Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

  • VER110-D Fagets utvikling og ideologi

  • VER111-D Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid

  • VER112-D Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøterapeutisk arbeid, mestrings- og velferdsteknologi

  • VER113-D Helsefag

  • VER211-D Pleie- og omsorgspraksis

  • VER215-D Samfunnsfag

  • VER213-D Mestringsbetingelser, helse og funksjonsvansker

  • VER214-D Miljøbehandling og atferdslæring

  • VER308-D Individrettet miljøpraksis

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Vitenskapsteori

  • Forskningsmetoder

  • Bacheloroppgave

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om dokumentasjon, kvalitetssikring og evaluering av eget arbeid

  • har bred kunnskap om vitenskapelige forskningsmetoder

  • har kunnskap om ulike vitenskapsfilosofiske teorier

  • har kunnskap om personvern, samtykke og håndtering av data

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan identifisere et tema og utarbeide en problemstilling i tilknytning til bacheloroppgaven

  • kan begrunne valg av vitenskapsteoretisk og metodisk tilnærming i lys av problemstillingen

  • kan vurdere og innhente data ut fra ulike vitenskapsteoretiske ståsteder

  • kan analysere data opp mot problemstilling for bacheloroppgaven

  • kan dokumentere og formidle kunnskap i vitenskapsteori og forskningsmetode skriftlig og muntlig, samt vurdere og drøfte forholdet mellom teori og empiri

  • behersker søk i vitenskapelige databaser

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere og reflektere over disse

  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

  • kan drøfte nytenkning og ulike muligheter for tjenesteinnovasjon

  • kan drøfte fagkritiske, metodekritiske og forskningsetiske dilemmaer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltatt på obligatorisk undervisning

  • Godkjent obligatoriske arbeidskrav

Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, arbeidskrav og selvstudier, samt arbeid i tilknytning til utforming av bacheloroppgave. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.

Forventet arbeidsomfang emnet er 810 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen består av to deler:
Del 1:

  1. Skriftlig bacheloroppgave i gruppe.

  2. Individuell justerende muntlig eksamen i oppgaven, hvor karakteren kan justeres med inntil én karakter. Bacheloroppgaven må være vurdert til bestått før kandidaten kan fremstille seg til individuell, justerende muntlig eksamen.

Karakteren i del 1 vektes seksti prosent.

Del 2: Muntlig, individuell eksamen i emnets obligatoriske pensum.

Karakteren i del 2 vektes førti prosent.

Begge deleksamener må vurderes til bestått for at emnet som helhet vurderes til bestått. Det gis gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:34