Ønsker du å utvikle virksomheten gjennom økt salg, utvikling av nye produkter og/eller nye markeder?
Gjennom begrepsapparat og analyseverktøy for strategisk ledelse vil kurset gjøre deg tryggere i å vurdere markedsmuligheter og markeder, analyser av kunder og konkurrenter, etablering av nye virksomheter og forretningsenheter, og å skrive forretningsplaner og utforming av konkrete forretningsmodeller.
Sentrale tema i kurset er modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger, strategisk planlegging og fremvoksende strategi, strategiutvikling og posisjonering, visjoner og målsettinger, strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk samt hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye forretningsmuligheter.
Etter gjennomført emne skal du:
Tre samlinger a to dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning (Fronter).
Obligatoriske innleveringer og muntlig presentasjon (gruppe) mellom samlingene. Semesteroppgave (gruppe).
Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: norsk og engelsk
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Løpende opptak
Dette kurset har løpende opptak. «Førstemann til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav.
NB! Det stenges for søking når kurset er fullt.
Svar på opptak sendes i starten av hver måned. Du må likevel beregne minimum 14 dager fra du søker til du får svar. Det er viktig at du laster opp relevant dokumentasjon (utdanning/praksis/etc) innen 3 virkedager etter søknaden er sendt inn.
I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Dager for samlingene:
Eksamen i kurset er en semesteroppgave i gruppe. Innlevering i mai.
Faglig ansvarlig og foreleser i kurset er professor Trond Randøy ved institutt for strategi og ledelse. Randøy har publisert en rekke artikler og bøker, og har bred erfaring som foredragsholder for ledere og ansatte i privat og offentlig sektor, blant annet innenfor fagfeltene strategi og økonomi.
Videre studier
Kurset kan tas som enkeltemne, eller inngå som obligatorisk emne i studiet MBA - Executive Master of Business Administration.
1. oktober – 1. desember 2023
"Førstemann til mølla"-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravet. Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.
kr 20.000