Mistanke om fusk

Slik melder du inn fuskesak

Skriv et kort notat med beskrivelse av hvorfor det er mistanke om fusk og hvordan det er informert om kildebruk/kildehenvisning.

Husk å legge ved:

  • Kopi av studentens besvarelse uten markering av plagiert tekst.
  • Kopi av/henvisning til kopierte tekster eller kilder studenten ikke har henvist til/ikke har henvist tilstrekkelig til, i sin besvarelse.
  • Skriftlig spesifikk informasjon gitt til studentene om kildebruk/kildehenvisning
  • Eventuell annen dokumentasjon.
  • Dersom plagiert tekst er avdekket ved hjelp av verktøy for plagiatkontroll, vedlegges resultatet av kontrollen.

Alle dokumentene oversendes saksbehandler for klagenemnda.

Send inn melding om fusk

Mistanke uten tekstlikhet

Ved mistanke om ureglementert samarbeid og/eller bruk av ureglementert hjelpemiddel (applikasjon) der det ikke foreligger tekstlikhet (matematiske, økonomiske og tekniske emner) gjelder følgende prosedyre:

  1. Sensor formidler begrunnet mistanke om fusk til instituttleder. Mistanken bør si noe om
    • Påfallende likheter i besvarelsene, for eksempel uvanlige feil
    • Kan likhet skyldes annet enn ureglementert samarbeid mellom eksamenskandidater?
    • Hvor mange kandidater har besvart på samme måte / gjort denne feilen?
  2. Instituttleder innhenter normalt ny faglig vurdering fra annen fagperson (ved hjelp av kontrollspørsmål og fortrinnsvis innen 14 dager).
  3. Instituttleder oversender mistanke om fusk til sekretær for Klagenemnda
  4. Sensor forelegges normalt kandidatenes redegjørelse for uttalelse før saken behandles av Klagenemnda.

Rutine for mistanke om fusk ved UiA

Fastsatt av universitetsdirektøren 14.01.2009 med endring av universitetsdirektøren 22.01.2016, 08.06.2018, 21.10.2020 og 13.12.2021.

1. Innledning

Studenter ved Universitetet i Agder skal som del av sin utdanning læres opp til aktiv, kritisk og etisk kildebruk i sitt akademiske arbeid. I alt skriftlig arbeid skal det gå klart fram hva studenten har hentet fra kilder og hva som er studentens egne analyser, tolkninger og resonnement.

Universitetet i Agder har plikt til å reagere mot fusk og forsøk på fusk. Fusk er et grovt tillitsbrudd overfor universitetet og usolidarisk overfor medstudenter. Både allmennpreventive og individualpreventive hensyn tilsier at det må reageres strengt og konsekvent.

Dette dokumentet beskriver hva fusk er, og gir eksempler på fusk ved ulike vurderingsformer. Videre omtales konsekvenser av fusk, hva som skal gjøres når mistanke om fusk oppstår og saksbehandlingen i saker der det er mistanke om fusk.

Rutinen skal benyttes ved mistanke om fusk ved alle eksamener og prøver (”portprøver”, obligatoriske innleveringsoppgaver m.m. som er vilkår for å gå opp til eksamen i et emne) t.o.m. masternivå, samt ved eksamener og prøver i opplæringsdelen i ph.d.-programmene.

2. Generell informasjon

For å forebygge fusk er det viktig at studentene får klar og lett tilgjengelig informasjon om hvilke regler som gjelder ved ulike vurderingsformer.

Tillatte hjelpemidler må oppgis nøyaktig i forbindelse med eksamener og prøver med tilsyn.

Generell informasjon om kildebruk og kildehenvisninger er viktig med tanke på studenters arbeid med ulike oppgaver og hjemmeeksamener.  Universitetets nettside om kildebruk og nettsiden kildekompasset.no, gir viktig informasjon om riktig kildebruk/kildehenvisning i akademisk skriving.

Fakultetene har ansvar for å gi supplerende informasjon om kildebruk/kildehenvisning for sine studier og emner i den grad dette er nødvendig. Emne- eller studiespesifikk informasjon skal være lett tilgjengelig for studentene, fortrinnsvis via Canvas.

I forbindelse med «Orientation day» som Internasjonalt kontor arrangerer for internasjonale studenter i starten av hvert semester, informerer eksamenskontoret om hvor studentene kan finne informasjon om regler for kildebruk/kildehenvisning samt informerer om konsekvenser av fusk.

