Retningslinjer for dekning av utgifter

Som student i praksis kan du ha rett på å få dekket utgifter til reise og eventuelt nødvendig opphold. Universitetet har retningslinjer for hvem som kan få dekket slike utgifter. Retningslinjene er sist vedtatt av universitetsdirektøren 30.11.2022 (gjelder fra og med våren 2023).

Vedtak i slike saker kan ikke påklages.

Refusjon av utlegg

Som student kan du også få refundert andre typer utlegg. Ferdig utfylt skjema leveres til fakultetet for behandling.

Virkeområde

Retningslinjene gjelder for reiser i forbindelse med obligatorisk praksis i rammeplanstyrte studier ved Universitetet i Agder. Retningslinjene gjelder ikke for feltarbeid, ekskursjoner eller andre reiser i tilknytning til studier ved Universitetet i Agder.

Dekning av reiseutgifter

a) Studenter skal normalt dekke reiseutgifter til praksissted selv.

b) Det skal normalt benyttes buss til reiser i forbindelse med praksis.

c) I særskilte tilfeller der studenten dokumenterer at bruk av offentlig transport ikke er mulig, f.eks. pga. helsetilstand eller mangelfull bussforbindelse til praksissted, kan bruk av bil dekkes etter km-sats i henhold til folketrygdens sats.

• Bruk av bil dekkes fra studiested til praksissted. Dersom avstanden mellom studentens studieadresse og praksissted eller studentens hjemsted og praksissted er kortere enn avstanden mellom studiested og praksissted, dekkes imidlertid korteste reisevei.
  • I den grad det er praktisk mulig, skal flere studenter kjøre i samme bil. Det gis passasjertillegg.
  • For studenter som får dekket km dekkes også utgifter til bompenger/ferge.
  • Parkeringsutgifter og andre utgifter dekkes ikke.
  • Bruk av bil dekkes som følger:
  • Bruk av bil dekkes med km-sats beregnet etter antall km som overstiger 30 km hver vei beregnet etter korteste reisevei, jf. ovenfor. Ved dekning av utgifter til bolig på praksisstedet (jf. punkt 3), dekkes én tur/retur reise pr. praksisperiode etter rimeligste transportmåte.
  • Det dekkes ikke bruk av bil for studenter som selv skaffer seg praksisplass, med mindre dette er avtalt på forhånd.

Dekning av utgifter til bolig på praksisstedet

a) Hvis reiseavstand fra studentens studieadresse til praksissted er mer enn 100 km en vei, kan fakultet/Avdeling for lærerutdanning innvilge dekning av utgifter til hybel på pålagt praksissted. Utgifter til hybel kan unntaksvis også dekkes der avstanden er mindre enn 100 km, forutsatt at studenten dokumenterer at daglig reise med buss mellom bosted og praksissted ikke er mulig eller medfører uforholdsmessige ulemper.

b) Hybelutgifter dekkes ikke i egen hjemkommune eller ved eventuelt selvvalgt praksissted.

c) For å få innvilget dekning av utgifter til hybel i praksisperioden, må studenten dokumentere faktiske utgifter til hybel på praksisstedet.

d) Der UiA stiller hybler til disposisjon, skal disse benyttes.

e) Dokumenterte hybelutgifter der UiA ikke stiller hybel til disposisjon, dekkes med inntil kr 5000 pr. måned/kr 1200 pr. uke. Unntaksvis kan andre satser benyttes. Vurderingen gjøres av det enkelte fakultet/Avdeling for Lærerutdanning. Eventuelle inntekter fra utleie av egen hybel, vil komme til fratrekk.

Krav om refusjon

Krav om refusjon skrives på fastsatt skjema og leveres sammen med nødvendige bilag (inkludert vaktliste/turnus i de utdanningene dette er aktuelt) til kontaktperson på fakultetet/Avdeling for lærerutdanning etter avsluttet praksisperiode, senest 1 måned etter avsluttet praksisperiode. Krav som kommer senere enn dette, kan ikke påregnes dekket.

Bilde av Trond Bjarne Hansen
Avdeling for lærerutdanning
trond.b.hansen@uia.no
Fakultet for humaniora og pedagogikk