Spåktilbud og veiledning underveis i studiet

Språkveileder

Skriver du på en tekst eller en oppgave og ønsker å få veiledning i norsk språk, oppfordres du til å prøve ut språkveiledning. Her blir du møtt av to erfarne studenter som vil gi deg veiledning og tips til hvordan du kan utvikle norskspråket, og da særlig det akademiske språket. Det vil ikke være en språkvask eller en retting av tekst, men mer generell gjennomgang av grammatikk og avklaring av begreper.

Det er et drop-in tilbud, som betyr at det er bare å møte opp og ikke mulig å booke tid på forhånd. Hver veiledning varer maks 45 min.

Språkveilederne er å finne i Skrivestuas lokaler på mandag - fredag kl. 10-14

Skrivestua holder til i bibliotekets 1.etasje i Kristiansand.

Språkveiledning i Grimstad skjer på rom A2 040 hver onsdag kl. 12-15, og du kan også booke digital veiledning her.

Norskkurs på høyere nivå

Dette er et kurs i norsk språk med hovedvekt på skriftlig framstilling. Hovedmålet med dette kurset er at studentene skal utvide ordforrådet sitt og forbedre de grammatiske ferdighetene. Det blir også fokus på oppbygning av tekst og akademisk skriving. Nivået tilsvarer B2/C1.

Kursets varighet er 16 timer fordelt på 8 økter.  Det forventes at de som melder seg på kurset, møter opp til alle undervisningsøktene. Studentene må regne med litt forberedelse i form av hjemmearbeid til hver økt. Tilbudet er gratis og målgruppen er studenter på UiA som har norsk som andrespråk.

For mer informasjon ta kontakt med: hanne.andersen-steinsland@uia.no

Skrivestua

Skrivestua er et tilbud der alle UiA-studenter kan ta med en uferdig tekst de arbeider med og eventuelle spørsmål knyttet til denne. I Skrivestua er fokuset på skriveprosessen, som for mange studenter kan fortone seg som kaotisk og vanskelig.

Medstudenter/skrivementorer gir muntlig tilbakemelding på den uferdige teksten, og vil kunne anbefale relevante praktiske øvelser og tips for neste fase i den enkeltes skriveprosess.

Skrivestua holder til i bibliotekets 1. etasje i Kristiansand og på rom A2 040 i Grimstad.

Karriereveiledning

Er du snart ferdig med studiene og klar for å søke på jobb? Er du usikker på egen kompetanse og hvordan du best kan fremme deg selv i en jobbsøkerprosess?

Hos UiA Karriere har du mulighet til å bestille karriereveiledning. De hjelper deg å bli kjent med din egen kompetanse og veilede deg i den retningen du ønsker.

Publisert 12. apr. 2024