Ved hjemmeeksamener må det framgå tydelig av oppgaveteksten om besvarelser skal leveres individuelt eller i gruppe.

Studentene plikter å sette seg inn i regler for kildebruk, regler for tillatte hjelpemidler og eventuelle andre bestemmelser om den enkelte eksamen. Manglende kjennskap til reglene om fusk/forsøk på fusk, regler om tillatte hjelpemidler og regler for kildehenvisninger fritar ikke for ansvar forutsatt at nødvendig informasjon har vært tilgjengelig for studentene.

Universitetet benytter tekstgjenkjenningsverktøy for å avdekke plagiering.

3. Hva er fusk?

Lov om universiteter og høgskoler § 4-7.(1) fastsetter at:

(1) Styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, kan annullere eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs hvis kandidaten

a) ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for uredelig opptreden har skaffet seg adgang til å gå opp til vedkommende eksamen eller prøve, eller til å delta i vedkommende kurs, eller

b) forsettlig har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket i forbindelse med gjennomføring av, eller forut for endelig sensur av, vedkommende eksamen eller prøve, eller under gjennomføringen av vedkommende kurs.

Fusk er ikke definert i loven. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder inneholder følgende bestemmelse om hva som regnes som fusk eller forsøk på fusk, § 31 (2):

å ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen

å presentere andres arbeid som sitt eget

å sitere kilder eller på annen måte benytte kilder i skriftlige arbeider uten tilstrekkelige kildehenvisninger

å sitere eller på annen måte benytte egne tidligere eksamensarbeider uten tilstrekkelige kildehenvisninger

å ha skaffet seg adgang til eksamen ved å ha fusket ved prøve og lignende som er vilkår for å gå opp til eksamen, eller ved på uriktig grunnlag å ha fått godkjenning for deltakelse ved obligatorisk undervisning eller andre obligatoriske aktiviteter

ureglementert samarbeid mellom eksamenskandidater eller grupper

å handle i strid med denne forskriften eller retningslinjer for den enkelte eksamen.

Både fusk ved eksamener og ved prøver omfattes av disse bestemmelsene.

Eksempler på fusk ved ulike vurderingsformer

a) Eksempler på fusk under eksamen eller prøve med tilsyn:

  • studenten har ulovlige hjelpemidler i eksamenslokalet (løse fuskelapper, pensumbøker og lignende som ikke er tillatt hjelpemiddel, minnepinne, mobiltelefon/-klokke, kalkulator eller datamaskin av annen type/med annet innhold enn det som er tillatt, m.v.)
  • studenten har ulovlige hjelpemidler tilgjengelig utenfor eksamenslokalet (eks. på toalett)
  • studenten har skrevet i tillatte hjelpemidler
  • studenten kommuniserer med andre under eksamen, enten direkte eller via mobiltelefon eller datamaskin
  • en annen person avlegger eksamen for studenten
  • studenten har ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under muntlig eksamen eller prøve eller under ”organisert” forberedelse til muntlig eksamen eller prøve

b) Eksempler på fusk under eksamen eller prøve uten tilsyn:

  • studenten benytter stoff fra andre kilder, direkte sitert eller lett omskrevet, uten at det er referert til originalkilden(e) og/eller at direkte sitat ikke er markert som sitat (ved bruk av anførselstegn, kursivert tekst e.l.)
  • studenten leverer besvarelse/produkt som helt eller delvis er skrevet eller laget av andre
  • studenten leverer en besvarelse, eller utdrag av en besvarelse, vedkommende selv tidligere har levert som eksamensbesvarelse, uten å oppgi kilde
  • ureglementert samarbeid ved at studenter eller grupper leverer helt eller delvis identiske besvarelser

Både fullbyrdet fusk og forsøk på fusk rammes av lovens bestemmelser. Det å ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen, kan bli ansett som fullbyrdet fusk selv om det ikke kan bevises at studenten faktisk har brukt hjelpemidlene.

Forsøk på fusk vil for eksempel foreligge i tilfeller hvor en student plasserer et ulovlig hjelpemiddel med sikte på at det skal være tilgjengelig under eksamen, men blir oppdaget før eksamen starter. Fusk som avdekkes ved bokkontroll i forkant av eksamen, er imidlertid å anse som fullbyrdet fusk, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 31 (3).

