Studieplan

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

Kunnskaper

  • beherske sentrale begreper og teorier relatert til spill som kulturfenomen og opphav til dagens e-sport

  • kunne bruke spill generelt, og e-sport spesielt, som didaktiske verktøy i undervisningen

  • ha en basisforståelse for viktigheten av fysisk trening, restitusjon og god ernæring hos elever

  • Ha kjennskap til bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon, samt grunnleggende treningsfysiologi.

  • Ha kunnskap om fysisk og mental treningslære.

  • kunne drøfte etiske problemstillinger relatert til bruk av spill og utøvelse av sport/idrett

  • kunne drøfte ulike psykiske utfordringer relatert til spill og sport/idrett

 

Ferdigheter

  • kunne planlegge og produsere variert multimedieinnhold som grafikk, video og lyd i undervisningssammenheng

  • kunne sette opp video capture og konfigurere overlay

  • kunne benytte utstyr og programvare for lydopptak og lydredigering samt benytte chatfunksjoner

  • kunne presentere aktivitet og kommunisere med andre deltakere både synkront og asynkront

  • ha innsikt i, og kunne spille, ulike typer spill som inngår i e-sport segmentet og kjenne til ulike turneringsformer

  • ha grunnleggende forståelse for lagorganisering og planlegging

  • kunne bruke spill som arena for formidling av fagstoff

 

Generell kompetanse

  • ha en helhetlig forståelse for spills rolle på mange felt i samfunnet både som underholdning og som læreverktøy

  • forstå e-sport som kulturfenomen, næring og læringsverktøy på ulike nivåer

  • forstå e-sport som et helhetlig konsept som innebærer teknologi, fysiske evner, psykologi, etikk og sosiale ferdigheter

  • se mulighetsrommet som ligger innen e-sport som grunnlag for fremtidig yrkeskarriere

  • forstå hvordan spill kan spille en rolle innenfor dannelsesbegrepet i skolen

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning og minst to års arbeidserfaring. Det stilles krav om at søkerne har undervisningsstilling ved en skole eller tilgang på annen relevant praksisarena for gjennomføring av undervisningsopplegg.

Generell beskrivelse av studiet

E-sport er en stadig voksende aktivitet i samfunnet. Til nå har den i stor grad vært assosiert med underholdning da ofte relatert til ulike typer dataspill. De senere år har en sett at e-sport ikke bare krever ferdigheter både fysisk og psykisk som kan sammenlignes med andre sporter, men også at en tilegner seg ferdigheter som er direkte eller indirekte overførbare til samfunnet generelt. Både innenfor skole, helsevesen og et stadig ekspanderende næringsliv ser en etter personer som innehar en del av de ferdighetene som utvikles gjennom e-sport. Det er i tillegg en av verdens raskest voksende næringer både når det gjelder antall utøvere, inntjening og publikum. Mange undervisere opplever også å få elever som har en bakgrunn som de ikke kjenner igjen og som gjør kommunikasjon på tvers av generasjoner vanskelig. Dette er ofte fordi mange ikke har en generell forståelse for spill og e-sports posisjon i samfunnet i dag.

 

Dette studiet vil gi en grunnleggende innføring i de mest sentrale delene innen det som internasjonalt klassifiseres som akademisk e-sport samt en bredere forståelse av bruken av spill som didaktisk verktøy. Studiet vil også diskutere fenomenet spill, og gi innsikt i hva det er og hvorfor det er relevant for lærere i skolen å både kjenne til dette og kunne benytte seg av dette. I tillegg til å utøve selve aktiviteten, vil studentene få innføring i grunnleggende treningslære og restitusjon, e-sport og spillets rolle i samfunnet, teknologi relatert til e-sport samt hvordan benytte e-sport innen utdanning og i yrkeslivet. Det fokuseres også på spillets historie og de etiske og psykologiske utfordringene relatert til spill generelt og spill som didaktisk verktøy spesielt.

 

Studiet er nettbasert med to hybride samlinger i semesteret kombinert med et fåtall nettbaserte forelesninger, digitale ressurser og oppfølging på nett. Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Undervisnings-og læringsformer

Arbeidsformene skal i tillegg til faglig utvikling, utvikle evne til praktisk problemløsing, samarbeid og kommunikasjon. Studiet er nettbasert med digitale forelesninger og to samlinger som kjøres fysisk, men som kan følges digitalt, kombinert med digitale ressurser og oppfølging på nett. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet som hører med til studiet.

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer. Felles for alle er at de vil være digitale i en eller annen form, altså ikke kreve fysisk oppmøte på Campus. Samtlige emner har krav om innlevering av obligatoriske oppgaver.

Prosjektarbeid, refleksjonsnotater, mappevurdering og presentasjoner er blant vurderingsformene som benyttes, enten hver for seg eller i kombinasjon med hverandre. Vurderingsform for det enkelte emne er beskrevet i emnebeskrivelsene, under punktet "Eksamen".

Internasjonalisering

Undervisningen i studieprogrammet foregår i hovedsak på norsk. Noe av litteraturen i studiet er på engelsk, og studentene møter engelsk gjennom bruk av ressurser som videoer, enkeltforelesninger datablader og artikler.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Dette studiet vil gi en grunnleggende kompetanse relatert til fysisk aktivitet, en forståelse for bruken av spill som didaktisk verktøy og opplæring i ulike verktøy for lyd og bildeformidling. Studiet kvalifiserer også til å kunne sette e-sport i et bredere samfunnsperspektiv og vil være naturlig for undervisere innen e-sport i skolesektoren. Studiet er i tillegg relevant for undervisere som ønsker en bredere og dypere forståelse for spill som didaktisk verktøy og en innføring i det fenomenet spill i dag er verden over.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

Studiet har en studieavgift på kr 35 000. Semesteravgift kommer i tillegg.

Kontaktperson

Studieprogramleder Rune Andersen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:16