Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger innen familieterapi feltet.

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i familieterapiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • kan anvende kunnskap for å forholde seg kritisk til ulike praksiser innen familieterapifeltet

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og vitenskapelige metoder som anvendes innen familieterapifeltet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende familieterapeutiske teorier og metoder i arbeid med familier.

  • har avanserte ferdigheter i å anvende system- og relasjonsorienterte tilnærminger i arbeid med familier, samarbeidende instanser og større nettverk.

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike former for kunnskap og anvende disse i faglige resonnementer knyttet til familieterapi

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet et reflektert forhold til egne holdninger og verdier og hvilken betydning dette har i arbeid med mennesker som søker profesjonell hjelp.

  • kan utøve familieterapeutisk arbeid på en reflektert og innsiktsfull måte og ha utviklet høy grad av sensitivitet og selvrefleksivitet i møte med mennesker

  • kan kritisk analysere faglige problemstillinger med vekt på etikk og verdier i profesjonell praksis

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, allmennlærer, barnehagelærer og politiarbeid. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som student.

Det kreves to års arbeidserfaring, hvorav minst ett år må være utdanningsrelevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

Generell beskrivelse av studiet

Denne videreutdanningen i familieterapi har sitt familieteoretiske tyngdepunkt i den systemiske familieterapi som har fått bred plass i psykisk helsevern og familierådgivning i Norge de siste årene. Selv om studiet innledningsvis vil gi en bred orientering om ulike familieterapeutiske teorier og arbeidsmetoder, vil relasjons- og systemorientering prege utvalget av familieteorier og metoder som studiet gir faglig fordypning i.

Utdanningen er en teoretisk / klinisk utdanning. Det kliniske perspektiv vil stå sentralt både i den teoretiske undervisning og i kravene som stilles til praksis i utdanningsperioden. Gjennom å stile krav om klinisk veiledning sikrer vi at utdanningsforløpet gir studentene en klinisk realkompetanse. Studiet legger samtidig vekt på å sette teorier og metoder inn i den aktuelle norske samfunnsmessige kontekst. Studiet vil ta opp de grunnleggende verdispørsmål og anlegge etiske perspektiv på praksis og teori i familieterapeutisk arbeid.

Teoretisk forankring

Utdanningen har sitt teoretiske ståsted i systemforståelse, relasjonstenking og språkbaserte teorier slik denne forståelsen har utviklet seg gjennom årene og slik den praktiseres nasjonalt og internasjonalt. Studiet gir innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen feltet og knytter dette opp til terapeutiske holdninger og metodiske tilnærminger. Dette omfatter tradisjonelle teorier bygget på en konstruktivistisk og sosialkonstruktivistisk grunnlagsforståelse og samarbeidende terapiformer.

Vi tilstreber å ha en åpen dialog og ideutveksling mellom ulike forståelsesformer og terapitilnærminger. Studiet setter aktuelle teorier inn i en vitenskapsfilosofisk sammenheng og fokuserer på etiske dilemmaer knyttet til grunnlagsforståelse.

Klinisk forankring

Utdanningen vektlegger at studentene utvikler familieterapeutiske holdninger og ferdigheter. Øvelser og praksis har stor plass i utdanningen. I løpet av studiet skal det gjennomføres 100 timer praksis og 120 timer veiledning.

Undervisnings-og læringsformer

Det blir lagt opp til ulike og fleksible studie- og arbeidsformer, og disse presenteres i tilknytning til de ulike emnene.

  • Presentasjon av teori og metoder gjennom forelesninger, spørsmål og diskusjoner.

  • Arbeid i grupper med aktuelle temaer og spørsmål.

  • Praktisering av kliniske intervjuteknikker.

  • Utprøving av roller som intervjuer, observatør og intervjuobjekt.

  • Rollespill av arbeid med klienter og med ulike terapeutiske tilnærminger.

  • Presentasjon av kliniske videoer som viser aktuelle terapeutiske metoder.

  • Veiledning på studentenes klinisk videoer sett i forhold til teori, metodisk tilnærming og etiske spørsmål.

  • Digitale verktøy brukes gjennomgående i hele utdanningen til veiledning, innleveringer, eksamen og kommunikasjon mellom studenter og lærere.

Praksis i familieterapi.

Det er en fordel at studenten er i arbeid som er familierelatert. Studentene må kunne dokumentere minst 100 timers praksis som familieterapeut i løpet av undervisningsperioden. Dette sikrer muligheten for en aktiv integrering av teori og metoder i direkte klientarbeid.

Klinisk veiledning

En utprøving av nye tilnærminger i direkte klientarbeid må skje gjennom kvalifisert veiledning. Veiledningen skal omfatte minst 120 timer individuell/gruppeveiledning. 60 timer gruppeveiledning er inkludert i undervisningsprogrammet. 60 timer veiledning skjer i praksis, hvorav minst 30 timer skal foregå som direkte veiledning. Direkte veiledning vil si at veileder er til stede under studentens arbeid med familier eller at studenten har med video fra eget pågående klinisk arbeid. Minst 50% av veiledningen skal være gruppeveiledning, en veiledningstime er på 45 minutter.

Vurderingsformer

I utdanningen legges det vekt på skriftlig formidling av egne ideer og erfaringer, teoretiske vurderinger og klinisk materiale. Ved avslutning av de to første semestre skal det leveres semesteroppgaver i emnet PSY902, og emnet vurderes med skoleeksamen. Studiet avsluttes med en prosjektoppgave i emnet PSY903 og praktisk-muntlig eksamen i PSY904. Alle arbeidskrav må være utført og godkjent før studenten får anledning til å avlegge eksamen.

Vilkår for å gå videre i studiet

Før studentene kan begynne på emnet PSY903 Familieterapi – etikk og praksis, må de ha bestått PSY902 Familieterapi – vitenskapsfilosofi, teorier og metoder.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Utdanningen er klinisk/teoretisk. Sammen med gjennomført veiledning kvalifiserer den for klinisk arbeid som terapeut for familier, enkeltindivider og systemer. Arbeidssteder kan være alle deler av helse-/sosial – og skolevesen både kommunalt og i spesialisthelsetjenesten.

Det kliniske perspektivet vil stå sentralt både i den teoretiske undervisningen og i kravene som stilles til praksis i utdanningsperioden. Ved å knytte krav om klinisk veiledning til utdanningen skal det sikres at utdanningen gir studentene en klinisk realkompetanse.

Studiet kan inngå i en mastergrad.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

Programmet tilbys som etter- og videreutdanningstilbud og har studieavgift.

Andre opplysninger

Utdanningen gjennomføres på deltid over to år.

I programmet foregår det løpende skikkethetsvurdering av studentene gjennom hele studiet. Denne skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helsepersonell. Det er viktig at du som student er orientert om dette. Du finner ytterligere informasjon om skikkethetsvurdering her: https://www.uia.no/studier/for-studenter/administrer-dine-studier/skikkethetsvurdering.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 16:09:18