English version of this page

Samtykke til publisering av oppgave

Du bestemmer om oppgaven din skal publiseres eller ikke, og det er viktig at du kjenner til dine rettigheter som forfatter om publisering. Ved å samtykke, gir du Universitetet i Agder (UiA) rettigheter til å gjøre oppgaven tilgjengelig i publiseringsarkivet vårt, Aura.

Samtykket gjelder masteroppgave etter endelig sensur. Forfatteren kan når som helst trekke sitt samtykke tilbake. Dersom samtykket har trådt i kraft gjelder innholdet i pkt. 6.

1. Rett til bruk

Masteroppgaver faller inn under åndsverkslovens bestemmelser om opphavsrett. Det vil si at en oppgave ikke kan offentliggjøres eller benyttes uten forfatterens samtykke.
Å klausulere en masteroppgave betyr å legge begrensninger på bruken av denne. Dersom oppgaven inneholder taushetsbelagte opplysninger må den klausuleres etter forvaltningsloven § 13. Som rettighetshaver kan du velge å klausulere oppgaven av andre grunner enn lovbestemt taushetsplikt. Vi ber deg derfor vurdere om det er nødvendig å klausulere bruken av oppgaven, og i tilfelle om klausulen skal tidsbegrenses.

2. Rett til publisering

Det gis med dette UiA en vederlagsfri, ikke-eksklusiv rett til å gjøre masteroppgaven tilgjengelig i UiAs til en hver tid gjeldende institusjonelle arkiv. Dette innebærer at oppgaven kan publiseres på Internett, og at den blir nedlastbar. Forfatteren er klar over og aksepterer det en tilgjengeliggjøring via Internett innebærer.

3. Studentens plikter

3.1 Forfatteren innestår for at hun/han er opphavsmann til den innleverte masteroppgaven med fullstendig råderett over denne i sin helhet. Hvis andre har opphavsrettigheter som utelukker tilgjengeliggjøring i elektronisk form via UiAs institusjonelle arkiv uten tillatelser fra tredjepart, må forfatteren selv ha innhentet nødvendige tillatelser fra disse. Forfatteren innestår for at masteroppgaven ikke inneholder materiale som kan stride mot gjeldende norsk rett eller inneholde lenker eller andre koblinger til slikt materiale.
3.2 Hvis to eller flere studenter skriver masteroppgave sammen, må alle gi sitt samtykke til publisering, det vil si undertegne dette samtykket.
3.3 Forfatteren skal ved eventuell inngåelse av avtaler med andre om rett til å publisere oppgaven (typisk tidsskrifter og forlag) ivareta UiAs rettigheter etter dette samtykket.

4. UiA sine plikter

4.1 UiA skal publisere masteroppgaven slik den ble levert til UiA; med tekst, tabeller, grafikk, bilder med mer, men med de tekniske tilpasninger som anses nødvendig for publisering på Internett.
4.2 UiA skal beskytte oppgaven mot å bli endret av uvedkommende/tredjepart, i henhold til UiAs enhver tid gjeldende sikkerhetsbestemmelser.
4.3 UiA får ikke råderett over masteroppgaven utover det som fremgår av dette samtykket.

5. Overføring av samtykket

UiA skal bare kunne overføre sine rettigheter og/eller plikter knyttet til publisering av masteroppgaver til tredjepart såfremt forfatterens interesser blir ivaretatt i overføringsavtalen.

6. Opphør av samtykket

6.1 UiA har ubegrenset rett til å ikke publisere eller avbryte publisering av oppgaven.
6.2 Forfatteren har rett til skriftlig å trekke tilbake samtykket til publisering. UiA skal fjerne oppgaven fra det institusjonelle arkivet så snart som mulig og senest 14 dager etter mottakelse av tilbaketrekningen av samtykket.

7. Ansvar

UiA er ikke ansvarlig for innholdet i den publiserte oppgaven. UiA har intet ansvar for skader påført forfatterens interesser med mindre skaden/e skyldes forsett eller grov uaktsomhet fra UiA eller fra noen som UiA svarer for.

Publisert 13. feb. 2024 - Sist endret 29. mai 2024