Studieplan

Høst 2024

Cybersecurity Engineering - Full time or part time

Valgemne 1. semester

IKT444 er anbefalt forkunnskap for IKT443 og IKT458 i 2. semester. IKT457 er anbefalft forkunnskap for IKT433 og IKT460.

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Sikkerhetsteknologier - obligatoriske emner

Sikkerhetsteknologier - obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2027

Sikkerhetsteknologier - obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Høst 2027

Sikkerhetsteknologier - obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2028

Sikkerhetsteknologier - obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

 

  • avansert kunnskap om kommunikasjon innen cybersikkerhet, IoT og mobile systemer, som for eksempel 4G og 5G-nettverk

  • inngående kunnskap om cybersikkerhetsmetoder og prinsipper for overvåking og beskyttelse av cyber-fysiske systemer, kritisk infrastruktur og skyinfrastruktur

  • omfattende og dyp forståelse av begreper og metoder som benyttes innenfor cybersikkerhet

  • omfattende teoretisk innsikt i virkemåte for grunnleggende sikkerhetstjenester, kryptografiske primitiver og kryptografiske protokoller

  • bred oversikt over konkret virkemåte for de mest vanlige implementasjonene av de grunnleggende sikkerhetstjenester, kryptografiske primitiver og kryptografiske protokoller

  • kunnskap om systemiske aspekter av sikkerhet og sikkerhetsarkitekturer

  • kunnskap om begreper og metoder for gjennomføring av risiko- og sårbarhetsanalyser

 

Ferdigheter

  • anvende maskinlæring, AI-metoder og teknologier for å forbedre cybersikkerhetsteknologier for systemovervåking og beskyttelse

  • anvende avanserte metoder og teknologier for overvåkning og avdekking av cyberangrep og trusler for kritiske systemer

  • arbeide selvstendig med teoretisk og praktisk problemløsning innenfor data- og nettverkssikkerhet, kryptografi og softwaresikkerhet

  • anvende relevante faglige metoder i forskning og faglig utviklingsarbeid

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innenfor digital sikkerhet og personvern

  • gjennomføre og formidle selvstendig avgrensete FoU-prosjekter innenfor cybersikkerhet i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer og nasjonalt lovverk

 

Generell kompetanse

  • analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger innenfor cybersikkerhet

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye problemstillinger innenfor relaterte fagområder

  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptakskravet er fullført og bestått treårig bachelorgrad i ingeniørfag, basert på nasjonal rammeplan, innen fagområdene data, elektronikk eller mekatronikk. Søkere med mekatronikk som opptaksgrunnlag må dokumentere forkunnskaper innen objekt-orientert programmering.

Videre stilles følgende krav som delvis går ut over minimumskravene i rammeplanen:

  • Minst 25 studiepoeng i relevant matematikk

  • Minst 5 studiepoeng i statistikk

  • Minst 7,5 studiepoeng i fysikk

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

Studiet gis på engelsk og er åpent for søkere fra EU/EØS.

Generell beskrivelse av studiet

Cybersikkerhet er et omfattende fagfelt. Overordnet målsetting for masterprogram i Cybersecurity Engineering er å gi studenten kunnskap om og forståelse for sikkerhet som en nødvendig komponent for å sikre tillit og troverdighet til IKT-systemer. Kunnskap om IKT, kryptografi og dens anvendelser, samt å etablere systemforståelse, er blant temaene i programmet. Masterprogrammet har en klar teknologisk profil og er tiltenkt de som skal jobbe med tilrettelegging og integrasjon av teknologiske rettede sikkerhetsløsninger.

Vårt samfunn digitaliseres i stadig større grad, og dette medfører økt avhengighet av at systemene fungerer som tilsiktet. Dette er ikke selvsagt, og det finnes betydelig organisert kriminell aktivitet som har som hensikt å korrumpere de digitale systemene i vinnings hensikt. I tillegg er det aktører drevet av annen motivasjon (politisk aktivisme, opportunistisk hacking, hat/hevn, statlig passiv og offensiv cyber aktivitet). Utover de mange sikkerhetsutfordringene, finner man også personvern som et sterkt voksende område.

Studiet skal i hovedsak dekke behov innenfor norsk offentlig forvaltning og privat næringsliv. Det er klare forskningskomponenter i studiet, men studiet er allikevel primært designet for å gi jobb-relevant kompetanse.

Undervisnings-og læringsformer

Arbeidsformene som benyttes i studiet er forelesninger, seminarer, oppgaver og øvinger,

workshops og laboratorieundervisning. Det blir satt krav til selvstendig arbeid fra studentenes

side, da undervisningen i utstrakt grad er basert på presentasjoner, oppgaveløsning og

problembasert læring.

 

De fleste emnene har krav om at obligatoriske oppgaver og/eller rapporter må være godkjent

for å kunne gå opp til eksamen. Laboratoriearbeid og deltakelse på seminarer og workshops er

normalt obligatorisk i emner der dette inngår. I forbindelse med arbeid med masteroppgave er

det obligatorisk frammøte til veiledningsmøter.

Vurderingsformer

Vurderingsformene som benyttes er skriftlig individuell eksamen, muntlig presentasjon og eksamen, mappevurdering, samt oppgaveskriving.

Internasjonalisering

Masterprogrammet baserer seg på internasjonal forskning og inkluderer studier av både lokale og globale problemstillinger. IKT-infrastruktur og -systemer blir mer globale, og risikobildet er internasjonalt. Studentene vil gjennom studiet ha mulighet for kontakt med internasjonale fag- og forskningsmiljøer.

 

Emnene i studiet undervises på engelsk og tilbys utvekslingsstudenter fra partneruniversiteter. Studentene kan dra på utveksling i 3. semester i studiet. UiA har avtaler med University of Nebraska Omaha (USA), University of Minnesota (USA), QUT (Australia), UNSW (Australia), Deakin University (Australia), Curtin University (Australia), TU München (Tyskland) og Twente University (Nederland) som alle tilbyr relevante emner innenfor cybersikkerhet.

 

UiA legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+, se UiA sine nettsider om studentutveksling: https://www.uia.no/student/utveksling

Vilkår for å gå videre i studiet

For å starte på masteroppgaven må studentene ha bestått minst 75 studiepoeng på masterstudiet.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Mastergrad i Cybersecurity Engineering kvalifiserer til faglige stillinger både i offentlig og privat sektor, for eksempel forvaltning i ulike departementer, direktorater, i fylkene og kommunene og i privat oppdrags- og utredningsvirksomhet. Utdanningen har en klar teknisk profil, og er for deg som ønsker å jobbe med tilrettelegging, integrasjon og utvikling av teknologisk rettede sikkerhetsløsninger.

Mastergraden kvalifiserer også for ph.d.-studier blant annet ved Fakultet for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder.

Fører til grad

Master of Science in Cybersecurity Engineering - sivilingeniør

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

I tilfelle hvor valgemner inkluderer arbeidspraksis, lar studenten oppholde seg på en bedrifts

lokasjon, eller i emner hvor studenten selv velger å opprette samarbeid med

bedrifter/organisasjoner, må studenten selv dekke reisekostnader.

Andre opplysninger

Masterprogrammet i Cybersecurity Engineering har første opptak høsten 2024. Oppstart forutsetter akkreditering i Universitetets utdanningsutvalg våren 2024.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:08