Varighet
Høst 2024
Studiested
Tvedestrand/Lyngdal

Distriktsvennlig videreutdanning for helsepersonell ansatt i en kommune på Agder.

Dette er del 1 av en videreutdanning i demensomsorg på totalt 30 studiepoeng. Demensomsorg del 2 har vært tilbudt tidligere og tilbys igjen våren 2024. Demensomsorg del 3 vil bli tilbudt igjen høsten 2024.

Formålet med denne videreutdanningen er at du skal tilegne deg kompetanse som setter deg i stand til å utøve omsorg av høy kvalitet overfor personer med demens.

Målgruppen for videreutdanningen er ansatte i en kommune på Agder.

Den praktiske undervisningen vil gjennomføres som to parallelle samlinger i Tvedestrand og Lyngdal.

Hva lærer du?

Etter endt utdanning skal du:

• ha avansert kunnskap om medisinske, psykologiske, sosiale og kulturelle perspektiver på demens.
  • ha kunnskap om aldringsprosessens betydning for demensutviklingen.
  • ha kunnskap om spesielle forhold knyttet til demens hos yngre personer og personer med utviklingshemming.
  • ha inngående kunnskap om personsentrert demensomsorg.
  • ha kunnskap om hvordan helsetjenester til mennesker med demens kan organiseres og hvordan samarbeid og samhandling internt i kommunen og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten kan foregå.
  • kunne analysere helsetjenester til mennesker med demens i lys av faglige verdier og perspektiver.

Innhold:

• Ulike perspektiver på demens: medisinske, psykologiske, sosiale, kulturelle og åndelig/eksistensielle.
  • Demensforløp
  • Aldring og demens
  • Yngre personer med demens
  • Demens hos personer med utviklingshemming
  • Personsentrert demensomsorg
  • Organisering av demensomsorgen:
    • BEON
    • Den kommunale tiltakskjeden
    • Spesialisthelsetjenestens rolle
    • Samhandling internt og eksternt
  • Demensvennlig samfunn
  • Aktuelt lovverk og nasjonale retningslinjer
  • Etiske utfordringer i spennet mellom bemyndigelse (empowerment) og makt

Opptakskrav

Treårig helse- eller sosialfaglig profesjonsutdanning på bachelornivå. Dette omfatter sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter og sosionomer. Søker må være ansatt i en kommune på Agder.

Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på minimum tilsvarende utdanningsnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.

Oppbygning

Dette er del 1 av en videreutdanning på totalt 30 studiepoeng.

Arbeidsformer

• Forelesninger
  • Digital undervisning
  • Seminarer/gruppesamlinger
  • Selvstudier

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Samlingene og gruppearbeid er obligatoriske (minimum 80 % tilstedeværelse). Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.

Se hele studieplanen

Praktisk informasjon

Videreutdanningen er uten studieavgift. Semesteravgift (pt kr 710/750) per semester dekkes av prosjektet. Utgifter til pensumlitteratur dekkes av studenten.

Undervisningsdager

• Samling 1:
    • Datoer kommer
  • Samling 2:
    • Datoer kommer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning og deltatt i gruppearbeid/veiledning. Godkjent ett eksamenskrav.

Det gis gradert karakter.

Dette sier studentene

Søknadsperiode

1. mars - 1. juni

Du finner studiet under "Etter- og videreutdanning, oppdrags- og andre kurs".

Undervisningsspråk

Norsk

Spørsmål om opptak til studiet?

evuopptak@uia.no

Andre studier du kanskje vil like