Fagleder i barnehage

– Det fine med å være barnehagelærerstudent er at du får testet alt mulig og studiehverdagen er mye mer variert enn andre studier. 

Bildet viser Simon på tur sittende på et teppe mot en fjellknaus

Navn: Simon Sætrang
Studium: Barnehagelærer, Kristiansand
Jobber som: Fagleder i Læringsverkstedet Solkollen Hånes

Hvordan var studievalget ditt?

– Valg av studiet kom av at jeg har jobbet med barn og unge i alle år, alt fra assistent i skole/SFO til lekeland og aktivitetsleder. Det ble ganske naturlig for meg å velge en retning hvor jeg kunne fortsette med noe jeg trivdes godt med, og barnehagelærer er et yrke hvor det er relativt lett å få jobb. Du er heller ikke «stuck» på en plass, for barnehager er det over hele landet. Og så visste jeg at det var en høy etterspørsel etter menn.

Hvordan opplevde du studietiden din på UiA?

Som en enkel fyr fra Fredrikstad med lite nettverk i Kristiansand, var jeg veldig spent på hvordan livet i en helt ny by og universitetstilværelsen skulle bli. Jeg bestemte meg fort for å være med på mest mulig, og si ja til tilbud som dukket opp. Da ble jeg fort kjent med medstudenter i klassen og på hele studiet, som gjorde at jeg kjapt ble trygg på valget jeg hadde tatt.

Blir engasjert i studiene

Det fine med å være barnehagelærerstudent er at du får testet alt mulig og studiehverdagen er mye mer variert enn andre studier. Vi hadde gruppearbeid, gitarundervisning, feltøvelser, svømming, vintertur til Hovden, sommertur til Randøya og mye, mye mer! Med en sånn hverdag er det lettere å bli engasjert i studiene, fordi du får prøvd så mye og du kan finne ut hva du brenner for i dette yrket. Det er også med på å styrke studiemiljøet. Dere blir kjent med hverandre i så mange ulike situasjoner og dere må samarbeide fra start til slutt.

– Det beste med jobben er friheten og de uendelige mulighetene jeg faktisk har. Så lenge det grunnleggende og pedagogikken er ivaretatt, har jeg alltid mulighet til å utforske og gjøre nye ting hver dag. Ingen dager er like.

Simon Sætrang, alumn barnehagelærer

Yrende sosialt miljø

UiA er et universitet med muligheter. Det er ikke for stort og ikke for lite, noe som gir gode muligheter for å bli kjent med andre på tvers av studier. Campus ligger sentralt i Kristiansand, så du kan enkelt dra rett på trening, til byen eller til stranda etter undervisning. UiA har linjeforeninger og studentaktiviteter som sørger for at det er et yrende sosialt miljø på universitetet, med alt fra konserter, quizer, turer og andre arrangementer. Dette tror jeg spilte en stor rolle for at jeg trivdes såpass godt på UiA.

Jeg følte meg veldig ivaretatt av foreleserne på barnehagelærerutdanningen. De er engasjert i hver enkelt, følger opp og du får en nærere bånd til dem gjennom mindre klasser og seminartimer. Det er en trygghet i dag, for i motsetning til mange andre studier, får du en dypere relasjon til de som underviser og det er ikke bare en hvilken som helst foreleser.

Hvordan var samarbeidet på, og utenom, barnehagelærerutdanningen?  

Barnehagelærerutdanningen er veldig variert med tanke på undervisningen. Noen dager hadde vi stor forelesning, mens andre dager hadde vi seminarer, gruppearbeid eller feltundervisning. Jeg er glad for at jeg har hatt alle de ulike undervisningsformene, for i en jobb som barnehagelærer må du kunne samarbeide med andre og du må kunne planlegge alene. Vi er seks ansatte på min avdeling med en felles visjon om å gjøre det som er best for barna. Takket være en variert undervisning har jeg lært hvordan jeg kan samarbeide best mulig med de andre og viktigheten av å se alle sine styrker i et prosjekt.

Gruppearbeid og aktiviteter var også med på å styrke samholdet i klassen. Vi må bli kjent med hverandre for å forstå hvordan de tenker og hvor deres fokus ligger. Får gruppa til det, vil det speiles i hvordan vi møter hverandre også utenfor studiet. Vi så hverandres styrker og svakheter, som gjorde at vi kunne hjelpe hverandre fremover og gjennom studieløpet.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?  

Som nyutdannet har jeg flere ganger tenkt «hva er det jeg egentlig kan?», og fordi jeg jobber med mange som har mange års erfaring fra barnehage, har jeg kjent på usikkerhet med tanke på egen kompetanse. Men jeg tror jeg bruker utdanningen min hele tiden. Både bevisst og ubevisst. Mitt syn på barn og min forståelse av hvordan de er, tror jeg kommer av at jeg har den utdanningen jeg har.

Tidligere praksiserfaring har gitt meg et innblikk i «barnehagehverdagen» og jeg mener at alt jeg har fått prøve og det jeg har feilet der har gjort meg mer bevisst på valgene jeg nå tar i jobben.

Jeg mener det er en høy relevans mellom det teoretiske og det praktiske vi lærer i utdanningen, for dette er et yrke som krever begge deler. Du fungerer ikke i en faglederstilling om du kun har det praktiske, men heller ikke om du kun har det teoretiske. Derfor er det så fint at barnehagelærerutdanningen ga meg begge deler.

