Hvorfor velge historie som masterfordypning i lektorutdanningen?
Historie er et sentralt fag i videregående skole og inngår som et viktig element i undervisningen i samfunnsfag i ungdomsskolen. Studenter som velger historie som fag 1, får et solid faglig og fagdidaktisk fundament for å undervise i historie på begge disse nivåene i utdanningssystemet. Studentene gjennomfører først et årsstudium i historie og et årsstudium i et annet skolefag. Deretter gis en pedagogisk og fagdidaktisk skolering, før de i siste del av studiet både møter faglige fordypningsemner og en dypere fagdidaktisk skolering med vekt på læring, undervisning og formidling av historie på ulike nivåer i utdanningssystemet.
Etter fullført studium er studentene kvalifisert for å undervise i fellesfaget Historie og i programfaget Historie og filosofi på VG2 og VG3. De er også kvalifisert for lektorstillinger i historie på universitets- og høgskolenivå, og til videre ph.d.-studier.
Hva lærer du?
Ved å velge historie som fag 1, vil du gjennom studiet få innsikt i sentrale metoder og arbeidsmåter innen historie og historiedidaktikk. Du lærer å vurdere historiefaglige framstillinger kritisk og selvstendig, og får trening i å analysere historiefagets og historiebrukens funksjon i samfunnet.
Gjennom arbeidet med masteroppgaven får du erfaring med å gjennomføre et historiefaglig eller historiedidaktisk forskningsprosjekt under veiledning av erfarne forskere. Etter endt studium kan du formidle forskningsresultater, analysere og forholde deg aktivt til faglige, sosiale og etiske spørsmål som oppstår i læringssituasjoner i historie.