Studieplan

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter gjennomført studium skal studenten:

Kunnskap

  • Ha inngående kunnskap om styring og ledelse i politisk styrte organisasjoner.

  • Ha teoretisk og begrepsmessig forståelse av lederrollens kompleksitet og ivaretakelsen av ulike lederroller i barnehagen.

  • Kunne identifisere og analysere ulike utviklingstrekk og endringstilnærminger.

  • Ha inngående kunnskap om barnehagen som arena for tidlig innsats og inkluderende fellesskap.

Ferdigheter

  • Ha utviklet ferdigheter i å lede utvikling og endringsarbeid med utgangspunkt i praktisk og teoretisk problemløsning.

  • Ha utviklet en praktisk forståelse i å bruke data, og ulike ledelses- og utviklingsverktøy for å sikre en kunnskapsbasert utvikling i barnehage.

Generell kompetanse

  • Kunne anvende sine kunnskaper om ledelse i komplekse og sammensatte organisasjoner for å gjennomføre evaluerings-, utviklings-, og endringsprosesser i egen virksomhet.

  • Kunne analysere og kommunisere relevante faglige problemstillinger.

  • Kunne bidra til nytenkning og utvikling i egen virksomhet.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal styrerutdanning via udir.no/styrerutdanning

Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.

Det gis ikke betinget opptak til studiet

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk

Generell beskrivelse av studiet

Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen er Utdanningsdirektoratets satsing om et nasjonalt lederopplæringstilbud for landets barnehagestyrere. Styrerutdanningen bygger på fem tematiske områder:

  1. Lederrollen: Rollen som styrer og leder av barnehagen

  2. Barnehagen som pedagogisk virksomhet

  3. Utvikling- og endringsarbeid

  4. Tidlig innsats og inkluderende felleskap

  5. Samarbeid med andre

Studiet skal videre gi styrere en god rolleforståelse og trygghet i egen lederrolle, kompetanse i å lede utvikling og endringsarbeid og et grunnlag for videre læring og utvikling som ledere.

Filosofien i lederprogrammet er å utvikle et læringsmiljø der vi gjennom forskningsbasert undervisning kopler våre deltakere til pågående forskning. Vi legger opp til et casebasert og datafokusert utviklingsløp, der teoriene brukes som redskaper for å forstå egen situasjon og det empiriske materialet som en får innblikk i. Dette igjen relaterer vi til praktiske erfaringer. Denne læringstilnærmingen krever aktiv deltakelse. Gjennom arbeidskrav og øvelser får deltakerne prøve ut redskaper hvor målet er å kunne analysere og utvikle egen organisasjon og de menneskelige ressursene i barnehagen.

Studiets oppbygging

Studiet omfatter 30 studiepoeng (sp). Følgende emner inngår:

Semester

Emne

1. semester

ORG966 Styring og ledelse i barnehagen (10 sp)

2. semester

ORG974 Organisasjon, utvikling- og læring i barnehagen (10 sp)

3. semester

ORG965 Ledelse og endring i barnehagen (10 sp)

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen i studiet gis som tre samlinger á to dager innenfor ett semester ved UiA, ved campus Kristiansand. Undervisningen består av forelesninger, diskusjon, gruppearbeid og case. Mellom samlingene vil det være nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver. Undervisningsspråket er norsk.

Vurderingsformer

Studentene vil bli vurdert ved hjelp av gruppebaserte og individuelle prosjektoppgaver og skriftlige eksamener.

Internasjonalisering

Studenter vil bli tilbudt et ukes studieopphold ved UC Berkeley i løpet av studietiden. Forelesninger vil foregå ved UC Berkeleys campus med faglige ansatte fra UiA og UC Berkeley. Undervisningsspråket under studieoppholdet vil være engelsk.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Utdanningen kvalifiserer for styrerrollen i barnehager. Nasjonal styrerutdanning kan inngå i studiet Master i ledelse ved UiA. Master i ledelse er et erfaringsbasert masterprogram som tilbys som en del av Universitetet i Agders etter- og videreutdanningstilbud. Se egne opptakskrav til studiet. Undervisningsspråket i studieoppholdet vil være på engelsk.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres som en midtveis og/eller sluttevalueringen per semester i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1

Andre opplysninger

Egenbetaling:

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Barnehageeier betaler for reise og opphold under samlinger for deltakere. Styrer og assisterende styrer deltar i studiet på samme vilkår. Se mer informasjon hos www.udir.no

Andre opplysninger:

Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.

Nasjonal styrerutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA.

Ansvarlig fakultet:

Fakultet for samfunnsvitenskap

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:23