Studieplan

Vår 2024

Obligatoriske emner

  • PSY428 Empatiorientert miljøterapeutisk arbeid Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Obligatoriske emner

  • PSY429 Målrettet miljøterapeutisk arbeid Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kandidaten:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om empatiorientert miljøterapeutisk arbeid, målrettet miljøterapeutisk arbeid samt miljøterapeutisk arbeid basert på kognitiv atferdsteori

  • kan anvende kunnskap om miljøterapeutisk arbeid på nye problemstillinger med utgangspunkt i intervensjonene, samt rammeverk for planlegging, kartlegging, evaluering og endringsarbeid

  • har inngående kunnskap om intervensjonenes forskningsmessige, vitenskapelige grunnlag

  • kan analysere og vurdere miljøterapeutisk arbeid fra ulike fagtradisjoner

  • har kunnskap om organisatoriske forhold av betydning for miljøterapeutisk arbeid

Ferdigheter

  • kan analysere et praktisk utgangspunkt og bruke ulike intervensjonsmodellers kunnskapsgrunnlag til å strukturere endringsarbeid og mestringsprosesser basert på faglige resonnementer

  • kan bruke intervensjonenes teoretiske og metodiske fundament til praksisrelatert problemløsning

  • kan anvende arbeidsformer i miljøterapeutisk arbeid som formidler anerkjennelse, og som skaper helsebringende relasjoner og mestring

  • kan foreta en planlegging av målvalg, kartlegging og evaluering i målrettet miljøterapeutisk arbeid

  • kan bruke grunnleggende teknikker som anvendes innenfor fagfeltene kognitiv atferdsteori og motiverende intervju

  • kan identifisere og planlegge organisatoriske endringer av betydning for miljøterapeutisk arbeid

Generell kompetanse

  • kan analysere etiske problemstillinger i miljøterapeutisk arbeid som oppstår når en skal bidra til livskvalitet, endringsprosesser og mestring med bevissthet om egne holdninger og verdier

  • kan formidle innholdet i en miljøterapeutisk arbeidsprosess med den egenarten som finnes i empatiorientert miljøterapeutisk arbeid, målrettet miljøterapeutisk arbeid samt miljøterapeutisk arbeid basert på kognitiv atferdsteori

  • kan veilede andre i miljøterapeutisk arbeid

  • kan bidra til nytenkning ved å anvende kunnskaper og ferdigheter fra ulike fagtradisjoner innen miljøterapeutisk arbeid

  • kan anvende ulike miljøterapeutiske intervensjoner på nye måter rettet mot ulike grupper, i ulike kontekster for å løse komplekse problemstillinger i praksis

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

Faglig grunnlag er bachelorgrad eller tilsvarende i barnevernspedagogikk, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, barnehagelærer, grunnskolelærer, spesialpedagogikk, sykepleie eller vernepleie.

Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på minimum tilsvarende utdanningsnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som studenter.

Opptak skjer etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370).

Generell beskrivelse av studiet

Miljøterapeutiske intervensjoner har et flervitenskapelig og tverrfaglig fundament. Fellesnevneren er å fremme livskvalitet hos personer med ulike og sammensatte funksjonsvansker. Premisset er menneskets autonomi med mestring og livskvalitet som noen av de sentrale verdiene. Videreutdanningen tar utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis og studentene skal tilegne seg avansert kunnskap om ulike tilnærminger i miljøterapeutisk arbeid. Målrettet miljøterapeutisk arbeid vektlegger systematisk endringsarbeid med tydelige mål og forskningsinspirerte elementer i prosessen. Empatiorientert miljøterapeutisk arbeid samler ulike tilnærminger hvor relasjonsbygging og forståelse for enkeltmenneskets opplevelse, tanker og følelser står i sentrum. Kognitiv atferdsteori og miljøterapeutisk arbeid baseres i hovedsak på den motivasjonen som tjenestebruker faktisk har, og endringsarbeidet forutsetter aktiv og konstruktiv deltagelse. Emnene i videreutdanningen dekker en rekke miljøterapeutiske intervensjoner, teknikker, samhandlingsformer og endringsprosesser. Disse står ikke i motsetningsforhold til hverandre, men vil ha sin plass gitt hvilken problemstilling en står overfor. Studentene kvalifiseres i kritisk analyse og faglig og etisk refleksjon rundt tjenester og arbeidsformer i feltet i lys av helse- og sosialpolitiske føringer, erfaringer fra tjenestebrukere og fagfolk, nyere forskning og relasjonene mellom disse.

