Varighet
Høst 2024
Studiested
Kristiansand

Har du tatt videreutdanningen Veiledningspedagogikk fokus individnivå og Veiledningspedagogikk fokus individ- og gruppenivå I og ønsker du å lære mer?

På denne videreutdanningen får du avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå. Du vil lære å anvende ulike ferdigheter tilpasset forskjellige former for veiledning og få tydeliggjort dine egne verdier og holdninger.

Hva lærer du?

Sentrale temaer:

• Gruppe- og gruppeprosesser
  • Verdier og etikk
  • Motiverende intervju
  • Faglig utvikling og personlig vekst

Etter endt kurs vil du ha avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger. Du vil også ha kunnskaper om kommunikasjons- og samspillprosesser i grupper. I tillegg vil du kunne analysere og begrunne din egen veiledningspraksis.

Opptakskrav

Bestått PED974.

Pris

For de som veileder studenter innen helsefag (fra UiA) er kurset kostnadsfritt. For andre er prisen kr 18 000,-, pluss semesteravgift p.t. 710/750,-
Utgifter til pensumlitteratur kommer i tillegg.

Kursdeltakere som trekker seg fra kurset etter å ha takket ja til plassen vil bli belastet med kr 1000,-.

Undervisning

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Undervisningen er samlingsbasert med fire samlinger à to dager (i alt åtte dager). Arbeidsomfang i emnet er ca 270 timer.

Undervisningsdatoer

• 2. og 3. september
  • 9. og 10. oktober
  • 4. og 5. november
  • 2. og 3. desember

Vilkår for å gå opp til eksamen

• Deltakelse i basisgruppe m/ innlevering av 4 logger fra arbeidet i gruppen
  • Godkjent grupperapport
  • Innleveringer (Basisgrupperapport og 4 gruppelogger)

Eksamen

Emnet avsluttes med en individuell muntlig høring med utgangspunkt i en case/situasjonsbeskrivelse. Det gis gradert karakter.

Dato for eksamen kommer senere.

Med forbehold om endringer.

Søknadsperiode

1. mars - 1. juni

«Førstemann til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravet. Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.

Andre studier du kanskje vil like