For å fastsette reaksjon i forhold til fusk må det objektivt sett foreligge fusk og det må foreligge subjektiv skyld ved at studenten har handlet forsettlig eller grovt uaktsomt. For å fastsette reaksjon ved forsøk på fusk, stilles det krav om forsett.

Kravet om grov uaktsomhet innebærer at det må foreligge en kvalifisert klanderverdig opptreden som gir grunn til sterke bebreidelser for mangel på aktsomhet, mens forsett foreligger i de tilfeller hvor en person har tilsiktet en handling. Det er likevel ikke nødvendig å påvise hensikt for at det skal være forsett.

4. Medvirkning til fusk

Dersom en student har medvirket til fusk, kan vedkommende bli utestengt, jf. lov om universiteter og høyskoler § 4-8 (3). Skyldkravet for medvirkning til fusk er forsett og altså strengere enn i tilfeller der studenten fusker på egen eksamensbesvarelse. Medvirkning til fusk kan for eksempel være et tilfelle hvor en student sender sin egen besvarelse til en medstudent for å bidra til medstudentens besvarelse.

5. Konsekvenser av fusk og medvirkning til fusk

I tillegg til annullering av eksamen eller prøve, kan fusk også medføre utestenging fra institusjonen for inntil ett år og tap av retten til å gå opp til eksamen både ved Universitetet i Agder og ved andre norske universiteter og høgskoler i den perioden utestengingen gjelder, jf. lov om universiteter og høgskoler § 4-8 (3):

En kandidat som har opptrådt slik som beskrevet i § 4-7 første eller annet ledd, eller forsettlig har medvirket til dette, kan ved vedtak av institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, utestenges fra institusjonen og fratas retten til å gå opp til eksamen ved institusjoner under denne lov i inntil ett år. Slik adgang til utestenging gjelder ikke for stipendiater ansatt ved institusjonen doktorgraden avlegges ved.

Det er et vilkår for vedtak om annullering og utestenging at studenten har handlet forsettlig eller grovt uaktsomt. Ved forsøk på fusk og medvirkning til fusk er vilkåret kun oppfylt når studenten har handlet forsettlig.

Normal reaksjon ved grovt uaktsom fusk er annullering av eksamen/prøve og utestenging i ett semester. Normal reaksjon ved forsettlig fusk er annullering av eksamen/prøve og utestenging i to semestre.

Adgang til annullering foreldes ikke.

Medvirkning til fusk medfører ikke annullering av eksamen/prøve med mindre medvirker samtidig selv har fusket. Medvirkning til fusk kan medføre utestenging i inntil to semestre.

6. Fremgangsmåte ved mistanke om fusk

a) Eksamen/prøve med tilsyn

Ved mistanke om fusk under skriftlig eksamen eller prøve med tilsyn, må eksamenskontoret kontaktes umiddelbart. Eventuelle ulovlige hjelpemidler (fuskelapper og lignende) beslaglegges dersom det er mulig. Eventuell ulovlig mobiltelefon/-klokke fjernes/inndras for resten av studentens eksamenstid. Kontakt med studenten skal gjøres på en måte som medfører minst mulig forstyrrelse for studenten og medstudenter. Studenten gis anledning til å fullføre eksamen/prøven. Eksamensinspektør/eksamenskontoret skriver et kort notat der hendelsesforløpet beskrives. Alle saksdokumenter oversendes saksbehandler for klagenemnda.

Hvis det under sensur av besvarelser av skriftlig eksamen eller prøve oppstår mistanke om fusk, for eksempel ved at to besvarelser er helt eller delvis identiske eller det er sitert fra ulovlige hjelpemidler, håndteres saken som beskrevet under punkt 6b.

b) Eksamen/prøve uten tilsyn

I disse sakene oppstår det ofte tvil om hvorvidt det kan foreligge fusk eller ikke. Tvilen kan for eksempel gjelde om kildehenvisningene er tilstrekkelige, og om omfanget av tekst uten kildehenvisning er stort nok til at det skal meldes mistanke om fusk. Hvis faglærer/sensor mener at kildehenvisningene er utilstrekkelige, skal saken meldes videre med mindre omfanget av tekst uten kildehenvisninger er ubetydelig. Eventuelt kan saken drøftes med emneansvarlig, studieprogramleder eller instituttleder før den meldes.

Det er ikke mulig å fastsette absolutte grenser m.h.t. omfang fordi det alltid må foretas en helhetsvurdering der også andre momenter enn bare omfanget av plagiert tekst kan få betydning.

