens tilgang til tverrfaglige drøftelser om konkrete problemstillinger, og muligheten for å utvikle ferdigheter og kompetanser i samspill med andre. Gruppene muliggjør tid til refleksjon og personlige tilbakemeldinger.
Øvelser
Videreutdanningen fordrer konkrete ferdigheter på enkelte områder, og på enkelte emner legges det til rette for øvelser/ferdighetstrening under veiledning.
Selvstudier
Selvstudier gir studentene muligheter for å arbeide med pensum, egne prosjekter, litteratursøk og oppgaveskriving gjennom hele studieforløpet.
Veiledning
Studentene får tilbud om veiledning i forbindelse med gruppearbeid og tilegnelse av konkrete ferdigheter.
Undervisningen er samlingsbasert. Det er obligatorisk undervisning i studiet.
Vurderingsformer
Vurderingsformer i programmets emner er individuell semesteroppgave med bestått/ikke-bestått som vurderingsuttrykk i første emne, og prosjektoppgave i gruppe med gradert, felles karakter til gruppen i andre emne.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
Videreutdanningen skal kvalifisere for stillinger i offentlige, private og frivillige organisasjoner som fordrer kompetanse i sped- og småbarns psykiske helse. Utdanningen kvalifiserer videre for arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Du finner fagpersoner med videreutdanning i sped- og småbarns psykiske helse ved kommunale tjenester for barn- og unge og i psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten
Egenbetaling
Programmet tilbys som EVU (etter- og videreutdanningstilbud) og har studieavgift
Andre opplysninger
Undervisningen vil hovedsakelig foregå på Campus Grimstad, men noe undervisning kan ev. foregå i Kristiansand.