Hvilke oppgaver har du i jobben din?  

Som fagleder kvalitetssikrer jeg pedagogikken og fagene for min avdeling, og planlegger hva avdelingene skal gjennom i fremtiden. Jeg styrer kalenderen for foreldre, skriver månedsbrev, planlegger samlinger, planlegger prosjekter, har foreldresamtaler, ansvar for skolestarterne, er fungerende avdelingsleder ved fravær og er ellers nærmeste støttespiller for avdelingsleder.

Det fine med å være fagleder er at jeg hele tiden har en stemme i hva barnehagen og avdelingen skal jobbe med, samt at jeg får testet mange ulike måter å jobbe på. Det er også en stor trygghet og givende å få jobbe tett med de andre faglederne i barnehagen, hvor vi sammen kan dele ideer og tanker.

Det beste med jobben er friheten og de uendelige mulighetene jeg faktisk har. Så lenge det grunnleggende og pedagogikken er ivaretatt, har jeg alltid mulighet til å utforske og gjøre nye ting hver dag. Ingen dager er like.

For studenter som ønsker en mykere start på arbeidslivet er faglederstilling gunstig, da har du ikke noe personalansvar og kan fokusere fullt på det pedagogiske som du har med deg fra studietiden. Det er en fin stilling for å få mest mulig erfaring og forståelse av yrket, før du eventuelt etter hvert går inn i rollen som avdelingsleder.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg hadde min første praksisperiode i Solkollen barnehage på Hånes og hadde et veldig godt inntrykk av barnehagen og kunne se for meg en fremtid der. Da jeg holdt på med siste semester, lyste de ut en stilling og jeg ble kalt inn på intervju med styrer, fagutvikler og en annen fagleder. Jeg måtte ha gjort et visst inntrykk i praksisperioden, for de husket meg godt og var glade for at jeg hadde søkt. Nå vet jeg ikke hvor stor betydning denne første praksisperioden hadde for at jeg fikk jobben, men mitt engasjement som student den gangen virket iallfall ikke negativt.

På selve intervjuet fikk jeg de samme spørsmålene som andre kandidater, men jeg fikk også fortalt om alle verv jeg hadde hatt på studiet og utvekslingsoppholdet mitt, så jeg tror det i kombinasjon med tidligere praksis gjorde at jeg fikk jobben.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?  

Tidligere jobber og verv hadde betydning for valg av utdanning og hva jeg ønsket å jobbe med. Gjennom praksis fikk jeg være i ulike Læringsverkstedet-barnehager, som gjorde at jeg ble godt kjent med deres måte å jobbe på. Jeg liker strukturen og verdigrunnlaget, og derfor hadde jeg lyst til å bli en del av det.

Jeg valgte å ta et utvekslingssemester i Danmark i løpet av utdanningen. Her ble jeg mer bevisst på den kulturelle delen og viktigheten av mangfold. Etter oppholdet og erfaringen jeg fikk der, førte til at jeg hadde lyst til å jobbe i en barnehage med stort etnisk mangfold.

Jeg var en veldig aktiv student, som var med på mye. Jeg hadde verv som tillitsvalgt gjennom studietiden, var med på å starte opp linjeforeningen og hadde ansvar for fagdag på tvers av lærerutdanningene. Ved å være aktiv og nysgjerrig i første praksisperiode, fikk jeg satt mine spor og jeg tror det også kan være en faktor for at de ville ha meg tilbake.

Tre siste tips

«PUST OG FÅ OVERSIKT!» Det er mitt beste tips til studenter. Det vil nok for noen føles kaotisk og uoversiktlig fra start til slutt, men jeg anbefaler sterkt å alltid ha oversikt. Hva må gjøres nå, hva kan jeg vente med, hva er egentlig relevant og hvordan kan jeg klare dette? Klarer du å filtrere ut alt unødvendig og det som ikke haster, får du mye mer ro i studenthverdagen. Dette er noe jeg fortsatt driver med i jobbhverdagen, og det funker overraskende bra faktisk.

Det går helt fint å være stressa over eksamen, innleveringer osv, og går det ikke som du tenkte, så samme det. En karakter er kun en indikasjon på hvordan du ligger i det faget innafor akkurat det spesifikke temaet, det sier ingenting om hva du faktisk kan få til. Jeg gikk ut med C i snitt, og se på meg nå. Jeg er i full jobb, har en stilling jeg stortrives med og angrer ikke på at jeg ikke ble en A-elev.

Til slutt, nyt og engasjer deg. Da åpner man fort mange dører og mulighetene vil komme på løpende bånd. Det føles kanskje rart og skummelt de første gangene, men over tid vil det bli lettere og lettere, noe som igjen vil gjøre at du er mer rustet for arbeidslivet. Bli kjent med folk, inviter med folk, prøv deg på et studentlag, vær en inspirerende medstudent. Klarer du det som student, vil du også klare det i jobb. Husk: Den friheten du har som student vil du nok aldri kjenne på igjen, så sett av tid til å nyte og vær takknemlig for mulighetene du faktisk har nå. «Du må våge det ukjente for at det skal bli kjent» - Simon Sætrang

Publisert 18. mars 2024 - Sist endret 25. apr. 2024