Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten

Kunnskap:

  • ha avansert kunnskap innen konstruksjon av byggverk, og særlig forståelse for konsekvenser i forhold til bærekraftig utvikling

  • ha inngående kunnskap om vitenskapelig teori og metode innen konstruksjon, materialkunnskap og bærekraftsvurderinger

  • kunne anvende kunnskapen på nye områder innen konstruksjonsfagene

  • kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter:

  • kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

  • kunne bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

  • kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

  • kunne analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

  • beherske fagområdets uttrykksformer og kunne formidle omfattende selvstendig arbeid

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

  • kunne bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptakskravet er fullført bachelorgrad i ingeniørfag innen bygg og anlegg eller tilsvarende utdanning. Kandidater med bakgrunn fra maskin eller marin konstruksjon vil også være kvalifisert for opptak. Det kreves bestått eksamen i Matematikk 3. Se nærmere detaljer i forskrift om opptak til masterprogram og videreutdanningsstudier ved Universitetet i Agder og utfyllende regler for opptak til masterstudiet i teknologi.

Generell beskrivelse av studiet

Studiet skal utdanne kandidater ned høy kompetanse innen byggteknikk. Det legges vekt på kunnskap om nye materialer og løsninger, og undervisningen reflekterer det brede spekter av fagmiljø som kandidatene kan arbeide i: alt fra tradisjonelle bygge- og anleggsvirksomheter til utstyrsindustri for offshore virksomhet. Programmet fokuserer på bærekraftig utvikling. Kandidatene skal forstå miljøkonsekvenser både ved valg av konstruktive systemer og materialer, og gjennom bevisst planlegging av systemer for forvaltning, drift og vedlikehold. 

Studiet er tilrettelagt for fulltidsstudenten, men kan også tilpasses studenter i arbeid som tar studiet på deltid. Gjennom spesialiseringsprosjektet og masteroppgave i siste studieår, åpnes mulighet for gjensidig tilpasning mellom regionens næringsliv og studenter med ønske om spesialisering mot en bestemt del av bransjen.

Undervisnings-og læringsformer

Studentens arbeidsformer veksler mellom tradisjonell klasseromsundervisning med forelesning og oppgavearbeid under veiledning og prosjektarbeid individuelt eller i gruppe. Laboratoriearbeid er sentralt i studiet, og inngår i de fleste emner. De fleste emnene har krav om at obligatoriske oppgaver og/eller øvinger må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. I forbindelse med arbeid med forprosjekt og masteroppgave, er det obligatorisk frammøte til veiledningsmøter. Student og veileder har et felles ansvar for at dette blir gjennomført.

Undervisningen på masterprogrammet er i utgangspunktet organisert med tanke på fulltidsstudenter på campus. For studenter som ønsker å ta studiet på deltid er det er mulig å avtale individuelle planer for gjennomføring av studiet på 3-4 år.

Vurderingsformer

Vurderingsformene er nært knyttet til læringsutbyttet og arbeidsformen i hvert enkelt emne. Det er lagt opp til individuell vurdering i de fleste emner, men gruppeeksamen benyttes også.

Det legges opp til ulike former for vurdering, som skriftlig individuell eksamen, prosjektarbeid eller en kombinasjon av disse. Der vurderingen er skriftlig individuell eksamen, er forutsetning for å gå opp til eksamen at et større prosjektarbeid er gjennomført. Dette skal normalt utføres i gruppe, og under veiledning.

Masteroppgaven utføres primært i gruppe. Besvarelsen skal presenteres muntlig før karakterfastsettelse.

Alle eksamener blir vurdert med gradert karakter.

Internasjonalisering

Universitetet i Agder legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus og Nordplus. Studenter som ønsker å ta deler av studiet i utlandet, anbefales å reise ut i masterstudiets 3. semester. Studentene velger da relevante fag i et omfang tilsvarende 30 studiepoeng, og masteroppgaven reduseres til 30 studiepoeng og tas i masterstudiets 4. semester. Oversikt over universiteter som UiA har utvekslingsavtaler med, og som er aktuelle for masterstudenter på bygg, finnes under studentutveksling på www.uia.no/student.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å få starte på masteroppgave, må minst 45 studiepoeng i studentens utdanningsplan være bestått før starten på det semesteret masteroppgaven skal skrives. For studenter som skal ha en masteroppgave på 30 studiepoeng må 75 studiepoengi utdanningsplanen være bestått. Emner som masteroppgaven bygger videre på, må være bestått.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Med avsluttet masterprogram i bygg skal kandidaten kunne gå direkte inn i profesjonelt arbeid som sivilingeniør på ulike områder. De viktigste arbeidsgiverne er rådgivende ingeniørfirma, entreprenører, NODE-bedriftene og offentlig sektor som kommuner og Statens Vegvesen. Masterprogrammet kvalifiserer for videre studier på doktorgradsnivå.

Fører til grad

Fullført studium gir graden Master i teknologi (sivilingeniør) - Bygg

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Kontaktperson

Studieprogramleder Ingrid Lande eller studiekonsulent Anne Augland.

Andre opplysninger

Det er krav om obligatorisk HMS-kurs for studenter som tas opp på studieprogrammet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:24