Dersom mistanken gjelder to besvarelser hvor det mistenkes innlevering av en medstudents arbeid eller ureglementert samarbeid, skal det normalt meldes mistanke om fusk overfor begge kandidatene.

Ved melding av fuskesak må følgende oversendes:

  • Kort notat med beskrivelse av hvorfor det er mistanke om fusk og hvordan det er informert om kildebruk/kildehenvisning.
  • Vedlegg til notat:
    • Kopi av studentens besvarelse uten markering av plagiert tekst.
    • Kopi av/henvisning til kopierte tekster eller kilder studenten ikke har henvist til/ikke har henvist tilstrekkelig til, i sin besvarelse.
    • Skriftlig spesifikk informasjon gitt til studentene om kildebruk/kildehenvisning
    • Eventuell annen dokumentasjon.
    • Dersom plagiert tekst er avdekket ved hjelp av verktøy for plagiatkontroll, vedlegges resultatet av kontrollen.

Alle dokumentene oversendes saksbehandler for klagenemnda.

Ved mistanke om ureglementert samarbeid/bruk av ureglementert hjelpemiddel (applikasjon) der det ikke foreligger tekstlikhet (matematiske, økonomiske og tekniske emner): 

  1. Sensor formidler begrunnet mistanke om fusk til instituttleder. Mistanken bør si noe om
    • Påfallende likheter i besvarelsene, for eksempel uvanlige feil
    • Kan likhet skyldes annet enn ureglementert samarbeid mellom eksamenskandidater?
    • Hvor mange kandidater har besvart på samme måte/gjort denne feilen?
  2. Instituttleder innhenter normalt ny faglig vurdering fra annen fagperson (ved hjelp av kontrollspørsmål og fortrinnsvis innen 14 dager).
  3. Instituttleder oversender mistanke om fusk til sekretær for Klagenemnda.
  4. Sensor forelegges normalt kandidatenes redegjørelse for uttalelse før saken behandles av Klagenemnda.

c) Sensur

Besvarelse fra skriftlig eksamen/prøve med tilsyn sensureres på vanlig måte, bortsett fra i de tilfeller der det er beslaglagt ulovlige hjelpemidler og det er klart at disse har relevans for den aktuelle eksamen.

Besvarelsen fra eksamen/prøve uten tilsyn sensureres også på vanlig måte. Sensor(ene) må gjøre en faglig vurdering og avgjøre om, og eventuelt hvor mye, det skal trekkes for mangel på selvstendighet og/eller manglende kildehenvisninger. Det kan være grunnlag for å gi strykkarakter, men det er ingen automatikk i dette.

Karakteren holdes tilbake inntil fuskesaken er avgjort, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 31 (6):

Ved mistanke om fusk ved eksamen eller prøve, holdes sensur tilbake inntil fuskesaken er endelig avgjort.

Karakteren holdes tilbake både ved eksamen og prøve. Ved prøve skal studenten ikke gis anledning til å levere ny prøve, og skal derved ikke gis adgang til eksamen i emnet. Hvis eksamen/prøven blir annullert, får ikke studenten oppgitt karakteren.

Ved mistanke om fusk på prøve hvor resultatet registreres i faglærerweb, skal «ikke godkjent» registreres for den aktuelle student. Ved registrering av sensur for eksamen i Inspera, skal registreringen for kandidaten stå «tomt».

Saksbehandler for klagenemnda informerer eksamenskontoret om at det foreligger mistanke om fusk slik at karakteren kan sperres.

Dersom prøven ikke blir annullert og studenten skulle vært gitt adgang til eksamen, må det arrangeres ny eksamen for studenten.

7. Videre saksbehandling i saker vedrørende mistanke om fusk

Saksbehandlere, faglærere, sensorer, eksamensinspektører og eventuelle andre som er involvert i sak vedrørende mistanke om fusk, har taushetsplikt.

Etter oversending av saksdokumenter, har saksbehandler for klagenemnda ansvar for videre saksbehandling, herunder all kontakt med studenten. Det vil i første omgang bli gjort en vurdering av saken på bakgrunn av tidligere behandlede saker før det tas stilling til om saken skal forfølges videre.

Hvis det blir besluttet å forfølge saken videre, tilskrives studenten og bes om å gi en redegjørelse. Studenten inviteres også til en samtale og orienteres om sin rett til å la seg bistå av advokat eller annen fullmektig, jf. forvaltningslovens § 12. Dersom det foreligger grunnlag for utestenging av studenten, reises det utestengingssak, og studenten varsles om sin rett til å la seg bistå av advokat på universitetets regning, jf. lov om universiteter og høyskoler § 4-8 (5).

