VER310D Kunnskapsbasert og systematisk utviklingsarbeid i praksis. Bacheloroppgave i vernepleie
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Jonas Højgaard Frydenlund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
-
VER110-D Fagets utvikling og ideologi
-
VER111-D Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid
-
VER112-D Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøterapeutisk arbeid, mestrings- og velferdsteknologi
-
VER113-D Helsefag
-
VER211-D Pleie- og omsorgspraksis
-
VER215-D Samfunnsfag
-
VER213-D Mestringsbetingelser, helse og funksjonsvansker
-
VER214-D Miljøbehandling og atferdslæring
-
VER308-D Individrettet miljøpraksis
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
Vitenskapsteori
-
Forskningsmetoder
-
Bacheloroppgave
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har bred kunnskap om dokumentasjon, kvalitetssikring og evaluering av eget arbeid
-
har bred kunnskap om vitenskapelige forskningsmetoder
-
har kunnskap om ulike vitenskapsfilosofiske teorier
-
har kunnskap om personvern, samtykke og håndtering av data
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
-
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
-
kan identifisere et tema og utarbeide en problemstilling i tilknytning til bacheloroppgaven
-
kan begrunne valg av vitenskapsteoretisk og metodisk tilnærming i lys av problemstillingen
-
kan vurdere og innhente data ut fra ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
-
kan analysere data opp mot problemstilling for bacheloroppgaven
-
kan dokumentere og formidle kunnskap i vitenskapsteori og forskningsmetode skriftlig og muntlig, samt vurdere og drøfte forholdet mellom teori og empiri
-
behersker søk i vitenskapelige databaser
Generell kompetanse
-
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere og reflektere over disse
-
har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
-
kan drøfte nytenkning og ulike muligheter for tjenesteinnovasjon
-
kan drøfte fagkritiske, metodekritiske og forskningsetiske dilemmaer
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltatt på obligatorisk undervisning
-
Godkjent obligatoriske arbeidskrav
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, arbeidskrav og selvstudier, samt arbeid i tilknytning til utforming av bacheloroppgave. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang emnet er 810 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen består av to deler:
Del 1:
-
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe.
-
Individuell justerende muntlig eksamen i oppgaven, hvor karakteren kan justeres med inntil én karakter. Bacheloroppgaven må være vurdert til bestått før kandidaten kan fremstille seg til individuell, justerende muntlig eksamen.
Karakteren i del 1 vektes seksti prosent.
Del 2: Muntlig, individuell eksamen i emnets obligatoriske pensum.
Karakteren i del 2 vektes førti prosent.
Begge deleksamener må vurderes til bestått for at emnet som helhet vurderes til bestått. Det gis gradert karakter.