Undervisnings-og læringsformer

I studiet brukes flere pedagogiske arbeidsformer:

  • Forelesninger. Forelesningene holdes av ansatte og inviterte gjesteforelesere. Både erfarings- og forskningsbasert kunnskapsformidling vektlegges.

  • Seminarer. Seminarer arrangeres i ulike emner for å legge til rette for dialog og utveksling av erfaringer. Deltakelse på seminarer er obligatorisk.

  • Gruppearbeid. Studiet legger til rette for ulike former for gruppearbeid. Generelt benyttes gruppearbeid for å styrke studentens tilgang til tverrfaglige drøftelser om konkrete problemstillinger, og muligheten for å utvikle ferdigheter og kompetanser i samspill med andre. Gruppene muliggjør tid til refleksjon og personlige tilbakemeldinger.

  • Øvelser og ferdighetstrening. Studiet fordrer at teori og praksis integreres, og at det utvikles konkrete ferdigheter på ulike områder, f.eks. kommunikasjon og relasjonsbyggingsferdigheter. I enkelte emner legges det derfor til rette for øvelser/ferdighetstrening under veilending. Simulering, ferdighetstrening i lab og andre spesialrom, og andre praksislignende læringsformer kan også inngå i noen emner.

  • Veiledning. Studentene får tilbud om veiledning i forbindelse med ferdighetstrening.

  • Selvstudier. Selvstudier gir studentene muligheter for å arbeide selvstendig med pensum, egne prosjekter, litteratursøk og oppgaveskriving gjennom hele studieforløpet.

 

Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk.

Vurderingsformer

Ulike vurderingsformer er anvendt på en slik måte at studentene testes på en treffende måte gitt de ulike emnenes fastsatte læringsutbytte.

 

  • Vilkår for å gå opp til eksamen. I flere av emnene vil studentene bli gitt obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å avlegge eksamen. Denne formen for formativ vurdering skal gi studentene en forståelse av hvor de befinner seg i læringsforløpet og hva de må kunne til eksamen.

  • Skriftlig skoleeksamen. Denne formen for eksamen legger til rette for å teste hva studentene har tilegnet seg av kunnskap og ferdigheter som er umiddelbart tilgjengelig for dem uten hjelpemidler.

  • Muntlig eksamen. Denne formen for eksamen viser studentenes muntlige evne til å uttrykke seg og formidle faglig stoff eller treffe spontane slutninger.

  • Individuelt essay. Denne formen for eksamen viser studentens evne til å vurdere og koble fagstoff på en selvstendig måte.

 

Studieprogrammet benytter enten vurderingsuttrykkene bestått/ikke bestått eller en gradert karakterskala fra A til F.

Internasjonalisering

I noen av emnene kan deler av undervisningen foregå på engelsk og litteratur på engelsk inngår.

Vilkår for å gå videre i studiet

PSY424 Psykososial helse og PSY427 Introduksjon til miljøterapeutisk arbeid, organisasjon og fagledelse må bestås før studentene kan fremstille seg til eksamen i PSY428 Empatiorientert miljøterapeutisk arbeid, PSY429 Målrettet miljøterapeutisk arbeid og PSY430 Kognitiv atferdsteori og miljøterapeutisk arbeid.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet skal kvalifisere for stillinger i offentlige, private og frivillige organisasjoner som fordrer kompetanse i miljøterapeutisk arbeid. Studiet kvalifiserer videre for arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Videreutdanning i miljøterapeutisk arbeid vil være nyttig i kommunale tjenester for psykisk helse, kommunale dagsentra, boveiledertjenester, NAV, andrelinjetjenestens psykiske helsevern, distriktspsykiatriske sentra, rusomsorg og tjenester for barn og ungdom.

 

Videreutdanningen kan etter søknad innpasses som del av masterprogrammet i psykososial helse ved UiA.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Andre opplysninger

Undervisningen vil hovedsakelig foregå på Campus Grimstad.

Videreutdanningen har opptak annethvert år og går parallelt med undervisningen i spesialisering i miljøterapeutisk arbeid i masterprogrammet i psykososial helse.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

For EMNEBESKRIVELSER - se spesialisering i miljøterapeutisk arbeid i studieplanen for masterprogram i psykososial helse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 18:09:08