8. Behandling av fuskesaker i universitetets klagenemd

Myndigheten til å fatte vedtak om annullering og utestenging er delegert fra styret til universitetets klagenemnd.

Studenten alene eller sammen med sin advokat, har anledning til å møte i klagenemnda for å legge fram sin sak. Det gis ikke anledning til å delta i klagenemndas behandling av saken.

Ved behandlingen vil klagenemnda vurdere hvorvidt det objektivt sett foreligger fusk, hvorvidt studenten har handlet forsettlig eller grovt uaktsomt og hvorvidt det foreligger unnskyldelig rettsuvitenhet.

Normal reaksjon ved grovt uaktsom fusk er annullering av eksamen/prøve og utestenging i ett semester. Normal reaksjon ved forsettlig fusk er annullering av eksamen/prøve og utestenging i to semestre.

Vedtak om annullering fattes med simpelt flertall. Vedtak om utestenging krever 2/3 flertall.

Dersom saken gjelder et gruppearbeid skal det legges vekt på at gruppen har et felles ansvar for hele besvarelsen, samtidig som spørsmålet om fusk vurderes individuelt for hver student, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 31 (5):

Mistanke om fusk eller forsøk på fusk under gruppeeksamen der det er gitt samme karakter for hele gruppa, vurderes individuelt for hvert gruppemedlem. Fastsatt karakter blir gjeldende for studenter som ikke har fusket eller forsøkt å fuske.

Eventuell klage på vedtak om annullering og utestenging behandles først av universitetets klagenemnd. Dersom vedtaket opprettholdes, oversendes klagen til behandling i Felles klagenemnd oppnevnt av departementet. 

9. Administrativ oppfølging av vedtak om annullering og utestenging

Saksbehandler for klagenemnda sender klagenemndas vedtak til studenten med kopi av vedtak om annullering/utestenging til eksamenskontoret, aktuelt fakultet og den som har meldt saken. Dersom saken gjelder en lærerstudent, sendes også kopi til Avdeling for lærerutdanning. Internasjonalt kontor informeres om vedtaket dersom saken gjelder en utvekslingsstudent eller internasjonal gradsstudent.

  • Fakultet/avdeling er ansvarlig for å gi nødvendig informasjon til fagpersoner som har behov for dette (f.eks. praksiskoordinator, veileder).
  • Eksamenskontoret har ansvar for å registrere nødvendige opplysninger i FS.
  • Saksbehandler for klagenemnda kontakter studenten vedrørende retur av vitnemål dersom dette er aktuelt. Dersom retur av vitnemål ikke skjer frivillig, tas det kontakt med namsfogden for tvangsinndrivelse med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler § 4-7 (5).
  • Eksamenskontoret sørger for at studentkort deaktiveres i utestengingsperioden.
  • Saksbehandler for klagenemnda registrerer utestengingsvedtak i RUST (Register for utestengte studenter).

Relevante bestemmelser – oppfølging av fuskesak

Følgende bestemmelser i forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder er også relevante når det gjelder oppfølging av fuskesaker:

§ 26.1.h) Eksamenskandidater som ikke består ny eller utsatt eksamen, har ikke krav på å gå opp på nytt før ved neste ordinære eksamen.

§ 26.1.i) Eksamenskandidater som er mistenkt for fusk gis ikke adgang til ny eller utsatt eksamen i emnet før fuskesaken er behandlet. Eksamenskandidater som har fått eksamen eller prøve annullert pga. fusk eller forsøk på fusk, kan tidligst gå opp på nytt ved neste ordinære eksamen eller prøve.

§ 26a.5: En eksamenskandidat som har fått bacheloroppgave, masteroppgave eller en annen større oppgave annullert på grunn av fusk, kan ikke levere forbedret versjon av oppgaven med samme problemstilling. I særlige tilfelle kan fakultetsstyret tillate at kandidaten bruker innsamlet datamateriale som grunnlag for ny oppgave med ny problemstilling.

§ 38.3: Ved klage på sensur av gruppebesvarelse der sensurvedtaket er annullert for ett eller flere gruppemedlemmer pga. fusk eller forsøk på fusk, skal klagesensorene informeres om grunnlaget for annulleringen. 

Publisert 8. mai 2024 - Sist endret 8. mai 2024