Studieplan

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

Kunnskaper

- Ha inngående kunnskap om lederrollens kompleksitet og ivaretakelsen av ulike lederroller i skolen

- Kunne drøfte ulike perspektiver på ledelse i skolen, og utøvelse av ledelse i skolen som politisk styrt organisasjon

- Kunne identifisere styringsverktøy i offentlig sektor generelt og i skolesektoren spesielt

- Ha inngående kunnskap om skoleledelse og dens effekt på skole- og læringsmiljøet og elevers læring- og utvikling

- Ha inngående teoretisk og begrepsmessige forståelse om lederrollens utfordringer og skolen som arena for læring og utvikling i en samfunnskontekst

 Ferdigheter

- Ha utviklet en praktisk forståelse om bruk av relevante metoder og verktøy for selvstendig arbeid som sikrer kunnskap i skoleleders utviklingsarbeid

- Kunne videreutvikle planer som ivaretar skolens samfunnsoppdrag og andre sentrale fokusområder i skolen på bakgrunn av terioer og metoder innen organisering, styring og ledelse i skolen

- Kunne anvende relevante metoder for å videreutvikle og ivareta elevers læring gjennom lederstyrte tiltak og prosesser

-Kunne utføre tilrettelegging av elevers læringsmiljø og medarbeideres profesjonsfelleskap for læring og utvikling

 Generell kompetanse

- Kunne analysere og kommunisere relevante faglige problemstillinger

- Kunne anvende sine kunnskaper om ledelse i komplekse og sammensatte organisasjoner for å gjennomføre evaluerings-, utviklings-, og endringsprosesser i egen virksomhet

- Kunne bidra til nytenkning og utvikling i egen virksomhet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal rektorutdanning via www.udir.no/rektorutdanning.

Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.

Det gis ikke betinget opptak til studiet. 

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Generell beskrivelse av studiet

Den nasjonale rektorutdanningen er Utdanningsdirektoratets satsing om et nasjonalt lederopplæringstilbud for landets rektorer og skoleledere. Rektorutdanningen bygger på fem kompetanseområder:

  • Elevenes læringsmiljø

  • Profesjonsfelleskap og samarbeid

  • Styring og administrasjon

  • Utvikling og endring

  • Lederrollen

Med utgangspunkt i kompetanseområdene, vil studiet gi skoleledere en god rolleforståelse og kompetanse til å lede og drive skoleutvikling. Sentale teamer vil være: ledelse og utvikling av læring og lærerplansarbeid, skolemiljø, digitaliseribng og profesjonsfelleskapet. Rektorutdanningen vil på den måten danne grunnlag for videre læring og utvikling som leder, og gi avtrykk i praksis gjennom bedre lederskap, læring og utvikling i egen skole.

Filosofien i lederprogrammet er å utvikle et læringsmiljø der vi gjennom forskningsbasert undervisning kobler våre deltakere til pågående forskning. Vi legger opp til et casebasert og dataforkusert utviklingsløp, der teoriene brukes som redskaper for å forstå egen situasjon og det empiriske materialet som en får innblikk i. Dette igjen relaterer vi til praktiske erfaringer. Denne læringstilnærmingen krever aktiv deltakelse. Gjennom arbeidskrav og øvelser får deltakerne prøve ut redskaper hvor målet er å kunne utvikle egen organisasjon og de menneskelige ressursene i skolen.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen i studiet gis som tre samlinger á to dager innenfor ett semester ved UiA, ved campus Kristiansand. Undervisningen består av forelesninger, diskusjon, gruppearbeid og case. Mellom samlingene vil det være nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver. Undervisningsspråket er norsk.

Vurderingsformer

Studentene vil bli vurdert ved hjelp av gruppebaserte og individuelle prosjektoppgaver og skriftlige eksamener.

Internasjonalisering

Studenter vil bli tilbudt et ukes studieopphold ved UC Berkeley i løpet av studietiden. Forelesninger vil foregå ved UC Berkeleys campus ved faglige ansatte fra UiA og UC Berkeley.

Undervisningsspråket i studieoppholdet vil være engelsk.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Utdanningen kvalifiserer for rektorrollen i skole.

 Nasjonal rektorutdanning kan inngå i studiet Master i ledelse ved UiA.

 Master i ledelse er et erfaringsbasert masterprogram som tilbys som en del av Universitet i Agders etter- og videreutdanningstilbud. Se egne opptakskrav til studiet.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres som en midtveis og/eller sluttevaluering per semester i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Egenbetaling

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l. kommer i tillegg. For nærmere informasjon, se www.udir.no/rektorutdanning

Andre opplysninger

Egenbetaling: 

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l. kommer i tillegg. For nærmere informasjon, se www.udir.no/rektorutdanning

Andre opplysninger: 

Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.

Nasjonal Rektorutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA. 

Ansvarlig fakultet:

Fakultet for samfunnsvitenskap

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:23