Filmer om fremtidens arbeid

Den teknologiske utviklingen går raskere enn noen gang og påvirker samfunnet vi lever i. Hvilken kompetanse vil være etterspurt i arbeidslivet framover og hvordan kan vi ta del i fremtidens arbeidsliv? Se våre fire kortfilmer som gir deg innsikt i hvordan teknologien påvirker våre fremtidige jobber.

Bildet viser en stor hvit robot som står utstilt på en lab og en svart robothånd i forgrunnen.

Teknologiens historiske påvirkning 

I fremtidens arbeidsliv vil mennesker miste jobber i konkurranse med roboter, men i lys av historien vet vi at teknologien alltid har skapt nye arbeidsplasser. For å bedre forstå fremtiden, kan vi lære av fortiden. Denne filmen gir deg en kort innføring i hvordan arbeidet har forandret seg gjennom tidene og hvordan det har påvirket samfunnet vi lever i. 

Hvilke jobber vil vi ha i fremtiden?

Vi møter ungdommer fra Dahlske videregående skole som under seg over om fremtidens arbeidsliv virker gøy eller skummelt. Forskning viser at ny teknologi gjør at noen jobber og arbeidsoppgaver forsvinner, mens andre vokser fram. Ungdommene undersøker om roboter kan erstatte mennesker og hva som blir menneskets rolle og funksjon når teknologien tar stadig større plass i arbeidslivet. I møte med forskning og arbeidsliv kommer ungdommene litt nærmere svaret. 

Hvordan vil vi arbeide i framtiden?

Den teknologiske utviklingen og endringstakten som pågår vil kreve at vi klarer å omstille oss raskt og tilegne oss ny kompetanse etter hvert som endringene pågår. I denne filmen undersøker ungdommene hva slags kompetanse som blir viktig for framtiden og hvordan vi mennesker vil samspille med teknologien.

Bli med og få en større forståelse for hvordan helse og omsorgssekoren vil forandre seg. Få større innsikt i hva bedriftene kommer til å trenge fremover, og se et eksempel på hvordan en fleksibel arbeidsplass kan se ut. 

Hvordan vil vi at arbeidet skal bli?

Behovet for et bærekraftig samfunn vokser fram. Dette vil endre spillereglene i arbeidslivet og kan utarte seg på mange måter. Ungdommene diskuterer det omdiskuterte bærekraftbegrepet og besøker arbeidsplasser som tar bærekraft, mangfold og inkluderende arbeidsliv på alvor. Hva betyr det egentlig og hvordan kan fremtidens arbeid se ut når vi utnytter ressursene i nærområdet vårt? 

Fakta om GI-NI

  • GI-NI er et europeisk forskningsprosjekt som forsker på endringer i arbeidslivet.
  • Forskningen ser på tre hovedtrender: teknologisk utvikling, globalisering og migrasjon,
    Trendene antas å påvirke hvilke ferdigheter og kunnskap som vil bli etterspurt i arbeidslivet.
  • GI-NI står for «Growing Inequalities». Et hovedmål er å unngå økt sosial ulikhet.
  • GI-NI har mottatt støtte fra EU Horizon 2020-programmet.
  • Forskningsrådet har støttet et norsk sideprosjekt, GI-NI+, og produksjonen av filmer for ungdom.

Nettside: gini-research.org

Fakta om filmene

  • I filmene møter du fire unge mennesker fra Dahlske videregående skole som søker svar på spørsmål knyttet til fremtidens arbeidsliv.
  • Forskere fra Gi-ni prosjektet formidler forskningen i filmene.
  • Andre arbeidslivsaktører som bidrar inn i filmene er Mechatronics Innovation Lab (MIL), Eide skole, I4Helse, Raufoss videregående skole, Hapro Electronics, Lillesand Hub, Norges Hovedorganisasjon (NHO), Røyland gård, Klyngen NCE Manufactoring, IDT Solutions, Elkem, Næringsforeningen i Kristiansandsregionen. 
Publisert 31. mai 2024 - Sist endret 26. juni 2024