Studieplan

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Ved studiestart inngår det obligatorisk deltakelse i HMS kurs.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført studium skal kandidaten kunne:

  • redegjøre for og anvende sentrale begreper innenfor cellebiologi, genetikk, anatomi, fysiologi og økologi

  • redegjøre for og drøfte sine funn fra felt og laboratorium

  • gjenkjenne alminnelige arter innenfor botanisk og zoologisk systematikk og kunne klassifisere disse taksonomisk

Ferdigheter

Etter fullført studium skal kandidaten kunne:

  • bruke alminnelig laboratorie- og feltutstyr som mikroskop, vekt, pipette, kikkert m.m.

  • behandle kjemikalier på en ansvarlig måte

  • kunne bruke regneark og presentere resultater i form av figurer og tabeller

Generell kompetanse

Etter fullført studium skal kandidaten kunne:

  • formidle fagstoff både skriftlig og muntlig i naturvitenskapelig tradisjon

  • kjenne til oppbyggingen av en naturvitenskapelig forskningsartikkel

  • se sammenhenger mellom ulike fagdisipliner

  • vite hvordan ny kunnskap skapes gjennom forsknings- og utviklingsarbeid

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og matematikk R1(eller matematikk S1og S2) og enten Matematikk R2 eller Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 eller Biologi 1 og 2 eller Informasjonsteknologi 1 og 2 eller Geofag 1 og 2 eller Teknologi og forskningslære 1 og 2.

Studiet bygger på kunnskaper tilsvarende Biologi 2, R1 og Kjemi 1.

Generell beskrivelse av studiet

Det ettårige studiet i biologi er beregnet på studenter som vil ha en bred innføring i biologi med artskunnskap. Høstsemesteret er sammensatt av tre emner i basal biologi. Bio112 Introduksjon til biologien er et emne som gir en oversikt over hele biologifaget og i tillegg en kort innføring i kjemi. Bio111 Cellebiologi med genetikk gir en innføring i cellens oppbygging og virkemåte og prinsippene for nedarving av gener. Bio104 Human fysiologi og anatomi gir en innføring i menneskets anatomi og fysiologi. Emnene Bio111 og Bio104 inneholder mye laboratoriearbeid og undervises felles med bioingeniørprogrammet. Vårsemesteret består av emner i botanikk, zoologi og evolusjon, og dette medfører mye feltundervisning om våren. Studiet skal avspeile at kunnskapen blir til i en kontinuerlig forsknings- og utviklingsprosess.

Oppbyggingen av studieprogrammet er beskrevet nedenfor, inkludert en tabell med studieplanramme. I studieplanrammene er noen emnenavn forkortet eller bare angitt med koder. For øvrig vises det til emnebeskrivelsene.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, praktiske laboratorieøvinger og/eller feltkurs. I enkelte emner gjennomføres også teoretiske øvinger i form av seminarer og/eller kollokviegrupper. Det er obligatorisk frammøte til laboratorieøvinger og feltkurs i hvert emne. Se emnebeskrivelse.

Godkjente laboratorie-/felt-/seminarrapporter er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Fritak fra obligatorisk undervisning gis bare dersom studentene kan dokumentere tilsvarende kunnskaper. Ved dokumentert sykdom og i andre særlige tilfelle kan fakultetet gi fritak fra obligatorisk undervisning under forutsetning av at studenten utfører andre aktiviteter som fastsettes av fakultetet og som vurderes til bestått.

Det arrangeres ikke ekstra laboratorieøvinger, feltkurs eller seminarer.

Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene. Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning. Studenter ved UiA vil i økende grad bruke datamaskin i det daglige arbeidet med studiene. Overgang til digital eksamen er også en viktig del av denne satsingen. Studentene bør derfor ha bærbart datautstyr.

 

Vurderingsformer

Vurderingen skjer i en avsluttende eksamen for hvert emne, eventuelt flere deleksamener. Ikke-tellende underveisvurderinger gjennomføres som en tilbakemelding til studenten på hans/hennes faglige nivå. De konkrete vurderingsformene fremgår av emnebeskrivelsene.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Årsstudiet gir en solid faglig basis for undervisning i biologi i grunnskole og videregående skole når det kombineres med tidligere lærerutdanning, eventuelt andre skolefag og praktisk-pedagogisk utdanning. Videre studier (bachelor, master) kan gi grunnlag for stillinger innenfor konsulent- og utredningsarbeid både innenfor naturforvaltning, laboratorierettet virksomhet og i legemiddelindustrien. Årsstudiet gir fritak for 60 studiepoeng i bachelorstudiet i biologi.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Kontaktperson

Studiekoordinator Lars Korslund og studiekonsulent Ingebjørg Aase.

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:20