Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om sentrale teorier og fagretninger innenfor organisasjon, ledelse og strategi

  • kan anvende kunnskap om organisasjon og ledelse i endrings- og utviklingsprosesser.

  • kan anvende juridiske metode og rettsregler på kontraktsrettslige og arbeidsrettslige problemstillinger

  • kan analysere faglige problemstillinger innen organisasjon og ledelse med utgangspunkt i relevante samfunnsvitenskapelige teorier og metoder

Ferdigheter

  • kan kritisk reflektere over, og ta i bruk ulike styringsverktøy

  • kan utøve et reflektert lederskap i komplekse og sammensatte organisasjoner

  • kan planlegge, lede og gjennomføre strategiske endrings- og utviklingsprosesser

  • kan bruke samfunnsvitenskapelige metoder for faglig arbeid på en selvstendig måte

  • kan gjennomføre et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse

  • kan bidra til nytenkning og innovasjon i egen organisasjon og i samfunnet

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre analyser av strukturer og prosesser i egen organisasjon og i samfunnet

  • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i ulike sammenhenger

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

Det gis ikke betinget opptak til masterprogrammet i ledelse.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Generell beskrivelse av studiet

Masterprogrammet i ledelse er et erfaringsbasert studium i ledelse med ulike spesialiseringsretninger. Studiet tar for seg de utfordringer en leder står overfor, og studentene får en utdanning som gir kunnskap og ferdigheter i ledelse, strategisk tenkning, organisasjonsutvikling og jus. Studiet gir innsikt i strukturer og endringsprosesser i organisasjoner, samfunnsliv og det politiske liv. Hva er ledelse og hvordan styre atferd i organisasjoner er sentrale spørsmål i studiet.

Studentene vil få et faglig, praktisk og metodisk grunnlag for å lede, planlegge, administrere og gjennomføre tiltak, i offentlige og private virksomheter. Studentene vil lære å utforme undersøkelser, ta i bruk samfunnsvitenskapelige metoder i analyse av empiriske data og ta i bruk forskningsmetode i tilknytning til oppgaver i ulike deler av studiet. Gjennom studiet utvikler studentene praktisk kunnskap og innsikt ut fra en forskningsbasert kunnskapsplattform.

Studieprogrammets oppbygning 

Studiet omfatter 90 studiepoeng. Av disse er 40 studiepoeng obligatoriske fellesemner. Utover dette velger studentene en spesialisering på 20 studiepoeng. De siste 30 studiepoengene omfatter en masteroppgave der en bygger videre på den valgte spesialiseringen.

De obligatoriske emnene er felles for alle spesialiseringsretningene:

  • ORG916 En offentlig sektor i endring

  • JU-907 Arbeids- og avtalerett

  • ORG992 Livet i og rundt ledelse - å forstå, analysere og utøve ledelse

  • ORG929 Styringsverktøy i offentlig sektor

  • ORG917 Masteroppgave i ledelse

Spesialiseringsemner for Barnehageledelse:

  • ORG960 Organisasjonsutvikling- og læring i kunnskapsorganisasjoner

  • ORG955 Ledelse og organisering i kunnskapsorganisasjoner

Spesialiseringsemner for Skoleledelse:

  • ORG956 Læring, evaluering og endring i utdanningssektoren

  • ORG955 Ledelse og organisering i kunnskapsorganisasjoner

Spesialiseringsemner for Kommunalledelse:

  • ORG934 Ledelse i nettverk

  • ORG935 Refleksivt lederskap i kommunal sektor

Spesialiseringsemner for Helseledelse:

  • ORG936 Endringsledelse i helsetjenesten

  • ORG937 Ledelse og reformer i helsetjenesten

Spesialisering i Arbeids- og inkluderingskompetanse

  • SV-929 Arbeid, inkludering og mangfold

  • SV-928 Veilednings- og inkluderingskompetanse

Spesialisering i Digital transformasjon og ledelse:

  • IS-908 eDialog

  • IS-909 Digital transformasjon og ledelse

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen i de ulike emnene gis som samlinger à to-tre dager innenfor ett semester. Studenten gjennomfører normalt ett emne per semester, i enkelte tilfeller kan studenten gjennomføre flere enn ett emne per semester, og studieforløpet for den enkelte kan variere noe.

Studiet består av forelesninger, gruppearbeid, utviklingsarbeid i egen organisasjon, veiledning og rapportskriving. Det legges stor vekt på egeninnsats og evne til selvstendig arbeid.

Det vil i studiet vektlegges og tilrettelegges for en læringsprosess som tar utgangspunkt i å bringe studenter med ulik bakgrunn og arbeidserfaring sammen for å lære av hverandre. Dette vil forsterkes gjennom gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver og samarbeid om masteroppgaven.

Undervisnings- og læringsformer for det enkelte emne framgår av emnebeskrivelsen.

Vurderingsformer

Studentene vil bli vurdert ved hjelp av individuelle og/eller gruppebaserte skriftlige eksamener og oppgaver. Det legges opp til variasjon i vurderingsformer som skriftlig eksamen, semesteroppgaver, muntlig fremføring, hjemmeeksamen samt masteroppgave.

De obligatoriske emnene må normalt være gjennomført før man kan begynne på masteroppgaven.

Internasjonalisering

Programmet fremmer et læringsmiljø der vi gjennom forskningsbasert undervisning kobler studentene til pågående forskning gjennom norske, europeiske og internasjonale observasjoner av endring og utvikling i den lokale, regionale, nasjonale, europeiske og internasjonale konteksten. Dette igjen relaterer vi til praktiske erfaringer gjennom å samarbeide med eksterne forelesere med erfaring innenfor og utenfor landets grenser. Gjennom eksterne/utenlandske gjesteforelesere fra både akademia og praksisfeltet møter studentene studiets grunnteser sett fra en internasjonal vinkling. Utenlandske forelesere underviser regelmessig på studiet.

Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Studentene vil bli tilbudt et ukes studieopphold ved UC Berkeley, California i løpet av studietiden. Studieoppholdet er ikke en obligatorisk del av studiet, men tilbys som et tillegg til den ordinære undervisningen i forbindelse med emnene ORG929 Styringsverktøy i offentlig sektor og ORG916 En offentlig sektor i endring.

Studieoppholdet gjennomføres ved campus Berkeley med faglige ansatte fra begge institusjoner. UiA tilrettelegger ved å dekke undervisning, utflukt, bedriftsbesøk, overnatting og enkelte måltider. Studentene dekker reise og øvrige kostnader i forbindelse studieoppholdet.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Masterstudiet vil gi kompetanse for å arbeide i ulike stillinger, inkludert lederstillinger, både i offentlig, privat og frivillig sektor.

Studiet alene kvalifiserer ikke for opptak til doktorgradsprogram.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Master i ledelse.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2

Egenbetaling

Programmet tilbys som etter- og videreutdanningstilbud og har studieavgift.

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Studiet tilbys som betalingsstudium. Emnene som inngår i studiet (med unntak av masteroppgaven) tilbys også som enkeltemner. Lokalt opptak ved UiA.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 18:09:05